annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15639056
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378758
Et andet syn 1988112
Jesu ord 1521614
Åndelig Føde 1507350
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 119 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 43 af 80 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9887 - 27/08/2010 19:14 Re: Et andet syn [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du har det åbenbart svært med situationer, hvor direkte spørgsmål, og hvor forsøg på at forstå dine ord i form af: Du mener altså osv.? - åbenbart gør dig så rasende, at du smider om dig med skældsord - i stedet for at afklare.
Her ønsker jeg dig god bedring, idet jeg arkiverer dine skældsord lodret.

Nå da, jeg har ikke "ændret syn på noget som helst" blinker
Ja, det skal du nok være den rette til at afgøre, du som f.eks. ikke har bemærket, at jeg undervejs helt har opgivet begrebet Gud.
Men det er jo så åbenbart for dig en ligegyldig detalje i forhold til, at jeg peger på det, som alle seriøse videnskabsfolk, og mange andre, jo udmærket ved: Naturvidenskaben har sine fantastisk stærke sider, men også sine begrænsninger.

Det er der da ingen grund til at få kvababbelse over.
Det er da en ældgammel "nyhed" smiler

Hvorfor du vil have mig til at kalde Hiroshima bomben en "nyskabelse", ved jeg ikke.
Det er ikke mine tanker, så det må du selv rode videre med blinker

Men jeg kan da godt gå ind på, hvad du giver mig grund til at formode: At du ser verden som et undergangsscenarie eller noget i den retning ("et kogende inferno af ødelæggelse").

Mig bekendt er det stadig "god latin" i naturvidenskaben, at universet hele tiden består af det samme, blot i forskellige tilstandsformer (her også f.eks. nye stjerner og sorte huller) - og skulle det ikke holde stik, så er det vel alligevel rimeligt at spørge, hvorfor verden lige præcis bør være på en måde, der behager os.
Det synes jeg er en egocentrisk og egoistisk forvansket måde at opfatte verden på, der spærrer for et mere afklaret syn.

Jalal al-Din Rumi var ikke tyrker, han var perser og velbekendt med både Zarathustra-religion, jødedom, kristendom og islam.
At han ikke kendte så meget til naturvidenskab har jo en ret så naturlig forklaring deri, at denne videnskab var ret så begrænset for 800 år siden.

Det at bruge symboler ("kastet sammen med"), sådan som bl.a. Ikón-malere gør, er jo bestemt ikke naturvidenskabeligt, men netop, som du meget rigtigt skriver, noget der stimulerer til, hvad du kalder "personlige fortolkninger".

Jeg forstår da så udmærket at dette er en vederstyggelighed i naturvidenskab - men det er det jo ikke i "det virkelige liv".

Når du så skriver:
Citat:
Kan du komme med et eneste videnskabeligt faktum om universet, der understøtter din tese om "en grundtone af kærlighed", som du nu vælger at formulere din religiøse fantasi?
Så afslører du jo, hvad det er for en verden, du lever i: Alt, hvad der ligger udenfor naturvidenskabens verden, er åbenbart for dig irrelevant og uinteressant (var det ikke ordet "tåbeligt", du brugte?).

Min oplevelse af verden er jo ikke en naturvidenskabelig doktordisputats.
Den er ikke noget, jeg på nogen måde vil pådutte andre - men den er min oplevelse, og den hverken kan eller vil jeg løbe fra - uanset hvad du og andre siger (I øvrigt gør den mig lykkelig og gi'r mig retning i mit liv - nok mest fordi den meget stærkt virkeliggør for mig, at jeg tilhører naturen - "det billige skidt" blinker - og resten af universet).

Og når du så skriver:
Citat:
Der er masser af spørgsmål, som ikke kan besvares tilfredsstillende, hverken nu eller i fremtiden, men at digte et svar uden relevans til virkeligheden er endnu mindre en tilfredsstillende løsning, uanset hvem eller hvor mange der tror på det. At du og flertallet af menneskeheden ikke har mod til at acceptere virkeligheden, og i stedet klamrer jer til en religiøs fantasi, ændrer ikke på dette.
så glæder jeg mig da over vores enighed angående ubesvarede spørgsmål.

At du så kalder min måde at opleve verden på for et digt - ja, for min skyld gerne - men for mig er det jo altså en oplevelse af virkeligheden uden noget forhold til dit krav om "en tilfredsstillende løsning".

Begrebet "virkeligheden" vil jeg nu være forsigtig med.
Jeg tror ikke på, at hverken videnskab eller andre af menneskets visdomskilder nogensinde når ind til selve virkeligheden, men jeg har en tro på (ved ikke hvorfor), at den eksisterer (jeg kalder den "verdens sande væren", men det ka' jo være underordnet i denne sammenhæng).

Så hvis jeg skal påduttes, at jeg har en tro, så er den, at jeg tror på at "den virkelige verden" ("verdens sande væren"), at den faktisk eksisterer - omend utilgængelig for nogle ret dominerende patte dyr, som os, her på denne klode.

Og om det skulle være "ikke at have mod til andet end at klamre sig til en religiøs fantasi" - den køber jeg ikke smiler

Til slut om din vurdering af, om mit livssyn har værdi for andre mennesker, så har mit livssyn for det første ikke et sådant formål, og for det andet tvivler jeg på, om du er den rette til at vurdere dette.

Og når du siger, at jeg kritiserer "ateister, rationalister og andet godtfolk", så har du ret, men kun i de situationer, hvor disse mennesker bilder sig ind, at de er klogere end alle andre på, hvad der er det, du kalder "virkeligheden" blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/08/2010 19:15)
Top Svar Citer
#9890 - 27/08/2010 20:14 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hejsa..

"Ja, det skal du nok være den rette til at afgøre, du som f.eks. ikke har bemærket, at jeg undervejs helt har opgivet begrebet Gud".

- Vi kan m.a.o. se frem til, at Arne ikke forklarer universet med guddommeligheder han alligevel ikke kan forklare - det lyder som en fornuftig beslutning, tak for denne udvikling, Arne!

"Du har det åbenbart svært med situationer, hvor direkte spørgsmål, og hvor forsøg på at forstå dine ord i form af: Du mener altså osv.? - åbenbart gør dig så rasende, at du smider om dig med skældsord - i stedet for at afklare. Her ønsker jeg dig god bedring, idet jeg arkiverer dine skældsord lodret".

- Du kunne måske samtidig overveje at slutte med at sygedomsliggøre debattører, endsige bortforklare meningsindhold ved projicering af dine egne "følerier" - det ville lige give dine mange meninger det sidste rare lille kick, skal jeg sige dig! ;)

"Min oplevelse af verden er jo ikke en naturvidenskabelig doktordisputats".

- Det ska' guderne vide! ;)
Men måske du i kraft af den nye udvikling kan se det smarte i ikke at bortforklare verden ved indføring af "guddommeligheder", du ikke aner et klap om? Det er dig der skal vide noget om dine meninger, hvorfor du selvsagt må være istand til at argumentere fornuftigt for de meninger du ønsker at debattere med andre mennesker. Dette behøver du ikke være doktor for.

"Jeg tror ikke på, at hverken videnskab eller andre af menneskets visdomskilder nogensinde når ind til selve virkeligheden".

- Du har da intet haft imod at forklare virkeligheden med fænomener du ikke kunne forklare, det har vi set talrige eksempler på! At du gør virkeligheden til et stort forklaringsproblem, kunne ligge i dine bortforklaringer af den.
Det er som før sagt alle dine subjektive meninger (beskrivelser) af en objektiv virkelighed, der er noget galt med - det er her logisk konsistens kommer ind i billedet, rationelle virkemidler, og det har ikke lige været den slags vi har set mest af fra din tænkning. Allerede i starten af tråden var du ude i forklaringsproblemer, fordi du partout tror du kan "føle" dig frem til noget sandt. Du har simpelthen gjort begrebet 'sandhed' til en omgang føleri, og deraf afstedkommer naturligvis en masse problemer - men har du forstået det? Det er vore beskrivelser af noget virkeligt, der må være logisk konsistente - dette sikrer at vi ikke modsiger os selv, og det er et overordentlig smart krav indbyrdes at være enige om - og det er man skam også. Det kunne religiøse mennesker rundt om i div. religioner lære ikke så lidt af!

"Så hvis jeg skal påduttes, at jeg har en tro, så er den, at jeg tror på at "den virkelige verden" ("verdens sande væren"), at den faktisk eksisterer".

- Her ser vi akkurat dine forklaringsproblemer med begrebet 'sandhed', som konsekvens af religiøs sofisteri fra metafysiske spekulationer! Men lad os da her spørge dig, om du så også tror verden omkring dig tager hensyn til den form for optik, eller om du tror forklaringsproblemerne ligger i selve metoden (den fil. tilgang) du her anvender? Og hvor mange parametre tror du så begrebet 'virkelighed' indeholder, i en metafysisk kontekst?

Virkeligheden er ligeglad med beskrivelserne, "hulelignelsen" der kendetegner dine tanker her, beskriver kun en antik forståelse af menneskets tilgang til virkeligheden, ikke virkeligheden selv. Når du kan anerkende at virkeligheden bare er omstændighederne i kraft af evnen til eksistens (som intet har med gudeidéer at gøre), da må også kunne anerkende, at subjektive meninger som dine egne her, er en dårlig tilgang til en forståelse af den virkelighed der bekymrer dig. Viden handler jo netop om at beskrive dele af den, og der ville slet ingen mening være i andet end at begrænse sig på den måde man gør det. Man forklarer små udsnit af den, ved at se kendsgerninger i øjnene og beskrive det indbyrdes forhold mellem fakta - du er jo alligevel ude af stand til at opleve hele virkeligheden på én gang, og må nøjes små udsnit gennem sanseimpulser, du sidenhen kan sidde derhjemme og summe over, ikke sandt? Hvad skal vi med bablerier over helheder du ikke har begreb om, synes du? Og er du ikke istand til at forklare tidsforskellen mellem sanseimpulserne og tanker fra bevidstheden derom? ;)

Sluttelig er det morsomt, at religiøse mennesker der her på debatten gerne indfører deres guddommeligheder som grundlag for samtlige mennesker, ikke tør give sig i kast med at forklare hvad vi egentlig skal bruge deres guder til. Den slags skaber som bekendt bare endnu flere forklaringsproblemer, og er i realiteten komplet ligegyldigt i forhold til virkeligheden som den bare ér og derfor fremstår for os.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/08/2010 20:42)
Top Svar Citer
#9898 - 28/08/2010 11:44 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Arne.

Skal man grine eller græde over dit seneste indlæg? Ingen af delene såmænd, for de stærkeste følelser du nogensinde har kunnet vække i mig er en lettere medlidende hovedrysten og en følelse af kedsomhed over, at enhver debat med dig altid nødvendiggør en gendrivelse af fantasifulde beskyldninger om raseri, personangreb og indskrænket forståelse af universet.

I denne trælse proces har jeg ikke "smidt om mig med skældsord" men argumenteret med fakta om dine egne postulater. Det er heller ikke mig, der gang på gang udtrykker fornærmet afvisning af enhver, der drister sig til at bestride dine fantasier. Hvordan får du overhovedet det til at hænge sammen, at du næsten i samme åndedrag (dette var en metafor, Arne) beskylder mig for rationalisme og frådende raseri?

Nej, Arne, du har undervejs ændret ordvalg, men ikke indstilling til noget som helst. Din religiøsitet er stadig baseret på din suggestive ikonoplevelse i det lille kapel. Din ofte udtrykte fascination af videnskabens landvindinger forhindrer dig stadig ikke i at forkaste dens beviste fakta, når de strider imod dine fantasier, og din måde at argumentere på består fortsat i kluntede forsøg på at omfortolke hvad andre skriver, i stedet for at gøre et seriøst forsøg på at forstå teksterne.

Hiroshima var også blot en "jordnær" metafor til at beskrive din opfattelse af "nyskabelse" som resultat af destruktion. Min første indskydelse var faktisk galaktiske sammenstød, som du nu selv bruger. Men du kryber fortsat uden om kernen i argumentationen, nemlig hvordan disse videnskabelige fakta kan begrunde din "grundtone af kærlighed" som er din seneste formulering af din kærlighedsfantasi om universet. Jeg skrev, at du forkastede disse fakta, ikke at du i almindelighed benægter videnskabelige fakta.

Du udtaler dig ofte skråsikkert om både videnskab og andre ting, uden at have sat dig ordentlig ind i emnet. Mevlana var ikke perser. Han var afghaner, født i Balkh nær grænsen til Uzbekistan, som var besat af perserne, så derfor skrev han på Farsi, som var det officielle sprog i det persiske imperium. Da mongolerne invaderede landet, flygtede familien til Konya i Tyrkiet, hvor han levede det meste af sit liv og også ligger begravet. Hans egne efterkommere betegner Mevlana som en anatolsk filosof (sheik Rumi betyder faktisk den anatolske sheik), og familien har en hjemmeside på nettet.

At du ikke forstår min bemærkning om tyrkiske cirkler tyder på, at dit kendskab til ham er yderst begrænset. Han har nemlig "opfundet" den dans, som de dansende derwisher stadig udøver i Konya, hvor de snurrer rundt om sig selv i timevis, mens de bevæger sig i små cirkler. Formålet er at hente universets energi og sprede det over menneskeheden - helt på niveau med dine egne fantasier om universet.

Naturvidenskaben er som alt andet på denne jord begrænset. Men den beskæftiger sig med den konstatérbare virkelighed i vores firedimensionale verden. Den vil også en dag kunne forklare præcist og i detaljer de årsager, som får dig og andre troende til at fantasere om guddomme og hellighed og universel kærlighed, og også din tro på en "sand" virkelighed bag det hele.

Men livets virkelighed er videnskaben klart klogere på end alverdens troende mennesker. Det er ganske enkelt forskellen på fakta og fantasi.

Mvh

Ole Bjørn
engel

Top Svar Citer
#9902 - 28/08/2010 16:59 Re: Et andet syn [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Næh Ole - det er ikke så meget, jeg ved om Mohammad Jalal al-Din Rumi, men det er vel heller ikke nødvendigt for at blive inspireret af hans digte (som ganske mange, bl.a. i USA, er for tiden).
Jeg ved stort set ikke andet, end hvad jeg kan læse i en bog i Carsten Niebuhr Biblioteket på godt 600 sider, jeg har anskaffet mig: "RUMI - før og nu - øst og vest", oprindeligt skrevet af Franklin D. Lewis, oversat til dansk af Mogens Bäncke og Rasmus Christian Elling og udgivet af Forlaget Vandkunsten (ISBN 978-87-7695-054-5).
På de allerførste sider er der nogle betagende smukke billeder, synes jeg, af hvirvlende dervisher, og blandt meget andet i bogen kan man læse, at Rumi blev født i Khorasan, det nuværende Tadsjikistan i år 1207, og at familien, han tilhørte, efter nogle flytninger endte i den anatolske by Konya, hvor de blev.
Rumi skrev på persisk, men beherskede også arabisk.
Det var i middelhavets byzantinske periode (År 394-1453).
Der er en masse andet at se i den bog, og det meste har jeg foreløbig endnu ikke nået, men som sagt, jeg synes (som mange andre i dag) at han er inspirerende.

Jeg har i øvrigt ikke tænk mig at skulle "være professor" i alt, hvad jeg udtaler mig om, og din værdidom om mig: "skråsikker" køber jeg ikke (så synes jeg nok det er ganske meget mere "skråsikkert" at kalde Rumi "temmelig uvidende om verden udenfor hans egne små tyrkiske cirkler" - Rumi betyder i øvrigt iflg. ovennævne bog noget i retning af: "fra det romerske" blinker ).

Du skriver:
Citat:
I denne trælse proces har jeg ikke "smidt om mig med skældsord" men argumenteret med fakta om dine egne postulater.
Det må vel så betyde, at dine ord, som "skråsikker", "fornærmet" "kluntede forsøg", "ordkløveri" og en masse mere fra den skuffe for dig er "fakta".
Og det må vel så også betyde at det ikke er i følelsesmæssig ophidselse, du fyrer dem af, men tværtimod helt nøgternt - højst med "en lettere medlidende hovedrysten og en følelse af kedsomhed" - en betydeligt grovere grad af næsvished, end jeg havde forestillet mig.

I sammenhæng med Hiroshima og galaktiske sammenstød skriver du:
Citat:
Men du kryber fortsat uden om kernen i argumentationen, nemlig hvordan disse videnskabelige fakta kan begrunde din "grundtone af kærlighed" som er din seneste formulering af din kærlighedsfantasi om universet. Jeg skrev, at du forkastede disse fakta, ikke at du i almindelighed benægter videnskabelige fakta.
Jeg forkaster da ikke disse fakta. Jeg tilføjede endda et af samme skuffe, "sorte huller".
Men det er jo dig, der bruger sådanne videnskabelige fakta som argument imod min oplevelse af "en grundtone af kærlighed".
Alligevel har du selvfølgelig ret i, at det er rimeligt at stille spørgsmålet: Hvordan kan man opleve "en grundtone af kærlighed" samtidig med bevidstheden om, at disse begivenheder forekommer?

Og mit svar - jeg har ikke noget egentligt logisk svar - jeg har jo heller ikke påstået en sådan grundtone - jeg har påstået, at jeg har oplevet den - og fortsat oplever den - det er jeg da selv sandhedsvidne på.

Naturvidenskabeligt set er det selvfølgelig det rene nonsens.
Men hvis du spørger f.eks. en tibetansk buddhistisk lama, kunne jeg godt forestille mig et genkendende smil.
Nu er jeg - heller ikke - buddhist, men evnen til at opleve, hvad jeg ikke har kunnet finde bedre ord for end "en grundtone af kærlighed", forestiller jeg mig - uden at vide det, at den er til stede i alle mennesker.
Måske kunne man kalde det en konsekvens af forelskelse i universet - at elske - og føle sig genelsket.
Det har nok også noget med glimtvis uselviskhed at gøre.
Det har nok også noget at gøre med den fornemmelse, at godt og ondt altid har noget af det andet i sig.

Det er ikke nemt at beskrive, men det er dejligt at opleve - og det fører noget godt med sig, synes jeg.

Det, jeg kommer med her er altså ikke en påstand, men en oplevelse, som jeg jo har lov at skrive om.
Det keder dig, og det tror jeg, at jeg forstår.
Så hvorfor ikke slutte denne dialog her?

Jeg noterer mig dog, at du har udtrykt, at du erkender både videnskabens storhed, men også dens begrænsninger ("Naturvidenskaben er som alt andet på denne jord begrænset.").

Og for mig at se, er det udenfor disse grænser - derude, hvor fornuften, i alle dens former, ikke kan hjælpe os - at mange mennesker spejder - så godt vi nu kan smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/08/2010 17:01)
Top Svar Citer
#9903 - 28/08/2010 17:39 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Esther
Uregistreret

Kære Arne,

En oplevelse, som jeg gerne vil dele med dig ... og de, som det måtte sige noget.

En nær veninde besøgte sidste år Florida, og da hun kom hjem derfra, havde hun noget med til mig, som forundrede og glædede mig. ...

Det drejer sig om en såkaldt Helligåndsskal. ...

Et stykke natur? Javist, men som jeg oplever det, bestemt indeholdende et budskab. ...

Jeg har taget et billede af den, men kan desværre ikke vedlægge den, da jeg ikke kan finde ud af det. Sorry smiler

Om Helligåndsskallen findes følgende legende:

Siges således at være en af det maritime livs mest usædvanlige arter.

Markeringerne på skallen symboliserer Jesu´ fødsel, korsfæstelse og opstandelse.

Den er ca. 6 cm i diameter og på den øverste side af skallen ses aftegningen af påskeliljen helt tydeligt og klart. I liljens center viser 4 mærker omridset af Bethlehem Stjernen.

De 4 åbne huller repræsenterer de 4 naglemærker, og ét viser spydmærket, som Jesus fik på korset.

Når man vender skallen om, vil man ganske let kunne genkende aftegningen af julestjernen og ligeså juleklokken for neden.

Knækker man skallen, kommer der 4 små "fugle" ud, kaldet fredens duer.

Nogle siger, at de er englene, som sang for hyrderne den første julemorgen. ...

Jeg har oplevet, at selv ikke troende bliver berørte, når de ser denne smukke hvide skal og ikke mindst dens budskab, og selv blev jeg forundret og rørt over dette fænomen ... og det bliver jeg stadig, når jeg ser på Helligåndsskallen. ...

Ingen vil kunne ødelægge min overbevisning om, at det Guddommelige meddeler sig til enhver, som er åben for det ... og på mange forskellige måder. ... Denne her ser jeg som én af dem. ... smiler

m.v.h.
Esther.
Top Svar Citer
annonce
Side 43 af 80 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk