0
registrerede
323
gæster og
303
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: ni videnskabelige kendsgerninger
|
”De fleste religioner er baseret på bøger hævdet af deres tilhængere, er guddommeligt inspireret, uden nogen beviser. Islam er anderledes, fordi det er baseret på fornuft og beviser”.
- Nej, islam har bare inkorporeret anekdoter fra tidligere religioner, som praksis hos samtlige religioner, og tolker som bekendt den kendte verdens natur ind i et overtroisk verdensbillede nøjagtig som religionerne før – og dette har intet overhovedet at gøre med hvordan videnskaber arbejder og sagligt behandler informationer.
Man kan sige, at religiøse menneskers behov for at sidestille deres overtro med videnskaber, viser noget om det pres en videnskabeligt forklaringskraft udøver på nutidens overtroiske mennesker. Havde Somos overtro fx. været tilstrækkelig som forklaring, havde videnskabers udvikling været aldeles unødvendig, ja han selv ville aldrig ha’ oplevet behovet for at stille sin overtro i skyggen af anerkendelsen videnskabelige forklaringsmodeller tilskrives. Når Somo netop føler behov for den slags, skyldes det udelukkende samme frygt som tidligere overtroiske mennesker oplevede, når deres livsanskuelse langsomt udviskedes. På et tidspunkt mister alle trosanskuelser deres mening, fordi de erstattes af egentlig viden og livserfaring, det samme gælder religionerne i kulturer, de erstattes bare af bedre beskrivelser der så kan bygges livssyn på.
Man kan kun glæde sig over udviklingen af bedre beskrivelser end tidligere religioner formåede, dermed altså menneskets behov for bedre at forstå naturen i og udenfor sig selv, ja sociale udviklingsmønstre hos enhver art – og måske derigennem forstå, hvorfor mennesket der ikke længere evner at udvikle sig, sidder fast i en given anskuelse som det forherliger som vi fx. ser det hos Somo.
Sandsynligvis skal årsagen til at mennesker lader sig drive af overnaturlig tro findes i behovet for social tryghed, men det er ikke videnskabers arbejde at skabe tryghed. Den kommer såmænd helt af sig selv, når først mennesket bearbejder virkeligheden og etablerer erfaringer med den viden der udvikles om livet, og dermed udfylder videnshuller med større tryghed som følge. Man kan vist næppe anklage en religion som islam for at udfylde hullerne med viden – tværtimod ser man jo med Somo en tydelig tendens til i stedet at fylde videnshuller med gudetilbedelser. Så dér er der ikke tid til at vidensudvikling, dér bruges tiden i stedet til gudetilbedelse, som mennesker opførte sig i tidlige kulturformer, når de blev tvunget ind i livssynet af magthavere. De tider er med sekulære samfund passé, nu konfronteres vi i stedet med andre udfordringer.
Bedre beskrivelser af naturen i og udenfor mennesket så først dagens lys, da man for alvor begyndte at udfordre religioners verdensbilleder, og den slags krævede et mod der langt overstiger Somos, den Somo som egentlig bare fjerner sig fra kritiske men nødvendige spørgsmål til sin religionens relevans med tilbedelse af anekdoter, hvor hans sammenblanding af videnskab og religiøs tro blir lige så relevant som forvekslingen mellem et åbent sind og et hul i hovedet. Men det gennemskuer formentlig mennesker flest ;)
mvh Simon
|
|
|
|