annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15941 - 29/07/2013 14:28 Elsk Gud!
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Elsk Gud – Gud elsker dig!

Rablende vanvid???

Vi kan ikke elske, hvad vi ikke ved, hvad er!
Eller kan vi??? smiler

At elske er at leve!!!
Siger én, der tror, det er sådan yeah

M.k.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#15942 - 29/07/2013 14:45 Re: Elsk Gud! [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Arne:

Alt, hvad vi sender ud, kommer tilbage igen ... så selvflg. skal vi elske alt og alle. :)))

Dét er slet ikke vanvid - men sund logik. :)))

m.v.h. i sommervarmen fra

Zenia, som ikke siger, at det altid er nemt, men i virkeligheden det eneste, som er værd at arbejde på. ... :)))

Top Svar Citer
#15943 - 29/07/2013 16:37 Re: Elsk Gud! [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

A pro pos det med at elske - og en sand foræring til trosfriheds læseværdige dyrlæge. :)))

Denne sommer kørte jeg en tur med min søster og besøgte en lille by i Sønderjylland, hvor vi begge tilbragte dejlige sommerferier som børn. ...

Vi gik en tur på den lille bys kirkegård og fandt til vor store overraskelse et gravsted, som vi begge tydeligt huskede fra vor barndom (for ca. 60 år siden). ...

Det specielle ved dette var, at der var anbragt en smuk figur af en marmor-hund på korset ved graven. ...

Vi huskede begge historien fra dengang, hvor vores tante fortalte os, at det var en mand, som var død, og hans hund ville ikke tage føde til sig, så til sidst måtte de skyde den og lægge den ned til ham? ...

Om vores fantasi havde snydt os? Ja, det funderede vi en del over, og det endte med, at jeg skrev til menighedsrådsformanden på stedet, som forskede lidt i historien, og i dag har jeg så fået den verificeret sådan:

Der VAR tale om en mand, som døde ... og hans hund sørgede åbenlyst, og en dag fandt hans enke hunden liggende på mandens gravsted. ...

Med i historien skal, at hunden overlevede enken, og den agerede på samme måde, da hun døde, som da manden blev begravet. ... Også denne gang sørgede den, og man fandt den liggende på deres fælles gravsted på kirkegården. ...

Arvingerne lod derefter lave en smuk marmorhund, som blev anbragt på gravstedet. ...

Tænker, at af historien her, kan vi da lære meget om menneskets bedste vens måde at vise uforbeholden kærlighed og trofasthed på. ...

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#15963 - 01/08/2013 11:23 Re: Elsk Gud! [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kommentar, fra Emmanuel Mounier's "personalisme", til og uddybning af: "At elske er at leve!!!"



Citat:
Kærlighedshandlingen er den stærkeste vished, mennesket har, det uigendrivelige existentielle cogito: "Jeg elsker, derfor er jeg" - og "derfor er den, jeg elsker" og livet har en værdi, der gør sig ulejligheden værd at leve. Dette cogito bekræfter ikke blot mig selv, men gennem det væsen, jeg elsker, bliver næsten en realitet for mig.


Vel nærmest personalismens 'credo'!


o-o-o-o-o-o-o-o-o



Man siger til tider at kærligheden gør ens. Det er kun sandt om sympatien (eller forkærligheden), om de affiniteter vi har valgt, hvor vi endnu kun søger noget, vi kan optage i os selv, en resonnans af os selv i en medskabning. Den fulde kærlighed skaber distinktion, gør at man anerkender og vil den anden som en anden. Sympatien er endnu et naturfænomen. Kærligheden er derimod en ny form for at være. Den henvender sig til subjektet hinsides dets natur, vil, at det realiserer sig som person, som frihed. For kærlighedens blik er det ikke længere væsentligt, hvilke evner eller hvilke fejl en person har; kærlighed gør blind, men det er en synsk blindhed.


Kærlighedshandlingen er den stærkeste vished, mennesket har, det uigendrivelige existentielle cogito: "Jeg elsker, derfor er jeg" - og "derfor er den, jeg elsker" og livet har en værdi, der gør sig ulejligheden værd at leve. Dette cogito bekræfter ikke blot mig selv, men gennem det væsen, jeg elsker, bliver næsten en realitet for mig.

Sartre har kun villet kende næstens blik som et blik, der fixerer og lammer, hans nærvær kun som et overgreb, der ribber mig og undertrykker mig. Og omvæltende er næstens blik virkelig; det vender op og ned på mine overbevisninger og mine vaner, forstyrrer min egocentriske søvn, og selv i øjeblikke, hvor det er fjendtligt, vil det altid åbenbare mig for mig selv.

De positive, interpersonelle relationer er således gensidig provokation, gensidig frugtbargørelse. I den personlige udvexlings dialektik øges og bekræftes hver af parternes personlige existens.


Jeg behandler mit medmenneske som en ting, når jeg behandler ham som en samling oplysninger. Katalogiserer jeg ham (søger jeg at forstå ham ud fra almen viden, sans for psykologi), uden at han får mulighed for indsigelse, opgiver jeg ham rent ud sagt, er jeg ikke interesseret i ham som person, unik person. Men ved at behandle ham som person, som et nærværende væsen, anerkender jeg, at jeg ikke kan definere ham eller sætte etikette på ham, at han er uudtømmelig, bristende fuld af muligheder, hvis realisation kun afhænger af ham selv. Derved giver jeg ham hans chance.

Emmanuel Mounier.


mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

apropos trådens overskrift, Elsk Gud!, så må jeg lige påpege at jeg ikke bryder mig om dette påbud og det glæder mig meget at man ikke finder det dobbelte kærlighedsbud hos Paulus, men kun et bud om at være engageret i næstekærlighed og elske "hin anden" (netop som en anden), fordi heri alene er Gud Kristus at finde, for modsat grækerne er Gud ikke hos Paulus "Det ene" uforanderlige, øverste verdensprincip. Hos Paulus ses mennesket ikke længere som en vildfaren stråle af det guddommelige lys, fortabt i materiens mørke, og frelsen er ikke en flugt fra legemet, eller en ophøjelse ideernes verden, men en sindets fornyelse, det indre menneskes vækst, for nemlig er Gud selv inkarneret (Gud som Kristus) i denne legemlige verden; hvilket, denne paulinske tanke, var dårskab for grækerne. Hos Paulus er Åndens attrå livet og medskabningen, og med denne tåbelige tanke (inkarnationstankegang (i vores nærvær og tilstedeværelse med hinanden gir det mening at tale om Gud)) tørner den antikke græske filosofi sammen med den unge/nye urkristne paulinske tænkning, hvor skabningens individuelle mangfoldighed ikke er legemets eller stoffets forræderi mod ideesfæren eller Ånden, men hos Paulus nu får højeste værdi og som sådan peger det frem imod "personalisme" bevægelsen, anerkendelsen af personen, vores konkrete eksistens, vores unikke individualitet og vores udformede personligheds ukrænkelige værdi og legimitet, fordi der netop ikke længere er nogen Gud over os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15964 - 01/08/2013 12:30 Re: Elsk Gud! [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Fra pålidelig kilde ved jeg nu, at mindet bevares til opbyggelse af byens børnehavebørn, som får en tur på kirkegården og får fortalt historien om menneskets bedste ven.

Tænker, at det luner at opleve, at det materielle og økonomiske viger pladsen for ganske andre hensyn.

Tænker også på en workshop, jeg engang deltog i. ... Jeg blev anmodet om at tænke på et menneske, jeg havde kendt, som havde accepteret mig 100 procent ......

I meditationen dukkede min datters gode hund, Gizmo op!

Javist kan dyr lære os noget om uforbeholden kærlighed. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk