annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 214 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9 - 30/03/2008 14:38 Jehovas Vidner fusker med Bibelen [Re: Bogger]
kurt Offline
ny
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 19
Sted: Østjylland
citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Fik Jesus overbevist nogen?


--------------------------------------------------------------------------------




Tja, ingen ved det - for ingen ved om der nogensinde har været en sådan prædikant med dette navn.

Det eneste man ved, er, at der, mange år senere, blev dannet en kult, som samlede hvad de kunne finde at myter og gamle skrifter.

En lille del af dette materiale blev samlet og 'kanoniseret' og er blevet til 'Bibelen' - og resten blev gemt væk fordi det ikke kunne sammendigtes med det valgte.

Ved flere senere lejligheder er Bibelen så blevet tilrettet til forskellige gejstliges specielle brug (det være sig magtbrynde, grådighed - eller ønske om at få sig selv en glorie).

Det oprindelige udeladte materiale dukker langsomt frem af gemmerne, og det passer STADIGVÆK ikke med oprindeligt valgte indhold i Bibelen.

Egentlig burde man så forvente at alle mennesker var løbet skrigende væk fra sådan en gang misk-mask - men på grund af den menneskelige tilbøjelighed med at tillægge sig en tro, er tilhængerne formeligt strømmet til.


Så fik Jesus overbevist nogen? - Næh, ikke ham selv, men millionvis er senere blevet overbevist - ofte med et 'tilbud de ikke kunne afslå'. Alternativet var i mange år fængsel, kætterbål, nedhugning under korstogene osv.

Dagens trusler om 'underkast dig eller du ryger på kætterbålet' står JV'erne for. Faktisk inkvisitionens forlængede arm ind i det 21. århundrede.

JV'erne kommer dog ikke SELV og udfører straffen for fornægtelse - næh, for de er jo 'pæne mennesker' med slips og alting.

Jv'erne har istedet konstrueret et bestialt monster som udfører det beskidte arbejde for sekten. JV'erne elsker at svælge i voldsorgiet. De laver tusindvis af naivistiske tegninger med 'ildregn' og store klippestykker som vælter ned over Capitol og Det Hvide Hus - alt imens man ser de undertrykte JV'ere i forgrunden med deres infantile himmelvendte øjne.

Man kan let forestille sig at tegningerne skal indgyde den helt store forventning: "HURRRAH, nu bliver ham Jensen i nummer 17 smadret. Det var ham der smed mig ud i søndags. Imorgen går jeg og min familie op og overtager hans hus ganske gratis"

De mere kloge narrer STADIGVÆK de mindre kloge. Og LV-ledelsen er bestemt ikke dumme. Skrupelløse - ja, onde - ja, grådige - ja, men dumme - nej. Man kan ikke bygge en verdensomspændende virksomhed med et MEGA-overskud op hvis man er dum.
_________________________
Kurt

Frihed er det bedste guld
Top Svar Citer
#139 - 06/04/2008 10:18 Re: Jehovas Vidner fusker med Bibelen [Re: kurt]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Kurt

Citat:

Fik Jesus overbevist nogen?

Tja, ingen ved det - for ingen ved om der nogensinde har været en sådan prædikant med dette navn.

Det eneste man ved, er, at der, mange år senere, blev dannet en kult, som samlede hvad de kunne finde at myter og gamle skrifter.


Det er rigtigt, at vi ikke med sikkerhed kan vide, hvorvidt Jesus har eksisteret, men omvendt tror jeg heller ikke, at NT blot er opstået ud af den blå luft. Vi kan i en eller anden forstand formode, at et eller andet er hændt; noget som kunne samle folk i tro på, at denne Jesus var Kristus (Guds salvede).

Jeg mener derfor ikke, at dine antagelser er præcise nok. Der blev ikke bare samlet én kult mange år senere, for i den tid og kontekst, som NT også omhandler, formodes der at have været et net af grupper (eller kulter) med udspring i jødedommen f.eks. farisæerne, saddukæerne og essæerne. På samme måde som Det Gamle Testamente giver et udtryk for den israelitiske historie, mener jeg, at Det Nye Testamente omhandler "Det Nye Testamentes omverden" inden for en socio-politisk og jødisk kontekst. Kultfænomenet har ganske givet ikke været et unormalt fænomen, tvært imod. Der skete brud inden for den enkelte gruppe, f.eks. i uenighed om politiske handlinger eller religiøs rettroenhed, og på den måde dannedes der nye grupper f.eks. oprørsbevægelsen hasidæerne .

På baggrund heraf er det ikke helt usandsynligt, at der også opstod en Jesus-bevægelse i kølvandet af de politiske uroligheder samt forventningen og længslen efter den kommende Messias. Hvem Jesus var, og hvad han gjorde, er så en anden sag.


Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Trafikproblemer på E45 ved Aarhus
23/04/2024 17:21
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk