annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Dem og os

Hej Bjørn Holmskjold.

Du har mistillid til menneskers gode viljer, men mener at kende deres psykologi særlig godt, du er muslim, men læser ikke Koranen, og du vil revolutionere verden ved at indføre et altomfattende islamisk kalifat baseret - ikke på Koranen - men på, hvad du kalder "naturens love", som du åbenbart mener at have særlig forstand på.

Alt det er naturligvis din gode ret - selv om mit gæt er, at tilslutningen til dit kalifat nok bliver meget begrænset blandt muslimer - i og med at du åbenlyst sætter dine "naturens love" over Koranen.
Og tilslutningen blandt ikke-muslimer, vil jeg tro, kommer til at ligge meget nær nul.

Men selv om du efter min mening næppe får nogen tilslutning, kunne dine synspunkter jo godt være rigtige.

Her er min betænkelighed imidlertid den, at vi med vore ganske vist højt udviklede pattedyrhjerner og begrænsede sanseapparat på forhånd er udelukket fra at fatte verdens sande væren, men kun kan opstille nogle midlertidige naturvidenskabelige teorier om en meget lille del af virkeligheden.

Den viden er efter min mening alt for spinkel til at kunne danne grundlag for sådanne diktatoriske adfærdslove, som dit kalifat jo må indeholde.

I stedet baserer jeg min tilgang til verden på den individuelle frihed, og på min overbevisning om, at vi alle elsker verden og vil handle derefter, såfremt vi ikke er bragt på afveje af materielle og/eller psykiske mangler og skader.

De af os, der har det godt, vil efter min mening have en naturlig og spontan trang til at hjælpe dem, der er i nød - og vi har midlerne til at gøre det!

Vi har også overskud til at se på, at kloden er i nød, og også her har vi midlerne til at afhjælpe.

Kort kan det vel udtrykkes som: Kærlighed til det værende.

Selv om mennesket, som jeg ser det, er et meget ufuldkomment væsen, så tror jeg på, at vi magter begge opgaver - og at vi kan nå dem, inden det er for sent.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk