annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 80 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9915 - 29/08/2010 15:52 Re: Et andet syn [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Jamen dog Hanskrist - har du det bedre nu? smiler


Ikke fordi jeg tror på, at jeg kan nå dig, men din påstand om, at jeg har været hos numerolog bliver jeg nødt til at rette. ...

Dét har jeg ikke, og hvorfra jeg så ved, at mit åndelige navn ér Zenia har jeg mærkværdigt nok ikke lyst til at fortælle dig. smiler

Burde nok ikke have nævnt det, men det var egentlig som et lille svar til Simon, som også har haft en hypotese omkring dét, at jeg har brugt begge navne. smiler ...

Som jeg imidlertid før har sagt, synes jeg, at numerologi er næsten lige så spændende som astrologi ... og ja, jeg har studeret begge dele ... Gør det mig mon grænsepsykotisk religiøs i dine øjne? ...

Hvis ja, så fred være med det, også. smiler

m.v.h.
Esther

NB: Vil egentlig gerne anbefale spirituelt interesserede at klikke ind på selvet.dk ... Der accepteres personlig nedgørenhed nemlig ikke, og det opleves som befriende, at man ikke behøver spilde tid på det. ... Tænker, at livet ér for kort til det. smiler
Top Svar Citer
#9916 - 29/08/2010 15:59 Re: Et andet syn [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Hansemand.

Du er og forbliver (i Ipso Factos fravær) ubestridt debattens mest underholdende indslag. Med din fanatiske trofasthed overfor freudianisme og marxisme, som udviklingen forlængst har forkastet som ubrugelige, og din kærlige revselse af enhver, som ikke forstår, at Kristus blot er en metafor for Paulus, er du et omvandrende (eller skal jeg sige omløbende) eksempel på den euforiske lykkefølelses mangfoldighed.

Trist at dine indlæg ofte er så lange, at kun få gider læse dem, for du udfordrer virkelig alle andre religiøses tankegange og selvbedrag. Hvis blot du kunne dele dem op og skyde lidt mere med spredehagl i et forståeligt sprog, så kunne du sikkert få mange flere til at stille spørgsmålstegn ved deres tro.

Som du gør nu (i dobbelt betydning) får du blot andre til at forskanse sig i deres egen overtro og betragte dig som psykotisk, og derfor ser de ikke lighederne mellem dem selv og dig.

Du kan med Jørgen Leths ord sige: "Jeg er et nøgent menneske". Men tak fordi du river de religiøse klæder af de andre troende. Man kan ikke udelukke, at du virkelig får frelst nogle af dem, omend på en måde, du ikke havde tænkt dig.

Kærlig hilsen

Ole Bjørn engel

_________________________
Det kan ikke være HansKrist, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!

Top Svar Citer
#9917 - 29/08/2010 17:56 Re: Et andet syn [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Fantastisk så megen energi, du lægger i at vise, at du ved noget om Rumi.
Til Lykke med din store viden! blinker

Min interesse for at vide en hel masse om Jalal al-Din Rumi er, som allerede sagt, ikke nær så stor, men jeg har fundet (nogle af) hans digte inspirerende - ligesom det er sket for så mange andre.
Bogen, jeg har kigget i, og som Carsten Nieburh Afdelingen ved Københavns Universitet står bag, har de oplysninger, jeg har nævnt, og hvis du betvivler dem, ku' du jo passende henvende dig dér - så vi undgår at universitetet vildleder en masse mennesker blinker

Jeg er ikke synderlig interesseret i Rumis data, jeg er interesseret i hans digtning, filosofi og religiøsitet, sufismen, som efter min mening er noget af det smukkeste indenfor islams verden (og som du vist helt har ignoreret - andet end at nedrakke).

Citat:
Men det er da rart at se, at du nu åbent indrømmer, at det er dine egne oplevelser (af selvsuggestiv art), der er grundlaget for alle dine udtalelser.
Hvis det er nyt for dig, så har du da i den grad "sovet i timen" blinker
Og dit forsøg på at pådutte mig selvsuggestion, placerer dig i mine øjne som en, der forsøger at "snyde på vægten" trist

Citat:
Du har således ingen objektiv grund til at nedvurdere noget andet livssyn, især ikke det, der baserer sig på konstaterbare fakta.
Nå, er det også gået op for dig blinker

Nu kniber det jo noget med at finde "konstaterbare fakta" i spørgsmål som:
Er verden skabt ud af intet?
Har den altid været i en eller anden form?
Findes der andre "livssyn"?


Citat:
Det ligger nemlig ikke udenfor videnskabens begrænsninger at finde ud af, nøjagtigt hvad der forårsager menneskers religiøse fantasier.
Det glæder jeg mig da til at se!
Hvad mon denne årsagsfaktor kan være?
Er det mon også den, der tilsyneladende medfører - som et vist nok "konstaterbart faktum" - at religiøse mennesker lever længere? blinker
Fortæl, fortæl!

Citat:
Prøv at forstå, Arne, at fantasi ikke er en udvidelse af menneskelig viden.
Hvorfor skulle jeg dog prøve at forstå noget, jeg hele tiden har vidst.
Der er da ikke behov for fantasi (og mange andre manneskelige evner), hvor der er viden.

Men hvad gør du selv, dér hvor der ikke er viden?
Folder hænderne og lader stå til?
Nåh nej, du folder nok ikke hænderne blinker

Det minder mig om den ene af to danskere, der overlevede færgen Estonias forlis, og som i en radioudsendelse fortalte om situationen i høj sø i mogendæmringen, hvordan de, der hagede sig fast i redningsflåden, en efter en måtte opgive i udmattelse, men hvor de i den korte tid, indtil den næste bølge tog dem, så ud til at være så salige, at fristelsen til at følge dem, næsten var uimodståelig - fortalte den overlevende dansker.
De foldede nok heller ikke hænderne - i hvert fald ikke før den næste bølge havde taget dem smiler

Det er den slags, der gi'r mig en anelse om "en grundtone af kærlighed".

Ikke som "konstaterbare fakta" - men måske alligevel som værende blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/08/2010 17:56)
Top Svar Citer
#9918 - 29/08/2010 18:41 Re: Et andet syn [Re: RoseMarie]
Anonym
Uregistreret

et meget hurtigt svar vedr. Helligåndsskallen:

Fandt en masse om den og bl.a. fine fotos af den under navnet Sand dollar, som jeg googlede. ...

God fornøjelse til de, det måtte interessere.

m.v.h.
esther
Top Svar Citer
#9919 - 29/08/2010 20:19 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Det er så blevet helt tydeligt, Arne, at selv hårde fakta ikke kan få dig til at skifte mening om noget som helst. Det havde jeg nu heller ikke forventet med mit kendskab til dig.

Det er da heller ikke til ære for dig, at jeg har begivet mig ind i denne debat, men for at lave et stykke anskuelsesundervisning i, hvordan en religiøs overbevisning kan få menneskers synspunkter og udvikling til at stivne komplet. Der har du fint hjulpet til, og tak for det.

Du repræsenterer det, jeg i et af mine digte har kaldt voksendøden. Livet handler om hele tiden at lære mere og udvide sin horisont. Den drift er vi født med, så derfor interesserer selv små børn sig for at lære alt muligt. Nogle af os bevarer denne trang hele livet, mens den hos andre dør undervejs. De bliver "voksne", og finder sig et "ståsted", hvorfra de aldrig flytter sig. De tror, at de fra dette ståsted kan overskue, hvad de behøver at vide om verden.

Så bliv du blot stående, hvor du står, Arne. Det er ikke i nogen menneskers magt (tømrere eller andre menneskefødte) at genoplive de døde, men "synet af ligene" (en metafor, Arne) kan måske få nogle alvorligt syge til at ændre kurs.

Således kan din deltagelse her tjene et godt formål.

Mvh

Ole Bjørn engel

P.S. Nej, KU vildleder ikke folk med denne oversatte bog af en associeret professor i persisk ved Chicago University. Der er over 60.000 bøger i Carsten Niebuhr biblioteket, og de repræsenterer også andre synspunkter på Mevlanas virke. Historie er ikke en eksakt videnskab, så det er dig, der vildleder folk med din autoritetstro og manglende kildekritik. Et stort flertal af mellemøstlige historikere inklusive Mevlanas egen families optegnelser, der rækker fra Mevlanas oldefar og 26 generationer frem til i dag, har den opfattelse, jeg gengav.


Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 80 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
K-profil vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk