annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31326 - 01/01/2021 14:13 2021
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her i 2021 glæder jeg mig over, at Trosfrihed.dk fortsat eksisterer og fungerer godt som et sted, hvor især åndelige - også benævnt spirituelle - emner frit kan drøftes.

Der er jo nogle debatregler, som bremser "racistiske, æreskrænkende eller blasfemiske udsagn" og tillige "spam og chikane", og mit håb er, at vi, der deltager, kan lykkes bedre med at efterleve dem.

Det kan jo være svært, når man selv er stærkt overbevist om noget, da at møde andres skepsis og kritiske spørgsmål, men det er jo nu engang vilkårene - både her på Trosfrihed.dk - og helst også i verden - at kunne rumme forskellighed, vil jeg mene.
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.

Mit håb er, at vi i 2021 lykkes bedre med dette, så vi i stedet for at bekæmpe hinanden inspirerer hinanden.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31328 - 01/01/2021 17:54 Re: 2021 [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Opdagede at det egentlig ikke var helt nøjagtigt klart for mig, hvad der ligger i ordene "spam" og "chikane" i debatreglerne.

Spam er, når vi brugere bringer reklamer i vores indlæg, og det har vist ikke været et problem, mens chikane er: "bevidst, ondskabsfuldt drilleri eller forfølgelse".
Her kan vi nok ikke sige, at vi har været helt problemfri - ingen nævnt - ingen glemt blinker

Og når jeg spørger mig selv, om jeg har udøvet chikane, så mener jeg at kunne svare helt klart Nej - for jeg er i det mindste helt sikker på, at jeg ikke bevidst har gjort noget sådant blinker

Men så er der jo dét, at et indlæg kan føles irriterende hos modtageren, hvilket jo frister til at "give igen", hvorefter situationen hurtigt kan eskalere - helt op i det absurde - á la: dumme svin - det ka' du selv være.
Her er det jo nok ret meget op til os selv, hvor dybt vi vil synke ned mod det forbudte direkte æreskrænkende - måske lidt godmodig humor kan hjælpe ti at afbøde blinker

Mit håb er, at vi bliver dygtigere her i 2021 - både for vores egen skyld - men også sådan at flere får lyst at deltage - og der er vist mange debatfora, der har det samme behov smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31330 - 02/01/2021 02:28 Re: 2021 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Et nytårsforsæt smiler

Det holder som reglen kort, selv om det er en ”beslutning” … hvis det i det hele taget bliver til andet end et ønske.

Ønsker er jo netop ønsker og ikke handling.

Skal ønsker opfyldes skal man vide hvilken handling der skal til for at opnå dette - og derefter slipper man ønsket og handler og har fokus på dette frem for ønsket.

*

Jeg har ingen nytårsfortsæt

Jeg tager en dag af gangen, men taknemmelighed er en god egenskab, der kan optrænes, og det ville jeg måske bruge nogle tanker på, da jeg ved, at meget – let bliver en selvfølge ...

… og det at sige tak … tak for dit og dat er virkeligt virksomt … Får man - jeg - først begyndt kan jeg takke dagen lang --- og selv om kriser/kaos ikke er rart, er det, det som kan skabe forandring …

… men enig. Det er godt med den gode tone trods uenighed, og anstrengende/belastende hvis ikke den er tilstede, men at være taknemmelig øger også tålmodigheden

***

Top Svar Citer
#31331 - 02/01/2021 02:57 Re: 2021 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Det kan jo være svært, når man selv er stærkt overbevist om noget, da at møde andres skepsis og kritiske spørgsmål, men det er jo nu engang vilkårene - både her på Trosfrihed.dk - og helst også i verden - at kunne rumme forskellighed, vil jeg mene.
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.


Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.


Det må du forklare smiler

Forståelse af frihed og anstændighed er der da stor forskel på i forhold til hvilke miljø og verdensdel man agerer i.

… og nogle steder er det da bestemt klogest at holde sin mund og ikke stille kritiske spørgsmål. Dette gør man vel kun når der er en vished om at det kan gå an.

***
Top Svar Citer
#31332 - 02/01/2021 13:50 En tanke ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

AT:
Citat:
Og når jeg spørger mig selv, om jeg har udøvet chikane, så mener jeg at kunne svare helt klart Nej - for jeg er i det mindste helt sikker på, at jeg ikke bevidst har gjort noget sådant

Et godt klima afhænger ikke af hvad man selv syntes, men hvordan ”den anden” oplever det man siger/gør. Derfor jeg ofte skriver man skal agte andre højere end sig selv. Altså man tilsidesætter egne ønsker om at få ret/vinde (og eller gøre hvad man vil) derved kan man også inspireres som du efterlyser … Ved angreb opstilles ofte barrierer

Der er en gammel talemåde der siger man skal feje for egen dør før man fejer for andres, og hvem kan sige sig fri for at være ond ...

... men hvornår er man det ... ja det lærer vi jo i vores opvækst og i mødet med næsten og derved os selv, men tænker også på bibelens ord om, at mennesket ER ondt fordi det har vendt sig fra gud.

***

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk