annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Lyser på vej

P.s.:

1) Gudetro er et socialt fænomen i visse kulturer, ikke et naturligt fænomen i alle.

2) Beviser fører man i matematik, logik og jura, men ikke i naturvidenskaber.

Vi ved at mennesker kan ha’ sansefølte virkelighedsopfattelser som beviseligt er usande. Menneskets evne til erkendelse alene baseret på sanser og tanker er imidlertid langt fra imponerende, af samme grund anvender vi værktøjer som logik og empiri for at teste tanker og idéer for sandhedsgehalt – du sku’ prøve, for det første gør det ikke spor ondt, og for det andet har vi alle brug for at få ryddet op i ”pulterkamret” af ligegyldige indtryk fra kildehvælv der igrunden er meningsløse.
Naturvidenskaber arbejder med sandsynliggørelse af hypoteser og teorier, metoden har på kort tid har vist sig særdeles effektiv i civilisationens historie, og har med tiden ført til at også de spekulative religioners idealer & ’ismer, med deres litterære idéer om ”et universelt jeg” og ”ånden” som det absolutte, helt kan tilsidesættes som igrunden blot en reaktion på menneskets egen dialektiske evne og sunde fornuft, dvs. bare endnu flere krampagtige forsøg på at fastholde individet og samfundet i en religiøs systematik, man såmænd finder hos masser af tænkere i en ældre tids kultursamfund, mennesker der også stred med tankens frygt for deres forestående død, den frygt for døden alle religioner har tilbudt at frigøre med idéer om efterliv m.m. Senere tiders tænkere satte diskussioner i værk, for netop at undersøge gamle idealers egentlige initialværdi, ved fx at flytte kravet fra bekendelse til troen til krav om sandsynliggørelse, skabtes et evidenskrav der påbød ethvert menneske at forholde sig dialektisk til ikke bare sin egen men menneskets (livs-) situation, og særlig i lysets af sin kulturs mémer – mens fx Heidegger, Kant m.f. stadig anbragte mennesket i (sproglige) tilværelsessystemer, handler Hannah Arendts, Camus’, Malraux’ og Jean-Paul Sartes litteratur om mennesket I sin »situation«, en litteratur der indebar at det enkelte menneske ku’ genkende sig i existenser og situationer også i dag.

3) Kristne og islamiske def. af guder er så primitive, naive og urealistiske, at det overhovedet intet problem er for mennesker at afvise dem som bare irrationelle fantasiprodukter der end ikke tåler en sidestilling med logik/empiri. Der er her blot tale om tankeprodukter fra fantasien nedfældet i litteraturen, der udelukkende har sin grund i en tidlig kulturhistorie hvor menneskets møde med en brutal natur i indbyrdes stammekrige, fik tænksomme mennesker til at skabe fortællinger om naturens bevidste ondskab, reelt overførte man bare sine fantasier om en naturlig bevidst ondskab på naturen selv. Altså et bevidsthedsprodukt om guddommelig indgriben, der gennem kulturhistorien antog et utal af skikkelser alt afhængig af fantasien.
Naturen selv er selvfølgelig fuldstændig indifferent, den mener ingenting om hverken din eller andres guder. At du som din bogholder (lægprædikanten) samt et par andre troende, ukritisk sidder her og reproducerer favoritter indenfor hver sin religiøse fortællertradition, viser netop hvordan mennesker gennem tiden har tolket sig selv ind i apologetisk tilrettelagte tilværelsessystemer, hvormed hver religion med stor fantasi brugte sine særlige fortællinger til at skabe et sammenhold om religionen.

Jeg véd der findes smukke fortællinger i også din religions fortællertradition, en del har en gammel ven vist mig, en mand der som du er opvokset i en islamisk kultur, men hvad jeg må afvise er ofte fortællingens etik og moral, ikke dens evt. æstetik. Men sagen er jo at hovedparten af både den kristne og islamiske fortællertradition har sin grund i den jødisk og græske historiske tradition og mytologi, hvorfra historier så ofte blev omskabt og tilpasset andre formål. Det gør jo ikke at historier der knytter sig til din religion mindre læseværdige, men at noget er læseværdigt indebærer jo ikke at fortællingens moral er efterstræbelsesværdig. Hvad jeg siger er, at man særlig fra GT har uddraget en morallære i din religion, og at det er denne moral du her agiterer for.

Dette minder mig om Martin Krasniks artikel/interview i WA # 3 under Kultur, Bents tre bud, hvor Bent Melchior bl.a. taler om sit livs vigtigste leveregler, som du a priori og sikkert som amen i kirken genkender og straks vil kalde en islamisk opfindelse, præcis som du og din bogholder har ladet jer indbilde at videnskabeligt arbejde drejer sig om at proppe videnshuller med uerkendelige og unævnelige guder. Men artiklen er som Krasniks øvrige en fornøjelse, det samme er Bent Melchior, der altid har udmærket sig ved fx også at være sig palæstinensernes sag bevidst, hvad der bestemt ikke altid har tilført hatten extra fjer fra den politiske lejr. Det samme ku’ for øvrigt siges om Herbert Pundik, der før han forsvandt fra os og angiveligt i sin himmel, heldigvis nåede at få skrevet sine erindringer: Du kan hvis du tør & Det er ikke nok at overleve, som jeg med glæde genlæser p.a. viddet, humoren og den historiske værdi fremsat med en ypperlig fortællerkunst. Pointen her er ikke reklamen, blot den simple kendsgerning gerning, at masser af religiøse troende jo er omvandrende fornuftsmennesker uden særlig behov for at bekræfte sig i andre troende menneskers øjne. De er sig bare trosforholdet bevidst og ejer derfor intet behov for at missionere, hvorfor de bedre kan koncentrere og hellige sig det arbejde, der langsomt udvikler sig til kunstarter som beriger så mange andre mennesker.

Man ku’ for den sags skyld nævne Aubrey Menens gendigtning af Ramayana, en sagnverden ingen længere kender oprindelsen af, hvis farverige dristige eventyr handler om menneskets stræben mod skønne idealer, eller Thomas Mores fantastiske fortælling Utopia, en samfundsform hvor skabelsen af institutioner ikke blot grundlagde et blomstrende rigt samfund, men tillige skabte sikkerhed for dette samfunds existens til alle tider, idet Utopia indgår i verdenslitteraturen, og dvs. erkendelsen af at smuk læseværdig litteratur overlever dersom den læses, erindres og diskuteres i også senere kulturer. Man ku’ stille folk på gaden spørgsmålet: har De læst GT eller NT, og er der særlige fortællinger deri de ville anbefale?

Jeg kender ikke frekvensen, men at et vist antal mennesker ikke skulle ha’ læst nogen af delene, gør ikke fx Jobs Bog til nogen dårlig fortælling, blot gør det altså at dens morale ikke viderebringes qua fortællingen i bogen. De bibelske fortællinger findes der sikkert mange der stadig læser, men læser de dem fordi de synes det er god litteratur, eller læser de dem fordi de som du frygter, at moralen deri med særlig gudetroen o.a. fikse idéer vil glemmes i og med kulturudviklingen?
Den apologetiske tradition skaber sikkert missionærer for moralens egen skyld, mens sjældent få vil evne at kunne genfortælle en god historie, for historiens egen skyld – og dette vil jeg hævde skaber en mur mellem jer missionærer og den øvrige befolkning, der i forvejen er dødsens trætte af reklamer uden substantielt indhold af værdi for deres liv og situation.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk