annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25559 - 31/05/2018 15:59 Tildækningsforbud træder i kraft 1. august
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Et flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har i dag vedtaget det længe diskuterede tildækningsforbud.

Dermed er det fra 1. august ulovligt at tildække sit ansigt i det offentlige rum.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/pape-burka-klaedte-kvinder-maa-til-spare-sammen-til-boeder


Hvad mener du om denne nye lov?


Jeg syntes, det er ok.

Det er underligt at skjule sig på den måde i burka og niqab, og signalere de ikke er som "os" ... samtidig med man ikke ved hvem man passerer.

Jeg forstår på det, jeg har hørt, at der i koranen intet står om, at troende islamiske kvinder skal tildække sig ...

... men at tildækningen er for at beskytte kvinden mod fremmede mænds blikke. (?)

*
*

https://www.dr.dk/nyheder/politik/nu-er-det-vedtag...niqab-paa-gaden

Citat:
Flere andre LA'ere stemte imod lovforslaget sammen med Enhedslisten, Alternativet, De Radikale, SF og socialdemokraten Mette Gjerskov.

En af de LA'ere, der stemte imod, er Joachim B. Olsen:

"Ideen om at kriminalisere nogen, man mener er ofre, forstår jeg ikke helt" siger han.
Fremhævningen er min

Denne udtalelse af Joachim B. Olsen er jeg enig i, men er alt det der burka snak, ikke snarere som Martin Henriksen siger:

Citat:
"Det er uforeneligt med dansk kultur, ... "

Men - man kan jo ikke hindre, at den danske kultur ikke ændre sig, ved et burka - tildækningsforbud, når der kommer mennesker fra andre kulturer til landet ... og hvad er dansk kultur andet, end det landets borgere dyrker?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25561 - 31/05/2018 20:56 Re: Tildækningsforbud træder i kraft 1. august [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

At skjule sig til ukendelighed kan jo muliggøre kriminelle handlinger, hvor den kriminelle kun meget vanskeligt kan afsløres - ikke "en bombe i turbanen", men "en bombe under burkaen/nikaben".

Dét synes jeg er et væsentligt argument for et tilsløringsforbud - uanset om det handler om religiøse eller ikke-religiøse eller kulturelle tilsløringer.

Men udover dét, ser jeg ingen argumenter for at regulere, om folk må gå med bar røv eller er/skal være mere eller mindre tilhyllede blinker
Hvorfor dog et jantelovs-diktatur? bank

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25562 - 31/05/2018 23:22 Re: Tildækningsforbud træder i kraft 1. august [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
At skjule sig til ukendelighed kan jo muliggøre kriminelle handlinger, hvor den kriminelle kun meget vanskeligt kan afsløres - ikke "en bombe i turbanen", men "en bombe under burkaen/nikaben.

Hmm – bomber kan jo gemmes andre steder end under en burka, skal tasker så også eksempelvis ulovliggøres?

Det jeg ikke bryder mig om er, at jeg ikke har en chance for at vide, hvem jeg passere, når mennesket er tildækket. Der er ingenting, jeg kan aflæse.

Vi afkoder jo hinanden når vi mødes og da især fremmede. Det sker helt automatisk, og er jo en et instinkt for at beskytte os mod fare.


Arne:
Citat:
Dét synes jeg er et væsentligt argument for et tilsløringsforbud - uanset om det handler om religiøse eller ikke-religiøse eller kulturelle tilsløringer.
Min fremhævning

Jo jo, men det jo ikke argumentet for at indføre den kommende lov, men resultatet for at få vedtaget et forbud mod at bære burka og niqab i det offentlige rum, da jeg forstår, at Grundloven ikke tillader et direkte forbud mod denne beklædning.


Begrundelsen er, at burka og niqab undertrykker kvinderne, og vel derfor, at Joachim B. Olsen har sagt:

Citat:
Ideen om at kriminalisere nogen, man mener er ofre, forstår jeg ikke helt,


ligesom at:
Citat:
Politiet skal spotte social kontrol


" ... hvis en betjent får mistanke om, at en kvinde er udsat for social kontrol, så er politiet forpligtet til at vurdere, om der er behov for at "iværksætte foranstaltninger" for at sikre, at kvinden får den nødvendige hjælp og støtte til at "komme ud af de undertrykkende miljøer".

https://www.dr.dk/nyheder/politik/nu-er-det-vedtag...niqab-paa-gaden


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25563 - 31/05/2018 23:45 Re: Tildækningsforbud træder i kraft 1. august [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg har ikke fulgt ordentligt med i denne sag, men hvis du har ret i, som du skriver:
Citat:
Begrundelsen er, at burka og niqab undertrykker kvinderne -
så udtrykker dette forbud - efter min mening - et provinsielt vestligt snæversyn - et "jantelovens diktatur" - som vi ikke kan være bekendt, og som jeg tror, vi i eftertiden kommer til at skamme os over trist

Hvis det er sandt, at muslimske kvinder faktisk føler sig undertrykt påklædningsmæssigt, så må det være de mere avancerede af dem, der må starte et internt muslimsk oprør, som vi eventuelt kan støtte op om menneskerettighedsmæssigt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25564 - 01/06/2018 01:02 Re: Tildækningsforbud træder i kraft 1. august [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Jeg har ikke fulgt ordentligt med i denne sag, men ..."

Jeg har selv kun løseligt fulgt med, og jeg forstår, at der ikke er ret mange i Danmark som bærer disse muslimske klædedragter.

Jeg har læst et sted, at man i år 2011 antog der var 150 – 200 der bar burka eller niqab ...

... og at det hovedsageligt var konvertitter som bar disse muslimske klædedragter.

Jeg har Googlet efter nyere tal uden held, men de findes nok ikke, når selv justitsministeren ikke kender tallet.


Citat:
Justitsministeren ved ikke, hvor mange kvinder, der går med burka i Danmark:

»Det aner jeg ikke. Og det er også ligegyldigt. For lov er lov, og lov skal holdes,« siger han.

Adspurgt om maskeringsforbuddet er symbolpolitik svarer han, at det er værdipolitik.

Formålet er at øge »respekten for fællesskabet og bekæmpe parallelsamfund«, fremhæver han. Og hvis man tildækker sit ansigt, så ønsker man ikke at være en del af samfundet.

Forbuddet gælder også, når man er på vej hen til et sted, hvor det egentlig er tilladt at bære maskering. Eksempelvis fredagsbønnen i en moske eller hvis man tager toget til karneval.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10282352/reg...-gaa-med-burka/
Fremhævning er min

Angående om kvinderne føler sig undertrykt ved at gå i disse muslimske klædedragter, siger de, som jeg har hørt på TV nej – og tilmed har jeg hørt nogle sige, det er deres eget valg.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk