annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 13 1 2 3 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17679 - 04/06/2014 16:25 Tror du på, at du har en Sjæl?
Zenia
Uregistreret

Mit spørgsmål kommer naturligt (for mig) efter et helt formidabelt kursus i sjæl og ånd i den forløbne week-end. ...

Hvis du tror på, at du har en Sjæl - kunne det naturlige spørgsmål måske være:

Hvad tror du, Sjælen vil med dig - og hvordan giver den sig til kende i dit liv?

Hvad er vigtigst: Krop eller Sjæl - eller er de ligeværdige?

Foreløbige spørgsmål, som måske kunne inspirere andre - som de har inspireret mig. smiler

Glædelig pinse - lige straks - ønskes alle på debatten. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17688 - 05/06/2014 02:09 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Zenia.

Hvis man spørger om man har en sjæl og hvad sjælen vil med én, så skaber man afstand. Afstand mellem det, som man kalder sin sjæl og én selv.

Nej Zenia, du HAR ikke en sjæl. Du ER en sjæl.

Se dig omkring. Der er levende sjæle allevegne.

Se den lille frække gråspurv som kigger på dig. Se katten, som er på jagt efter gråspurven.

Se den lille dreng, som ensomt lusker hjem efter skolen hvor han er blevet moppet.

Der er ingen grund til at tro eller ikke tro. Der er levende sjæle allevegne omkring dig.

Og du er selv en af dem. smiler

Top Svar Citer
#17690 - 05/06/2014 09:54 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Zenia,

Først et smukt vers fra salmernes bog:

Som hjorten skriger
ved det udtørrede vandløb,
sådan skriger min sjæl
efter dig, Gud.
(Salmernes bog 42, 2)


Og så et skriftsted der vidner om Jesu skelnen mellem sjæl og legeme:

"Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve."
(Matthæus 10, 28-31)


Så ja, jeg tror på, at vi har en sjæl!

God dag til dig, kære Zenia smiler
T.
Top Svar Citer
#17701 - 05/06/2014 14:38 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Tak til Michael og til Thomas for svar her. ...

Først til Michael - ja, jeg er også dér, hvor jeg oplever alt levende som i besiddelse af et sjælepotentiale. ...

Har man stået overfor en afdød, kan man jo ikke undgå at mærke, at Sjælen har forladt det. ...

Min forståelse er imidlertid, at rigtig mange af os nulevende ikke er i fuld balance med vor Sjæl, og det - som den ville kunne bibringe vort liv, hvis vi "lukkede" op for mere sjælspotentiale. ...

Jeg tror på, at fra livets start var der balance mellem krop og sjæl, men mange forskellige faktorer i løbet af livet - og måske oftest det, som man når til qua opdragelse, oplevelser m.m. giver os en følelse af aldrig helt at kunne slå til, og det fjerner en del af Sjælens virke i os, således at vi står med følelsen af, at der mangler noget på et eller andet område. ...

Energimæssigt er alt i universet svingende i frekvenser. Kroppen er lavere-svingende, mens Sjælens langt lettere og højere svingende frekvenser kunne gøre SÅ meget godt for mange af os, hvis vi gav den lov?

Kære Thomas:

Hvis du læser ovenstående med interesse, har jeg lyst til for dit vedkommende at tilføje en yderligere gevinst, som Sjælens forøgede indflydelse kan bevirke i vore liv:

En grounded-hed, som giver en øget forståelse for, hvilke virkemåder, man bedre kan "trænge igennem med", når man har så meget på sinde, som du har. ...

Det handler vel egentlig om, at vi alle er forskellige, men ingen af os kan undværes?

Men det handler vel i lige så høj grad om at få lov at være det hele menneske, man er, uden at "rende panden alt for meget imod" i forhold til sine medmennesker. ...

Glædelig Pinse
Zenia
Top Svar Citer
#17732 - 07/06/2014 01:49 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Måske digtet her vil appellere til netop din livsanskuelse Zenia. Det er skabt af en mand i tid, hvor viden om naturen i som udenfor mennesket for alvor begyndte at true et overnaturligt menneskesyn religioner længe havde genereret, og hvor poesi længe havde været brugt til sentimental agitation af netop naturen som det guddommelige skaberværk - mennesket aldrig ville kunne forstå, og helt i tråd med også Arnes view. Almindeligvis søgte folk dog at skabe sig en levefod inde i eller tæt på byerne, kun få som Thoreau søgte at slå rødder i naturen, fjernt fra byerne, måske i en form for antagonisme, sameksistens er jo heller ikke altid noget kønt syn, og der kan være god grund til flugt og ønsker om en bedre selvforståelse på et praktisk livsgrundlag. Uanset er mange digte i Walden (hvorfra dette kommer) smukke og indtagende beskrivelser af oplevelser, hvor netop idéen om ”sjælen” figurerer en del:

Men say they know many things;
but lo! they have taken wings, -
the arts and sciences,
and a thousand appliances;
the wind that blows
is all that any body knows.

- Theoreau.

Mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 13 1 2 3 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk