annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13546 - 21/08/2012 14:54 Tomhed - begyndelse
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Begrebet tomhed kan godt få det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig, og mon ikke det netop er dét, der gennem årtusinder har inspireret mennesker til at udvikle idéer om, hvordan verden kan være blevet til - ud af intet - for ud af intet må det vel være - for hvis det var ud af noget andet, hvor kom dét så fra?

I kristendommen bibel er de første ord:
Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
og Johannes-ebangeliet starter:
Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
Her, som i de andre religioner (med undtagelse af buddhismen, der så vidt jeg ved ikke mener, at der var nogen begyndelse) er årsagen til verdens væren altså Gud (eller guder) - Skaberen.

Naturvidenskaben har ingen skaber, ingen skaberkraft, ingen teori (så vidt jeg ved) om, hvordan verden kan være skabt ud af intet.
Big Bang var jo blot en videreudvikling af noget allerede eksisterende.

Og så åbenbart alligevel ikke.
Jeg kommer i hvert fald i tvivl, når jeg læser om Relativitetsteori og rummet
Citat:
Det tomme rum indeholder fluktuerende kvantefelter, der hele tiden får partikler til at opstå og forsvinde igen.
Så er man lidt fræk, så er naturvidenskabens "Gud" - eller vi kan nøjes med ar siger "skaberkraft" åbenbart "fluktuerende kvantefelter".

Nu ved jeg ikke, om disse kvantefelter er skabt ud af Big Bang, eller de allerede eksisterede inden Big Bang.
Et svar kender jeg ikke, men begrebet begyndelse er ret grundigt gennemgået af Gyldendals DEN STORE DANSKE:
Citat:
Men big bang-hypotesen rejser rigtignok spørgsmål, som ikke uden videre lader sig besvare. Hypotesen indeholder et nulpunkt for den fysiske tidsakse, men hvad skete der før tiden nul? Hvad er naturen af selve det enestående fænomen i vor fysiske beskrivelse, som big bang indebærer?
Skabekraft er åbenbart ufattelig, når vi går helt ind til dennes begyndelse.
I begyndelsen var - øh - åh - ih ...

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13548 - 22/08/2012 12:38 Re: Tomhed - begyndelse [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Og hvornår var så begyndelsen tror du, fra der intet var andet end en lille urenhed i det store intet, eksisterede det store intet ikke, eller var det bare tomt, pånær den lille urenhed, der så må være skabt af ???, men det var sikkert og vist at der ingen gudelig skaber var, for hvem skulle så have skabt ham?? og sådan kan man blive ved i en uendelighed, om vi nogensinde når ind til kernen i denne historie, må vel stadig siges at være lidt usikkert.

Måske vi bare må resonere at sådan er det altså bare ingen hokus pokus, kun sort magi.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13549 - 22/08/2012 13:01 Re: Tomhed - begyndelse [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du kalder dét, at verden eksisterer, for "sort magi".

Jeg kalder det et mirakel

Jalal al-Din Rumi skrev:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Er det ikke stort set det samme, vi siger? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13551 - 23/08/2012 14:49 Re: Tomhed - begyndelse [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jo muligvis siger/mener vi det samme.
Men universet må siges at være utroligt tomt, hvis der kun findes levende væsener på vores lille uanseelige klode, så uendeligt mange stjerner-planeter og så kun en beboet, det lyder helt utroligt, men der er sikkert også andre planeter, langt udenfor vores tekniske rækkevidde, der er beboet, vi ved det bare ikke, men det myldrer just ikke frem med mennesker i vores nærhed, så gu er der tomt, godt vi har hinanden at tage vare på.

Man kan så tro at befolkningen af jorden er sket ved et uheld, noget skidt kom i maskinen og der opstod nogle små encellede insekter, der udviklede sig over mia. af år, til vort nuværende stade, som nok ikke er det endelige stade, inden det hele forsvinder i røg og damp om sådan ca. 4,5 mia. år.
Det hele er så ganske tilfældigt og uden nogen særlig styring, hvis du da køber den mening.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13554 - 24/08/2012 10:54 Re: Tomhed - begyndelse [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det er spændende, synes jeg, at læse dine tanker her.
Det, at verden ER, kalder du "sort magi".
Ifølge DEN DANSKE ORDBOG er magi trolddomskunst - selv om du jo nok ikke tror på trolde blinker
Men det korte af det lange er jo, at vi ikke aner en hylende skid om, hvordan det er gået til, at der overhoveder ER en verden.

Og om tomheden nævner du det, at vores form for biologi her på jorden, "levende væsener" i hvert fald foreløbig ikke er fundet andre steder i universet - men tomheden ville jo være indtil vanvid endnu mere uhyggelig, hvis hele universet heller ikke eksisterede.
Og som du også skriver: "inden det hele forsvinder i røg og damp"(og "røg og damp" vil der jo heller ikke være).
Det var jo det Rumi kaldte: "Denne flygtige verden".

Så når vi jo til det tomme rum med "fluktuerende kvantefelter, der hele tiden får partikler til at opstå og forsvinde igen" og til den ultimative tomhed, hvor selv det tomme rum nok heller ikke eksisterer - et sug i maven chockeret

Og når man så åbner sine øjne, ører, næsebor, smager på verden, og føler den med sin hud, så er det da fantastisk, at både en selv og hele verden ER.

Det kan der digtes mange eventyr om, og det er for mig helt OK - så længe de ikke misbruges til at slå andre mennesker oven i hovedet med smiler
I begyndelsen var ... tosset

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk