annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11454 - 06/10/2011 15:46 The Closing of the American St Simon Mind
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
John Herman Randall JR. skriver: On one occasion Tillich read a brillian paper to a group of professional philosophers. Among the listeners was G. E. Moore (st simon ved hvem han er). When it came time for Moore to comment, he said: "Now really, Mr. Ti

[x] Hanskrist: "Now really, Mr. Tillich, I dont think I have been able to understand a single sentence of your paper. Won't you please try to state one sentence, or even one word, that I can understand?"
[x] Hanskrist: Tillich's filosofiske baggrund beskriver Randall: "post-Böhme philosophy of Schelling,the various nineteenthe mid-century reactions against the panlogism of Hegel, like Feuerbach and the early Marx, Nietzsche and the "philosophy of life", and the more rec
[x] Hanskrist: recent existentialism, especially of Heidegger (og jeg kan tilføje Berdyaev)
[x] Hanskrist: Randall fortsætter: "but it is obviously a language not too familiar to the vernacular of most American philosophizing, and hardly one with which English-speaking theologians have grown up. This circumstance creates a problem of communication.
[x] Hanskrist: nøjagtig det samme forhold gør sig gældende mht dawkins dennett og H-erne, og Allan Bloom's bog "The closing of the American Mind" kaster lys over disse kommunikationsproble
mer og den uforstand overfor kontinental europæisk filosofi
[x] Hanskrist: Badiou og Zizek står i samme filosofiske kontinental europæiske dannelsestradition som Tillich (Tillich var bidt af psykoanalysen og hans gode ven var Rollo May)
[x] Hanskrist: det er også her vi finder st simon og vulva bjørnen, også disse to er kun fortrolig med engelsk amerikansk positivisme filosofisk tankegang
[x] Hanskrist: selv om st simon mener at han har fornemmelser for Heidegger, så er det kun fornemmelser og ikke nogen dyb forståelse
[x] Hanskrist:

[x] Hanskrist: hverken eksistentialisme eller psykoanalysen har st simon eller bjørnen formået at tilegne sig en dyb forståelse af, også derfor de er så næsegrus faldet i dawkisten , de to har intet af ontologisk vægt og tyngde at sætte op imod sjofle og dumsmarte dawki
RoseMarie:
[x] Hanskrist: dawkin dennett og H-ernes billige point over bibelfundamentaliste
rne,
[x] Hanskrist: ja st simon elsker at lixtallet er lidt over normalen
[x] Hanskrist: st simon kan skrive så ikke en sjæl forstår hvad det er han forsøger at sige
[x] Hanskrist: men ret skal være ret, han har hen over sommeren skrevet nogle interessante og også velformulerede og til at forstå indlæg
RoseMarie: Du hopper deruda' som et Tigerdyr på scenen ... med sætninger der popper og hopper
[x] Hanskrist: han siger som Moore at han ikke forstår hvad jeg skriver, men jeg ved nøjagtig at han forstår, ihvertfald tilpas meget af det jeg skriver, til at jeg kan drille ham
[x] Hanskrist: ja ja RoseMarie, nu skal du bare se når vores troubadour poet st simon kommer, hvad han får ud af Hans Høns eller Høne der popper og hopper

[x] Hanskrist: om det er når han kommer hjem fra sin stamcafe eller arbejdet at han får sine lyse ideer ved jeg ikke
ole bjørn: Hansemands fantasier og alle hans filosoffer har ikke og vil aldrig komme til at ændre et komma i denne verdens virkelighed. :o)
[x] Hanskrist: ja ja bjørn nu vil du jo også påstå at freud og jung ingen betydning har haft, endsige marx,, er det ikke korrekt, uden at jeg sammenligner mig med dem, så er det dog på samme front jeg arbejder for fornyelser
[x] Hanskrist: men hvad pokker mener du med verdens virkelighed, jeg er beskæftiget med menneskets virkelighed
[x] Hanskrist: men efter at have beskæftiget mig mere indgående med Tillich er jeg måske blevet lidt mere venlig indstillet overfor dine holistiske tanker
[x] Hanskrist: dog er jeg kritisk overfor din einstein spinoza monistiske tilbøjeligheder som findes i dine holistiske ideer
ole bjørn: Næh, Hansemand, du er skam ku beskæftiget med dine egne fantasier. Du har meget svært ved at fatte, hvad der foregår i andre menneskers hoveder, fordi du er optaget af dit eget urealistiske verdensbillede. :o)
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Næh, Hansemand, du er skam kun beskæftiget med dine egne fantasier. Du har meget svært ved at fatte, hvad der foregår i andre menneskers hoveder, fordi du er optaget af dit eget urealistiske verdensbillede. :o)
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Ja, det er du på en måde. :o)
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: indrømmer jeg skulle ha været kemi eller biofysik ingeniør eller videnskabsmand og jeg egner mig ikke til hverken psykologi eller filosofi
ole bjørn: Det sørgelige er netop, Hansemand, at dit intelligensmæssige potentiale er totalt spildt på ørkesløse diskussioner og fantasier om "guddommelige" luftkasteller. :o)
[x] Hanskrist: et misforhold i forhold til mine evner er det at jeg overhovedet leger filosof og teologisk tænker
[x] Hanskrist: for jeg har slet ikke evnerne dertil,, deri er jeg enig med st simon
[x] Hanskrist: og ja du har ret, det talent jeg dog udviste på medicinstudiet er gået til spilde
ole bjørn: At forstå livet er rigeligt kompliceret. Vi behøver ikke at forplumre opgaven med fantasier om en åndelig verden, adskilt fra materien. :o)
RoseMarie: Hov, nu kom der også en Bjørn på banen ... Hej med dig og velkommen tilbaws
ole bjørn: Jeg har skam været her hele tiden. :o)
RoseMarie: Åh ja ... :o)
[x] Hanskrist: enig, ingen fantasier om en åndelig verden adskilt materien,, deri er jeg enig med dig og popper, men alligevel er jeg stor tilhænger af popper's verden 1, 2, og 3
[x] Hanskrist: og en synopsis mellem popper og edgar morin er interessant,,,
ole bjørn: Popper er passé, det er Kuhn og Feyerabend der tæller i dag. :o)
[x] Hanskrist: men jeg er glødende tilhænger af psykoanalysen (Jung inkl) og Tillich, og mener at sundhedsvidenskabern
e kan lære meget her
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Og netop nu har Caroline med besvær klaret Kanepi, og er nu i kvartfinalen, hvor hun skal møde Penetta. Det er bl.a., hvad livet handler om for en masse mennesker. :o)
[x] Hanskrist: ja lækre ben
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11547 - 22/10/2011 13:13 Re: The Closing of the American St Simon Mind [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Næ, jeg har såmænd været hjemme ...
[x] Hanskrist: ses, jeg skal lige motionere mit dårlige knæ lidt,, på en lille gåtur ved fjorden
RoseMarie: ... tør ikke rigtigt andet, når der er foretagsomhedshumør på nabofronten ... man kunne jo blive overrasket ...
RoseMarie: Go' tur
Michael: En vis Lennart? Hanskrist, du er s'gu for nem.
[x] Hanskrist: hva mener du, skrev jeg ikke netop at det var spin
[x] Hanskrist: sproget (fornuften) fik det sidste ord (tænker på simon og treram der får det sidste ord)
[x] Hanskrist: ikke så mærkeligt at en mand der gang på gang fortaber sig i "verdens væren" i "det" han fik en mindre åbenbaring da han nåede frem til et ikon, et ansigt, et billede, noget der mindede om person
[x] Hanskrist: at være ude i "det" eller i "verdens væren" må ikke være sjovt, så hellere studere den samme kvindes ansigt dagligt gennem et helt liv; et ansigt er uudgrundeligt og evigt interessant hver dag at studere
[x] Hanskrist: man har givet spændbørn en sut med elektronik i, således at de ved at sutte hårdt og mindre hårdt selv kunne bestemme hvilke billeder der kom frem på en skærm og ja hvad gjorde disse spædbørn, ja de suttede nøjagtig så de fik ansigter frem
[x] Hanskrist: verdens væren er uinteressant, selv et spædbarn er optaget af ansigter, af personer, og er aldrig alene, der er altid erindringer om et ansigt hos et barn, selv når det er alene i vuggen
[x] Hanskrist: her finder vi platon og jung
[x] Hanskrist: verdens væren er abstrakt og upersonlig og burde ikke vække forundring
[x] Hanskrist: ihvertfald er verdens væren ikke et eksistentiel issue
[x] Hanskrist: jeg foreslår at arne begynder at interessere sig for portrætter, måske han selv skulle begynde at male, især kvindeansigter
[x] Hanskrist: kom nu for helvede, se nu at få det religiøse instinkt frigjort fra filosofisk abstrakt spekulation som verdens væren
[x] Hanskrist: face to face, som paulus siger, vi må lære at se i øjnene
[x] Hanskrist: drømmene er netop kongevejen til os selv
Arne Thomsen: Verdens væren ar naturligvis ikke noget personlligt. Verden er jo ikke en person. Ikoner er symboler
[x] Hanskrist: nej det er også dit store problem at du har det religiøse under personplanet hele tiden
[x] Hanskrist: og under det eksistentielle aktuelle
[x] Hanskrist: det religiøse er noget "det" noget hos dig
[x] Hanskrist: derfor er din tale så diffus og uklar
[x] Hanskrist: du burde koncentrere dig lidt mere om din ikon erfaring, nøglen for dig til at komme videre
[x] Hanskrist: hele hemmeligheden er i din ikon -erfaring, som du har forladt og glemt alt om
[x] Hanskrist: øjnene glemmer du hele tiden
[x] Hanskrist: derfor taler du abstrakt og filosofisk om verdens væren om "det" om fornemmelser
[x] Hanskrist: i teologi adskiller man aldrig selv og verden ad, men det gør du når du siger verdens væren
[x] Hanskrist: selv og verden er interessant (biskop Berkeley; Hume og Kant) empiriokriticisme
[x] Hanskrist: så skal vi videre med verdens væren, da må du skrive nogle digte om hvad verdens væren er for dig,, og ikke blande religiøsitet ind i billedet
[x] Hanskrist: er verdens væren dine abstrakte big bang eller astrofysiske filosofiske spekulationer eller er det morgenstund har guld i mund, dig der overvældes og stemmes biosemiotisk sanseligt, dine sanser der vågner
[x] Hanskrist: hvad mener du med dine anti-eksistentielle skriverier om verdens væren (som du i din forvirring tror er eksistentielle issues)
[x] Hanskrist: jeg taler præcist om alt, du taler altid upræcist om tingene arne (hvorfor nævner jeg det forhold, for at fremhæve mig selv, nej for at påpege det paradoksale som er at du mener det stik modsatte)
[x] Hanskrist: men at appellere til fornemmelser og diffuse udsagn som verdens væren, gør at du får et stort publikum, da diffuse fornemmelser er noget alle mennesker kan koble sig på
[x] Hanskrist: men dermed gør du teologien og det religiøse, det spirituelle en Bjørne -tjeneste
[x] Hanskrist: også Kræn-p havde det religiøse forvist og skubbet ud i astrofysisk tågesnak, han havde endda astrofysisk frontforskning som kriterium på hvad man kunne tale om i religiøs teologisk forstand
[x] Hanskrist: dette er en kæmpe misforståelse, det religiøse og teologiske, det spirituelle, har alene at gøre med psykoanalyse, med epistemologi, med psykiatri, med neurovidenskab,
[x] Hanskrist: det er en personlighedslivets mysterium og Jung er en af de vigtigste og så vore drømme og så spædbarns psykologien og psykiatrien
[x] Hanskrist: hvornår kommer RM og siger : Tiger av min arm du er skarp i dag, på krigsstien, på jagt!
[x] Hanskrist: jeg vil kritisere dig som simon og treram gør, men derudover vil jeg kritisere dig for at devaluere det religiøse og spirituelle som er det mest eksistentielt nærværende og aktuelle/konkrete og presserende i vores liv men som du skubber ud i noget diffus
[x] Hanskrist: diffust og abstrakt filosofisk tågesnak hele tiden som verdens væren,
[x] Hanskrist: som ikke har en disse at gøre med eksistentielle issues
[x] Hanskrist: Tiger har du udvidet dit ordforråd??? issue issue issues issues
RoseMarie: Halløjsa
[x] Hanskrist: ja der var hun, det var dit Halløjsa jeg savnede,, før kunne jeg ikke stoppe min chat monolog,, men læs nu hele chatten tøz og bliv klogere
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
K-profil vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk