annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3878 - 06/09/2008 11:19 ISLAMS FØRSTE KALIFFER
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Ikke ret mange har sikkert hørt om profeten Muhammads efterfølger, islams første kalif Abu Bakr, der blot regerede i to år fra 632 til 634.

Mere kendt er nok islams anden kalif Umar ibn al-Khallab, der også kendes som kalif Omar.

På nogle punkter var Umar endog mindre tolerant end profeten selv, hvilket siger en hel del.

Denne nidkære muslim nøjedes ikke med blot at afbrænde nogle få bøger af forfattere han ikke brød sig om, således som praksis var i en anden langt senere europæisk totalitær ideologi, hvis ”profet” heller ikke brød sig om degenererede forfattere hvis bøger han offentligt lod afbrænde.

Det siges at den bogbrændende kalif Umar for islams skyld beordrede afbrænding af kristenhedens største bibliotek i Alexandria, Ægypten. For som han sagde: "Hvis disse skrifter af grækere stemmer overens med Allahs bog (Koranen), er de unyttige og behøver ikke blive bevaret; hvis de strider imod den, er de skadelige og burde tilintetgøres." Umar var en muslim med en fast karakter må man nok sige, hvis ellers legenden om, at det var ham der stod bag afbrændingen af Biblioteket i Alexandria er sand. Det kan meget vel blot være en myte udbredt af ondskabsfulde kristne dhimmier, som hverken elskede Umar eller islam.

Det er dog rimeligt sikkert, at kalif Umar gjorde en stor og hæderværdig indsats for at sikre muslimske kvinders korrekte påklædning eller rettere tildækning. Ifølge en hadith sagde Umar en dag til profeten: ”De fromme og de ryggesløse har let adgang til dit hus og ser dine hustruer. Hvorfor beordrer du ikke mødrene til at tildække sig?”

Og derefter modtog profeten Muhammad på mirakuløs vis de åbenbaringer, som påbyder at kvinder skal tildække sig og ikke vise andet end hænder og ansigt: Sura 33,53; 33,59; 33,32f og sura 24,31: ”Påbyd de troendes kvinder, at vende blikket bort fra fristelser og bevare deres dyd; at tildække deres ynder – undtagen dem, der normalt vises; at trække deres slør sammen over barmen og ikke fremvise deres stads undtagen for deres mænd.”

Ifølge en anden hadith, der tilskrives Ashia, profetens yndlingshustru, som han ægtede da hun var 9 år gammel, rørte Umar uforvarende ved Ashias hånd og undskyldte sig ved at sige, at hvis han havde haft magten, ville ingen være i stand til at kaste et stjålent blik på hende.

Efter islamisk lov (sharia) skal vindrikning straffes med 80 piskeslag. Ifølge visse traditionen skal gentagen vindrikning dog straffes med døden.

Ved de første kaliffers hof flød vinen dog i stride strømme ved fester, hvor suverænens beskyttelse var nok til at sikre deltagerne mod de foreskrevne 80 piskeslag. Men også jævne arabere nægtede at opgive vinen som havde en lang og glorværdig tradition i de pre islamiske arabiske samfund, selv om de risikerede fængsel eller pisk for deres usilamiske opførsel. Således kom digteren Abu Mihjan i faængsel og blev senere landsforvist af kalif Umar for i sine digte at have lovprist vindrikning, flirtende kvinder og lystig sang i flere digte, næsten som en muslimsk Bellman.

Her en lille smagsprøve på Abus digteriske udskejelser:

"Giv mig, min ven, noget vin at drikke; skønt jeg er klar over hvad Allah har åbenbaret om vinen. Giv mig ren vin, der kan gøre min synd større, for kun når den er ublandet fuld, er synden fuldendt.

Skønt vinen er blevet sjælden og skønt vi er blevet den nægtet og skønt islam og truslen om straf har skilt os fra den:
Jeg drikker den ikke desto mindre i de tidlige morgentimer i dybe drag; jeg drikker den ublandet og sommetider bliver jeg kåd og drikker den blandet med vand. Ved mit hoved står en pige og synger og mens hun synger flirter hun; sometider synger hun højt, sommetider afdæmpet, mens hun summer som fluer i maven."


Denne tradition for sange om vinen fortsatte under herskerslægten umayyaderne, der ikke havde ringeste held med at få den bragt til tavshed.

I islam fik der tidligt inflation i produktionen af falske hadither idet forskellige klaner der kæmpede om magten producerede dem i tusindvis for at sværte deres modstandere. Hadith blev nedskrevet i flere store samlinger omkring år 900. Den mest kendte af redaktørerne er al-Bukhari. Men den eksplosionsagtige vækst i antallet af hadith vakte nogen bekymring. Det siges, at al-Buhari kritisk gennemgik 600.000 og kasserede størstedelen. Deres troværdighed var allerede da stærkt omtvistet. Og efter en pause på 11 århundreder har den Tyrkiske regering nys iværksat et nyt forsøg på at få ryddet op i hadith junglen få på den måde at få lempet islam ind i det 21. århundrede uden at muslimer og os andre dør af grin.

Også den skødesløse måde, hvorpå profeten Muhammad producerede åbenbaringer på sine ældre dage, må vække en vis bekymring om kilden var Allah eller Muhammads personlige præferencer. Det fortælles i en endnu ikke kasseret hadith, at Umar engang gik til profeten og gjorde forestillinger, fordi denne havde bedt bønner for Umars fjende, Abdallah ibn Ubbay.

Mens Umar spekulerede på, om han var gået for vidt ved at kritisere profeten, frembragte sidstnævnte på stedet en åbenbaring: ”Bed aldrig over nogen, der er død, uanset hvornår. Ej heller bør I stå på hans grav.”

Dette sammentraf af begivenheder vakte øjensynlig ikke den ringeste mistanke hos Umar, skriver islamforskeren Margoliouth, og tilføjer: Os forekommer åbenbaringen ikke at være andet end en officiel tiltrædelse af et forslag fra Umar, som efter profetens opfattelse repræsenterede den offentlige mening.

Ved en anden lejlighed gav Umar profeten ideen til at indføre bederåbet – hvorved man undgik at efterligne jøderne og de kristne. Da Umar overbragte sit forslag for profeten, opdagede han, at englen Gabriel var kommet ham i forkøbet. Efter Umars eget udsagn var der ved tre lejligheder sammenfald mellems hans egne tanker og Allahs.

Næppe havde han foreslået noget til profeten, før han fik at vide, at der netop var ankommet en åbenbaring, der ord til andet udtrykte samme tanke. Sådanne hændelser smigrede Umars forfængelighed, men medførte ingen mistanke om bedrageri. Andre af profetens tilhængere var måske ikke lige så tungnemme som Umar, men derimod opmærksom på faren ved uforvarende at komme til at latterliggøre Koranen og gøre den utroværdig.

Mest kendt er Umar nok for at have skærpet straffen for hor, som ifølge profetens åbenbaring i sura 24,2 var fastsat til 100 piskeslag, til døden ved stening. Umar fik nok en bedre og mere passende åbenbaring fra Allah må man formode.

Så rigtig mange muslimske horkvinder kan takke kalif Umar for, at de ikke blev pisket til døde, men blot stenet ihjel.

Der er vel ikke noget at sige til, at den prægtige kalif Umar sammen med profeten selv blandt de rettroende og salafierne står som eksempel på det ægte, oprindelige, rene og sande islam. Det kalifat de ærbare muslimer drømmer så hedt om og taler så meget om i vore dage.

Talen og drømmene om det oprindelige islam svarer vel nærmest til, om vi andre fremhævede Adolf Hitler og Joseph Stalins totalitære regimer som mål for vor etiske, religiøse og politiske stræben.

Hilsen

Ipso Facto pifter

--------
”Havde jeg ikke set profeten kysse dig, ville jeg ikke selv kysse dig.” – Kalif Umars ord til den sorte sten, placeret i Kabaens østlige hjørne. Omar var vist i det hele taget ikke meget for offentligt kysseri. Hverken af sorte sten eller brunøjede arabiske jomfruer.

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk