annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Rizq af Allah og Zakat

Gerth du skriver til Simon:



Citat:
I et andet emne har en religiøs person lige mistet mere interesse for mig på grund af min kritik af Biblen med dens fra Det Nye Testamente eksempler om mangel på nutidens menneskerettigheder som et noget forældet ´mørke´. Vedkommende hånede med ord om, at jeg er for dum og uvidende om Bibelens sandhed og historiske mening samt truede med noget som en psykisk manipulation.


Jeg gav ikke meget for dine Nye Testamente citater der var plukket ud af enhver sammenhæng og god forståelse hvilket da også fik dig til at konkludere flere ting der var lodret forkert. En anden grund til at det ikke virkede overbevisende på mig skyldes at det ikke var et originalt selvstændig stykke kritisk arbejde fra din side, du plukkede præcist de samme citater ud af en større sammenhængende tekstmængder du åbenbart ikke er fortrolig med og sagde nøjagtig det samme som så mange andre der bare på forhånd er negativ og kritisk stemt overfor noget de ikke forstår.

Du er bedst når du holder dig til den din Helligånd og din egen inspiration og åbenbaringer der tydeligvis gør noget godt for dig og hvor du siger mange interessante ting, at så Paulus og Berdyaev og andre har sagt det samme gør ikke din måde at formulere det samme mindre værdifuld og betydningsfuld. Og hvad det ender med for dig Gerth kan vi jo ej heller vide, da du jo er en yngre mand der nærmer dig din bedste alder såvidt dette at udarbejde dig et selvstændigt og originalt verdensbillede. Og det går godt for dig når du holder dig til din vej, men mindre heldigt da du ved hjælp af en masse tilfældige plukkede citater du troede du havde forstået Nye Testamente, Paulus fx og kristendommen den protestantiske herhjemme.

Du skal ikke interessere dig for eller bedømme løsrevne citater før du forstår den hovedtekst og sammenhæng de stammer fra. Du skal kende konteksten før du overhovedet magter at udtale og bedømme de der løsrevne citater og derfor gik det da også galt for dig Gerth, ja du konkluderede noget lodret forkert og lagde ved til en tåbelig bål/brand af skævvredne perspektiver på Nye Testamente. Og noget helt andet er at kristne jo ikke tror på en bog, men på trosbegivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, at vi mennesker i og med trosbegivenheden KRISTUS (1)* har del i eller deltager i en hel ny Åndens væren og virkelighed fordi Gud nu ikke længere er fjern og abstrakt eller en ide, men er trådt os nær, har antaget os i kød og blod (transcendente forhold er os nu immanente). Dette vidner Nye Testamente om, den består af forskellige Kristusvidnesbyrd, om hvad det vil sige at være i KRISTUS og fx have Helligånden legemligt eller legemliggjort, i kød og blod. Ånd uden krop er ondskab og krop uden Ånd er for idiotisk.

Nå men Gerth jeg har ikke mistet endnu hverken min respekt og interesse for dig. Hverken din person eller det du bevidner overfor os om Helligånden din og hvad den udretter i dit liv. Du er måske ved at lære dit virkelige jeg at kende ville Karen Horney sige, uden at hun overhovedet ville bruge betegnelsen Helligånden her, men om hun havde kendt dig, hun ville have observeret at når du er ved at få fat i dit virkelige jeg så taler du sjovt nok om Helligånden og det må jo skyldes at du har været meget fremmedgjort overfor dit virkelige jeg, hvorfor det virker sælsom eksotisk og som fra en hel anden verden set i forhold til dit neurotiske falske jeg med alle dets vanskeligheder og kampe.

Du har efter min mening virkelig fat i noget betydningsfuldt Gerth, og hverken du eller vi kender den vej du er slået ind på til ende. Der kan ske rigtig mange spændende og gode ting. Så pøj pøj skal igen lyde fra mig af.

De bedste hilsner HansKrist

(1)*:

Her to forskellige Kristusvidnesbyrd eller vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus:

a):

inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.



b):

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

a) og b) her var to forskellige Kristusvidnesbyrd der illustrere hvad det er kristne tror på og hvad det er vi mener med at være i KRISTUS = at være døbt.

Vi kristne er ikke firkantede i hovedet og render rundt og tror og overtror fra a - z hvad der står i Bibelen. Dette er en absurditet og et kætteri der kom efter reformationen og som desværre er meget udbredt i vor moderne reaktionære tid, trist trist, men det er og bliver et kætteri der intet har at gøre med den kristne TRO der er lig KRISTUS eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN selv, dette at være i KRISTUS, hvilket altså også indbefatter at have vores legeme som et tempel for HELLIGÅNDEN = Den Hellige Guds Ånd.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk