annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 44 af 80 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9904 - 29/08/2010 07:24 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Esther..

"Ingen vil kunne ødelægge min overbevisning om, at det Guddommelige meddeler sig til enhver, som er åben for det".

- Man kunne enkelt bare sige, at du er villig til at tolke alt der måtte vække din interesse for mystikken, ind i din tro på noget guddommeligt.
Og det er jo ikke stort anderledes end Arnes verdensbillede, han forklarer nemlig også alt han ikke forstår og ved noget om, som et guddommeligt forehavende - selv om han ikke synes at være istand til at forstå, at noget 'gud-domme-ligt' netop implicerer guder i forklaringsmodellen, og dermed en religiøs tro.

Forskellen mellem jer to er bare, at du bekender dig til en religiøs tro, det gør han ikke.

mvh & god søndag til dig,
Simon
Top Svar Citer
#9905 - 29/08/2010 09:58 Re: Et andet syn [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

go´morn til dig Simon:

Glæder mig da, at du har noget ud af det, vi skriver. ... Nu interesserer jeg mig jo (som du sikkert er bekendt med) ikke så meget for forskelle, men mere for ligheder, mennesker imellem. ... Så fred være med det ...
m.v.h.
Zenia

NB: Man behøver altså ikke være religiøs kære Simon for at være i besiddelse af en tro. smiler

NB NB: For at komme dig i forkøbet her: Jeg ser religion, som noget "udefra" kommende ... og troen, som noget (uimodståeligt) indefra virkende. ...
Top Svar Citer
#9906 - 29/08/2010 10:43 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jamen dog, Arne.

Du har altså læst noget i en bog, og derefter kan du så fastslå, at Rumi blev født i Khorazon som ligger i det nuværende Tadsjikistan, at Rumi skrev på "persisk" og at hans tilnavn betyder "fra det romerske". Hvorfor i alverden man skulle give ham et sådant tilnavn, har du selvfølgelig ingen logisk forklaring på.

Jeg skal da gerne erstatte "skråsikker" med "autoritetstro" og tilføje, at kildekritik åbenbart er et begreb, der ligger udenfor din forståelseshorisont. Hvis sådanne ord er skældsord i din sprogopfattelse, så har du jo selv skældt ud på alle, der gennem tiden har vovet at kritisere dine postulater.

Her er nogle fakta, Arne. Persisk (nypersisk) officielle navn er Farsi, og det har som alle større sprog en række dialekter. Khorazon er et større landområde, der strækker sig gennem fire lande. Der hersker historisk uenighed om Mevlanas nøjagtige fødested, men ikke om at han voksede op i Balkh i Afganistan, hvor hans forældre boede. Derfor skrev han naturligvis på Dari-Farsi, som er den afganske dialekt af Farsi. Tilnavnet Sheik Rumi fik han, fordi han var sheik i Konya, som var hovedstad i det seljukkiske sultanat Rum.

Hvis du havde gidet sætte dig ind i Mevlanas baggrund og især hans lære, så havde du selv kunnet konstatere disse fakta, og så kunne du have sparet din utidige kritik af mine oplysninger. Hans lære er nemlig ikke baseret på hverken byzantinsk kultur eller assyrisk videnskab, men på islam med en overbygning af sufi-mystik. Koranens "videnskabelige" misforståelser har tidligere været gennemgået på denne debat, og berettiger fuldt ud min bemærkning om Mevlanas uvidenhed.

Men det er da rart at se, at du nu åbent indrømmer, at det er dine egne oplevelser (af selvsuggestiv art), der er grundlaget for alle dine udtalelser. Du har således ingen objektiv grund til at nedvurdere noget andet livssyn, især ikke det, der baserer sig på konstaterbare fakta. Det ligger nemlig ikke udenfor videnskabens begrænsninger at finde ud af, nøjagtigt hvad der forårsager menneskers religiøse fantasier.

Og hvis du vil opleve Mevlanas opfattelse af universets grundtone, så køb nogle CD'er med ney-fløjtemusik fra Mevlanas sufisekt. Han betegnede det nemlig som "universets egen musik". Det vil utvivlsomt stimulere din fantasi yderligere, selv om det ikke lyder som en kærlighedssang, men mere som en bedrøvet klagesang. Men smukt er det.

Prøv at forstå, Arne, at fantasi ikke er en udvidelse af menneskelig viden. Det er blot en ... subjektiv oplevelse. Dem har vi da allesammen, men nogle af os lægger dem altså ikke til grund for et livssyn, grundet deres upålidelighed.

Mvh

Ole Bjørn engel



Top Svar Citer
#9907 - 29/08/2010 11:08 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Esther.

Jeg glæder mig over at læse nyt fra dig.

Og din beretning om noget fra naturen, der symbolsk og inspirerende peger frem mod hele den kristne forestillingsverden, er da dejlig, synes jeg.

For mig er din fortælling fortryllende, som et eventyr, og den vækker mange følelser også hos mig.
De fire små fugle, englene, der sang for hyrderne Julenat, vækker da en uimodståelig glæde - i hvert fald i mig smiler

Du skriver, at din veninde havde helligåndsskallen med hjem fra Florida.
Nogen må vel have fortalt hende om symbolerne?
Men desværre ser det ikke ud til, at Google kender noget til det, så der bliver nok ikke lige nu "noget for øjet" til os - her på trosfrihedens mødested.

Og du skriver:
Citat:
Ingen vil kunne ødelægge min overbevisning om, at det Guddommelige meddeler sig til enhver, som er åben for det ... og på mange forskellige måder. ... Denne her ser jeg som én af dem. ... smiler

"Ødelægge en overbevisning" - ja, hvorfor skulle man dog gøre det?
Herude, hvor fornuften ikke kan hjælpe os, er der da ingen grund til at lade sig spærre inde i en eller anden form for ensretning.
Det er jo ikke en krimi, hvor vi alle skal blive enige om, hvem morderen er blinker

Det jo herude, hvor ingen ved noget, at der er frihed til at tro, mene, være overbevist om, intuitivt ane, fornemme, føle hvad som helst - eller som agnostikerne opgive at komme frem til noget - eller som ateisterne være overbevist om, at hvad andre når frem til, det er forkert.

Du er overbevist om, at "det Guddommelige" er noget almenmenneskeligt tilgængeligt - eller vel snarere noget os mennesker iboende.

Andre har sagt, at hvis man når helt ned på bunden af sit hjerte, finder man: Gud.
Måske det kan forstås som, at vi er en del af et guddommeligt skaberværk.

Og derfra er der vel ikke så langt til at opleve sig selv som en del af universet - og hvis universet er helligt (som det er for mig), ja - så føler jeg mig "på bølgelængde" med dig - også selv om jeg har opgivet begrebet Gud (dels fordi ordet er så misbrugt, og dels fordi, jeg ikke synes, det er stort nok smiler ).

Man kan selvfølgelig sige, at det er temmelig højrøvet, at tro, at vi mennesker er meget mere end alene vores forstand.

Men det er vel til at leve med - at være højrøvet blinker

Nu bli'r jeg lige pludselig i rigtig godt humør - tak for det, Esther smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/08/2010 11:10)
Top Svar Citer
#9908 - 29/08/2010 11:24 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Selv tak til dig Arne og til teksten, bare dette:

"YES YES OG ATTER YES"

m.v.h.
Esther

NB: Der var et lille skrift vedlagt Helligåndsskallen, som fortalte om disse "budskaber", som den bragte os lidet-troende. ... smiler (Jeg har så blot oversat teksten til dansk i mit indlæg)
Top Svar Citer
annonce
Side 44 af 80 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 ... 79 80 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk