annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 80 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9758 - 01/08/2010 14:53 Re: Et andet syn [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Hej Simon,

Du forstår ikke, hvorfor jeg ikke svarer på dit spørgsmål - om end jeg svarer løbende, men svarer på en måde du ikke finder tilfredsstillende. Jeg forstår omvendt ikke, hvordan du kan slå til lyd for en videnskabelig diskurs uden at gøre det grundlæggende videnskabsteoretiske arbejde, som du bør gøre, såfremt du bruger de begreber, som du faktisk bruger i dine indlæg.

Nej, vi kommer nok ikke videre.

Håber du har haft en god sommer :-)
Top Svar Citer
#9759 - 01/08/2010 15:31 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg har fulgt din dialog med Simon.

Så vidt jeg kan se, er Simon en udpræget rationalist, der synes at mene, at alt kan og skal forklares alene ad fornuftens (og naturvidenskabens) vej.

Alligevel har Simon fremsat påstanden: Gud(er) eksisterer ikke - hvilket jo ikke just er det samme som at afvise påstande fra nogle mennesker om at gud(er) eksisterer.

En sådan mangel på logik gør i mine øjne Simon upålidelig og utroværdig, hvorfor jeg ikke vil spilde yderligere tid på dialog med ham.

Dertil kommer så, at Simon ikke bidrager til debatten med sit eget - vel rationalistiske - billede af verden, men alene bruger kræfter på at nedgøre andres.

Vi mennesker søger at danne os billeder af tilværelsen med de midler, vi har til rådighed - og tør støtte os til.

For Simons vedkommende ser det ud til, at alt andet end fornuft og logik kasseres - altså rendyrket rationalisme - som eneste middel.

For andres vedkommende suppleres fornuften med de evner, vi mennesker også har, og som rækker udover fornuften (såsom følelser, fornemmelser, intuition, anelser - måske endda åbenbaringer), uanset at de ikke er nær så nemme at håndtere.

Derfor hører vi igen og igen Simons "klagesang":
Citat:
Som efterhånden samtlige debattører med en fornuftig tilgang til debatter har konkluderet, kommer man bare ikke videre på dén måde -
idet Simon glemmer at skrive: - med en udelukkende fornuftig tilgang osv. blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (01/08/2010 15:31)
Top Svar Citer
#9760 - 02/08/2010 12:57 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg er enig med dig i, at der findes andre veje til erkendelse end gennem 'fornuften', hvorimod andre henfører disse 'andre veje' til 'følelser og fornemmelser', der aldrig kan give vished. Når jeg taler om 'andre veje', så taler jeg om en højere, intuitiv og direkte erkendelse, hvor den erkendende og det erkendte er ét. Hvem betvivler sin egen bevidsthed? Behøver en mand at argumentere for, at han er bevidst? Ligeså lidt behøver han argumenter for sin direkte, intuitive erkendelse, for han er ét med det, som han erkender.

...Men dette sprænger rammerne for begreber som "jeg", og hvad vi dertil lægger af karakteristika.

Min personlige stræben består i at forlade "det lille selv" til fordel for "det større selv" ved at lade min sjæl kærtegne af Jesu ord, som for mig at se er det ypperste udtryk af den uselviske og medfølende kærlighed.

Jeg er på ingen måde god til at efterfølge ham, jeg ønsker at give min troskab til - hvilket min årelange debataktivitet lader afsløre. Alligevel håber jeg at inspirere andre til at efterfølge ham, bedre end jeg har kunnet gøre det.
Top Svar Citer
#9761 - 03/08/2010 11:00 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg har egentlig ikke rigtig noget at sige, men synes alligevel. jeg vil svare dig.

Den måde, du beskriver din situation på, er helt ny for mig - og alligevel synes jeg, jeg genkender.

I hvert fald står det da klart, at du er stærkt inspireret af nogle idéer, der på en eller anden måde kom til verden for at par tusind år siden (og som jeg tror, f.eks. buddhister vil nikke genkendende til - i hvert fald på nogle af områderne).

Og denne inspiration giver dig tydeligvis en mening og en retning i dit liv, som du følger efter bedste evne.

Hvor godt, det så lykkes, er ikke det vigtigste.
Det vigtigste er, at man gør, hvad man kan.
Det lærte jeg af en fattig husmand syd for Ribe for mange, mange år siden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/08/2010 11:02)
Top Svar Citer
#9762 - 03/08/2010 13:18 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Mange tak for dit venlige svar :-)
Det varmer!
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 80 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 79 80 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk