annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 219 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14454 - 21/12/2012 19:17 Nu
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Så er det endelig nu igen.

Måske jeg sidder i lotusstilling med min krop i ubevægelig ro således, at jeg kan modtage det umådelige...

... eller måske jeg sidder og vipper med mine tæer og lytter til gasolin. Who cares, i hvert fald ikke mig. Ingen kunne være mere ligeglad. smiler

Ikke desto mindre fejrer vi på mandag, at en frelser blev os født. Vi burde være glade og, som Han sagde tilgive hinanden i det uendelige. smiler

Han stillede engang et spørgsmål, som jeg ikke tror, at han nogensinde fik besvaret. Jeg skal da gerne svare Ham.

Hvem er min næste?

Det er ingen. Eller det er alle. Helt afhængigt af hvem jeg selv er.

Da jeg kender mig selv kan jeg i sandhed svare: Min næste, det er hvem som helst.

Den ''fremmede'' som du møder på din vej er han din næste?

Hvis han ikke er, så hav en god jul alligevel. smiler
Top Svar Citer
#14461 - 21/12/2012 20:57 Re: Nu [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg var i Super Brugsen i Stege i dag, og det slog mig så søde, venlige og smilende alle var - både kunderne, kassedamerne (m/k) og dem der førte nye varer frem på hylderne.

Ingen havde travlt, og jeg skulle ligefrem koncentere mig om at opfylde min indkøbsseddel, som jeg havde lavet hjemmefra.

Hvorfor så glade, venlige og afslappede?

Var det fordi, som du skriver: "en frelser blev os født"?
Var det fordi, det nu ikke bliver mørkere, men langsomt lysere igen?
Var det fordi, vi snart skal have nogle fridage?

De fleste var tydeligt nok (som mig) pensionister - midt på dagen på en fredag - og pensionister har jo aldrig fri blinker

Det med at solen kommer tilbage, er jo sandt, men jeg tror ikke, det var dét.

Det med frelseren tror jeg heller ikke spillede nogen større rolle.

Min fornemmelse er, at det var den nært forestående fælles fest, der besjælede alle - og gav en fællesskabsfølelse - næsten næstekærlighed.

Elsk din næste - elsk den næste, du møder smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/12/2012 20:58)
Top Svar Citer
#14462 - 22/12/2012 01:46 Re: Nu [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

jeg ønsker såmænd ikke at ødelægge din julestemning, men det kan ofte være svært at skelne.

Jeg husker såmænd tilbage til nogle af mit livs sværeste stunder hvor det at være tæt på en radiator og møde dens varme kunne sammenlignes med kærlighedens varme.

Det kan såmænd være svært at skelne mellem dette at have nok at spise og ''venner'' der bekræfter én i hvor fortræffelig man er konstant.

Er det ikke sådan at vi forveksler dette at have det trygt og godt med kærlighed?

Som du måske ved, så lever jeg i nuet og en supermarkedstur er ikke lykken for mig. At stå der i nuet og iagttage dem der er omkring mig er ikke sjovt.

At sidde i bussen og lytte til menneskenes snak er heller ikke sjovt. Jeg kigger da på dem som de sidder fordybet i samtale og jeg kan da se, at der er en form for liv tilstede i deres begrænsede rum.

Ikke desto mindre, så sidder jeg lige her, udenfor og kun en sjælden gang møder jeg et vedkommende blik her midt i det uendelige rum.

Vi prøver alle at leve vores liv så godt som muligt men udenfor det scenario som du beskriver er der en hel anden virkelighed.

Indenfor smiler de og ler de i evig lykkefølelse, men trækker du kameraet blot en smule væk, så står hun der, udenfor.

Den lille pige med svovlstikkerne. Har du læst den?

Det er meget svært at skelne, ikke mindst om hvad der er kærlighed og hvad der ikke er.

Vær så venlig ikke at forveksle min Herres barmhjertighed med Hans Kærlighed. smiler

Og så god jul, alligevel. smiler

Top Svar Citer
#14464 - 22/12/2012 08:31 Re: Nu [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich'..

Man ka' undre sig over psykodramaet omk. ensomheden der altid eksponeres i forbindelse med julen, særlig som en opmærksomhed der i stor stil fremelskes i medier og af mennesker, der jo resten af året er ligeglade med den.
I det lys må julen være en pinlig fest, idet den bruges til blot at belyse en ensomhed der overalt er folk uvedkommende, eller hyr?

I øvrigt tror jeg bare fællesskabet om gaver, mad og unger er det der for os mennesker flest betyder noget, dvs. et frirum i fællesskab med dem vi elsker og kærer os om, og det er jo dejligt.
Jeg synes det ville være bedre vi resten af året bekymrede os om den ensomhed der dagligt martrer mennesker, i særdeleshed med gode og gerne politiske tiltag. Jeg ka' ikke se julen som en slags fællesfest udenfor familierne, og ikke se hvorfor indbyrdes ukendte mennesker skulle elske hinanden p.a. julen. Den nogenlunde godt indarbejdet venlighed mellem mennesker i de daglige, dvs. med en nødvendig luft hinanden imellem, fungerer jo dagligt.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14465 - 22/12/2012 09:13 Re: Nu [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg ser af din replik, at jeg ikke har beskrevet min usædvanlige supermarkedsoplevelse godt nok.

Der var ingen travlhed, slet ikke "sikken voldsom trængsel og alarm", ikke den sædvanlige integritet ("hertil og ikke længere"), en slags smilende venlig og imødekommene harmoni, slet ikke som det plejer at være, hvor alle andre bare er i vejen og en hindring i at nå frem til kassedamen - en slags afslappet "fællesskab i nuet" - og "den lille pige med svovlstikkerne", der frøs ihjel udenfor, hun kunne frit gå ind og være med smiler
Forberedelse til en af alle accepteret kulturjul blinker

Og jeg kom på vejen hjem (10 minutters kørsel) til at tænke på de afrikanske stammefester, vi sommetider ser i fjernsynet.

Men jeg må da give dig ret i, at denne oplevelse af "nuet i fællesskab" meget muligt var en illusion cool

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk