annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
3 registrerede somo, ABC, Arne Thomsen 375 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13940 - 19/10/2012 12:06 Trosfrihed – idéernes mødested
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Skal Trosfrihed.dk være et mødested for idéer om tilværelsen, hvor vi gør alt, hvad vi kan for at bekæmpe hinandens – eller skal Trosfrihed.dk være et mødested for gensidig inspiration?

Skal alle idéer begrundes logisk?

Skal de forskellige idéer ”missioneres” eller blot fremlægges?

Hvordan er det bedst at kommentere andres idéer?

Den slags spørgsmål kan vi jo hver især have vore egne meninger om – og jeg har da også mine.

De er – kort sagt:
- at man frit skal kunne fremlægge egne idéer, synspunkter osv. (*1),
- at idéerne ikke behøver begrundelse (*2),
- at fremlæggelse af egne idéer ikke primært bør have til hensigt at overbevise andre, men blot præsenteres som, ja netop, egne idéer,
- at andres kommentarer til fremlagte idéer kan være interessante, måske endda inspirerende, men også kan være helt uden interesse for den, der præsenterer sin idé,
- at andres idéer så vidt muligt bør opfattes fordomsfrit,
- at kommentarer til andres idéer bør være respekterende, og
- at enhver omtale af den enkelte person bag en idé er en uskik.

*1: Inden for de fastsatte debatrammer
*2: Man forlanger jo heller ikke begrundelse, hvis man f. eks. foretrækker jordbær fremfor melon

Det er vel så nogenlunde min indstilling, som jeg, efter evne, søger at leve op til, men andre kan jo have andre holdninger.

For mig har det især været udviklende at formulere egne idéer efterhånden som de udvikler sig – og selve det at formulere har jævnlig født flere og ofte nye synsvinkler, men andres idéer har bestemt også givet inspirationer. Smædeskrivelser er derimod for mig blot ”ukrudt”.

Nogle kan måske finde det morsomt og attraktivt at ”smadre” andres synspunkter (ligesom at smadre tallerkener i Det Muntre Køkken i Tivoli), andre kan måske finde det ubehageligt at se, at deres egne meninger ikke er enerådende, og der kan sikkert være mange andre tilgange til, hvad der fremlægges.
Enhver kan jo så opføre sig, som han/hun lyster, indenfor de givne debatrammer.

Jeg gider hverken ”ukrudt” eller ”smadrede tallerkener”, men jeg glæder mig over de inspirationer og muligheder for udvikling af idéer, som denne hjemmeside indeholder.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/10/2012 12:09)
Top Svar Citer
#13944 - 19/10/2012 15:30 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Er SÅ enig med dig her i det, du skriver - og taknemmelig for det, du allerede har givet mig med på MIN vej. :))

Tænker lidt over, om vi hver især har "sjæleopgaver" med til dette menneskeliv, og jeg kunne virkelig ønske - for mig selv i hvert fald (og måske for andre med) - at disse budskaber må blive modtaget med lidt mere nænsomhed af andre, når de kommer til udtryk - også i tilfælde, hvor de ikke lige måtte passe i ens eget indre univers. smiler

Nænsomhed og ømhed er - som egen erfaring - begyndende skridt og gode søstre til TILGIVELSE.

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#13945 - 19/10/2012 15:36 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne har nu fremlagt sine meninger om debatten i form af en række idealer, som han aldrig selv har levet op til, og formentlig heller aldrig vil kunne.

Jeg vil derfor fremsætte mine meninger, som er baseret på det grundlag, som fik Peter og mig til at tage initiativ til oprettelsen af trosfrihed.dk.

§ 1. Trosfrihed er en debatportal, hvor man frit kan debattere alt, og hvor de eneste begrænsninger af ytringsfriheden er dem, som er fastsat i debatreglerne og i Danmarks lovgivning.

§ 2. I tvivlstilfælde eller ved uoverensstemmelser gælder § 3.

§ 3. Der er kun en moderator. Hans navn er Peter Arentzen, og hans afgørelser er inappellable.


Al deltagelse er frivillig, og hvis man ikke kan lide betingelserne, kan man nøjes med at læse, hvad de andre skriver, eller forlade sitet. Så enkelt er det. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13947 - 20/10/2012 09:43 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia (Jeg plejer ellers konsekvent at starte med "Hej", men det kan jeg ikke få mig selv til lige nu smiler )

For mig er du netop en af dem, der inspirerer, og som er en væsentlig årsag til, at jeg fortsat har glæde af at deltage her på Trosfrihed.dk - og selvfølgelig fryder jeg mig også over, at du kan bruge noget af det, jeg skriver smiler

Din idé om "sjæleopgaver" i vores menneskeliv er ny for mig.
Jeg vil ikke rode mig ud i en masse overvejelser om "en forudbestemt skæbne" á la determinisme, men jeg har da lagt mærke til, at situationer ofte kommer til at se helt anderledes ud, når de ses over et længere tidsforløb i stedet for blot som øjebliksbilleder, og det har ikke så helt sjældent fået mig til at tænke: Nå, det var derfor at osv. - eller noget i den retning.

Og når du trækker begreber som nænsomhed og ømhed frem i lyset, så er jeg enig med dig i, at det ikke er noget, der alene skal være forbeholdt moderlig kærlighed, men at det også er væsentligt i, hvad jeg opfatter som ægte næstekærlighed (og kærlighed til alt eksisterende).

Og hvis der tillige er i det mindste en vis indsigt, så kan jeg godt følge med dig på vejen til den så svære mentale handling, som tilgivelse er (i hvert fald som jeg opfatter det at tilgive).

Hvad du kommer med her - så tankevækkende - er netop for mig inspiration smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13948 - 20/10/2012 10:40 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Arne og tak. ...

Op af erindringens hav dukker et eksempel, som for mig viser betydningen af, hvordan en Sjæleopgave kan vise sig. ...

For år tilbage fik en nær veninde til mig den tanke, at hun ville hjælpe Moskvas gadebørn. ...

Hun havde set en udsendelse i t.v., og den erindrede hende om det, hun engang - inden dette liv - havde lovet. smiler (Som jeg ser det). ...

Arbejdet gik i gang, og vi var flere som deltog med større eller mindre engagement i projektet med at samle effekter sammen til et børnehjem i Moskva m. m.

På et tidspunkt blev vi kaldt sammen til et lille møde, hvor hun orienterede os om, hvordan arbejdet skred frem.

De russiske myndigheder havde gjort det rigtig svært med at komme igennem med effekterne til børnene, og vi lyttede alle til problemerne og genvordighederne med arbejdet. ...

Og nu kommer jeg til det, jeg mener kendetegner en sjæleopgave:

For mig var det helt tydeligt at se på reaktionen, at det for min veninde (og et par andre) var tale om en Sjæleopgave, de var i gang med. ...

Hvor jeg og andre tænkte: "Øv, hvor ærgerligt, men så må der da være andre, vi kan hjælpe!", blev de - som havde det som opgave fra Sjælen - kun mere ansporet til at hjælpe, desto større vanskeligheder de mødte. ...

Husker, at min veninde sagde noget med, at hvis vi ikke gør det, får børnene ingen hjælp! ...

Til slut blot dette, som er min egen erfaring:

Når inspirationen melder sig - og jeg lige har tænkt over, om det nu også er til bedste for andre og mig selv - og igen for mig sker det ofte, lige inden jeg åbner øjnene om morgenen - ja så er der tale om en Sjæleopgave, som jeg ved, jeg må følge, hvis jeg vil opleve virkelig LYKKE. ...

Med skal det, at jeg da har oplevet at blive mødt med stor modstand, men så tænker jeg helt egoistisk, at jeg ville have det meget værre, hvis jeg ikke fulgte impulsen, ... og måske er der sået et lille frø via mig ... og så må det guddommelige altså tage sig af resten. :)))

Tænker, at du med din beretning om mødet med Ikonen følger en Sjæleopgave, og at den glæder mange, selvom du måske ikke får responsen her. ... smiler

Altsammen noget, som ikke kan bevises, men da det jo heldigvis er en side om frihed, vover jeg gerne at gå ud på det dybe vand også her. ...

God week-end ønskes du og alle andre
Zenia smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Nyheder fra Religion.dk