annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677574
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381473
Et andet syn 1991162
Jesu ord 1523083
Åndelig Føde 1522276
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 216 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11632 - 03/11/2011 08:03 Kirkens rolle reduceres endeligt
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Det ser ud til et flertal af politikkere nu er ved at få skovlen under konfirmationsforberedelserne i skoletidens bedste timer.

Det har i nogle år, jo været på mode at give præsterne adgang til at inddoktrinere skolebørn til konfirmationsforberedelse i nogle af de bedste skoletimer først på dagen, hvornår man gik fra den gamle ordning med konfirmationsforberedelser om eftermiddagen udenfor skoletid ved jeg ikke, men jeg husker jeg gik efter skoletid (når det passede mig) ikke så ofte.

Folketossekirken er nu bange for at miste nye medlemmer grundet dette, det kunne jo være der var andre aktiviteter der var mere attraktive, det mest attraktive ved konfirmationen er gavebordet og festen kan jeg forstå på konfirmanderne, kirken er bare et nødvendigt onde.

Dette nye tiltag kan så forhåbentlig få folkekirkens medlemstal til at falde, så vi får det sandfærdige tal på medlemmerne.
Bisperne og præsterne vil nok råbe godt op, nu de ser deres grundlag smuldre, men deres tid er snart omme.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11639 - 04/11/2011 20:33 Re: Kirkens rolle reduceres endeligt [Re: treram]
Glad_kirketosse
Uregistreret

At medlemstallet i folkekirken er faldende igennem årene er ikke nyt. Der må noget nytænkning til: Hvad med at lade andre kristne trossamfund benytte de tomme kirker!
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/11/04/065438.htm

Så hvis du ønsker folkekirkens endeligt, så glæd dig ikke for tidligt smiler
Top Svar Citer
#11640 - 04/11/2011 21:18 Re: Kirkens rolle reduceres endeligt [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej du glade kirketosse.

Nu tror jeg ikke de nye religioner vil være medlem af folketossekirken, så derfor vil medlemstallet i folketossekirken jo forsat falde, som du jo selv siger, så jeg glæder mig over at fornuften - intelligensen endelig er på fremmarch.
De nye tilkommende troende kommer mest fra lande med en lavere intelligens grundet deres binding til troen.
Men når de nu kommer til et land hvor folk er mere oplyste kan det jo være de bliver klogere, man har da lov at håbe.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11641 - 07/11/2011 13:54 Re: Kirkens rolle reduceres endeligt [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

I artiklen står der:

”Det er meget, meget vigtigt, at migrantkirkerne, som jo også betyder rigtig meget for integrationen, føler sig velkomne her i landet og i landets flertalskirker, siger biskop i Viborg Karsten Nissen. - Jeg finder det derfor både fornuftigt og rigtigt at gøre det lettere - ikke mindst for migrantkirkerne - at bruge folkekirkens kirker, siger han”.

- Man kunne påpege, at da man jo håndhæver respekten for (statens) ejendomsret og faktisk sælger matrikler her og dér, da vil også troende (fra nær og fjern) såfremt der ellers er politisk goodwill og flertal for beslutningen, formentlig sagtens kunne købe flere af de tomme statslige kirker, helt som vi ser det ved salget af Christiania.
Men da vi jo slet ikke kan se et faktisk behov i form af forbrug af kirkerne alene ved at kigge på medlemstallet i folkekirken, der jo også har fungeret helt som reklameindustrien gør, hvor man ikke skal tilmelde men framelde, da ville det blive lige så meningsløst at flette idéer om ”private trossamfund” ind i regnestykket.

Så ændrer vi i stedet praksis og privatiserer kirkerne som et andet Christiania, da vil antallet af interesserede troende (købere) vel hurtigt blive overskueligt. De skal jo bare frisk tilmelde sig, hvorefter antallet tilpasses det præcise kirkebehov, nøjagtigt som udgifter og behov tilpasses i alle andre (integrerede) institutioner rundt om i samfundet. Derefter kan præster og biskopper så selv afstemme udgifterne med evt. udlån/udleje af ejendommen til andre trossamfund, nøjagtig som christianitterne kan gøre med deres ejendom såfremt de kan finde interesserede købere af aktier.

Mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 21:47
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre mindreårige afhørt om syrebomber p..
23/04/2024 22:06
Russisk viceforsvarsminister anholdt for..
23/04/2024 21:50
Kronprins Christians elefantridderskjold..
23/04/2024 21:25
Niårig brite vinder europamesterskabern..
23/04/2024 21:11
Ikast overvandt problemer i København, ..
23/04/2024 20:08
Nyheder fra Religion.dk