annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 80 1 2 3 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9565 - 05/07/2010 01:30 Et andet syn
Anonym
Uregistreret

Fra kentaurnet...

Noget jeg finder ganske sympatisk -

Det er ikke kødets opstandelse, vi kan se frem til, men åndens opstandelse i menneskehjertet.

Kristi kirke er ikke den teologisk funderede kirke, men summen af alle de mennesker, der elsker deres medmennesker uanset om de er muslimer, buddhister, kristne eller jøder. Dette enestående faktum er blevet helt overset, efterhånden som de teologiske fortolkninger har tilsløret Kristi enkle lære. Det udtrykkes så klart i Bibelen, at det ikke er til at misforstå:

»Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«41.

Vi bliver ikke frelst gennem Guds nåde, men gennem Gudslysets vækst i hjertet. Gudslyset vokser, når vi udstråler kærligheden til næsten. Vi har end ikke behov for Guds nåde eller tilgivelse, for det forudsætter Guds vrede, hvilket ikke er muligt for et væsen af ren kærlighed. Gud elsker og velsigner uophørligt alle uden undtagelse, selv de største syndere. Vi har dog behov for at tilgive hinanden, for det onde vi i uvidenhed påfører hinanden. Guds straf over syndere eksisterer ikke, kun konsekvenser af vores egne handlinger, når vi overtræder de guddommelige love.


De kristne tror, at Kristus frelser dem, der tror på kirkens teologi, fordi han gennem sin korsfæstelse påtog sig den straf, som ellers var tiltænkt en syndig menneskehed. Alle andre troende, som fastholder deres tro til det sidste, herunder personer som Dalai Lama , går ifølge denne udlægning fortabt på dommens dag. Men denne bogs synspunkt er, at Kristus ikke er et blodoffer til en hævngerrig Gud. Han er vores frelser i den betydning, at han, som den første, manifesterede den fuldkomne kærlighed på Jorden og viste vejen til genforening med det guddommelige ophav. Han er det levende eksempel til efterfølgelse og stimulerer vedvarende alle mennesker med kærlighedens kraft. Alle, uanset trosretning, der tager imod denne kærlighed og udtrykker den i praksis, bliver frelst.
Top Svar Citer
#9566 - 05/07/2010 10:19 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Det var en fryd for mig at læse dit "syn".

Du fjerner det indsnævrede i, hvad kristendom har udviklet sig til, til fordel for det altfavnende næstekærlige.
Det virker på mig umiddelbart befriende - og tillige sandt og ægte.

At du så påstår, at "Gud" er "et væsen af ren kærlighed", det er en "kamel", som jeg godt kan sluge blinker - forstået på den måde, at jeg ikke tror, det er muligt for os mennesker at give en sand og fyldestgørende beskrivelse af, hvad ordet "Gud" betyder - kan betyde - skal betyde (Og derfor er diskussion med ateister på en måde en skin-diskussion).

For mig er det nærmeste, jeg kan komme det: "Sandheden bag verdens sande væren" - uden definerende indskrænkninger af nogen art - og selv dét er nok for småligt sagt smiler

I myten om Moses og Gud ved den brændende tornebusk, hvor Moses spø'r Gud, hvem han kan sige, at Gud er, svarer Gud kun: Jeg er den, der ER.

Og sufi-mystikeren, Jalal al-Din Rumi, digter:
"Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens mirakel, men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige Sandheder."

Og det er vel også storhedsvanvid at tro, at vi tobenede pattedyr skulle kunne magte sådanne spørgsmål - så lidt vi ved om verden - herunder også os selv smiler

Så meget bedre er det, synes jeg, at hæfte sig ved dine ord: "at han, som den første, manifesterede den fuldkomne kærlighed på Jorden og viste vejen til genforening med det guddommelige ophav."

Og når jeg, som så ofte før, går ned fra "min" Kristus Ikón i den lille kirke, på toppen af det mindre bjerg, i den subtropiske urskov, på den græske ø - så ved jeg jo godt, at det var dét, jeg netop oplevede, da jeg glemte mig selv og mine tanker foran den dybt alvorligt elskende og forstående Kristus, hvis nærvær Ikónen ikke lyver om (helt uafhængigt af om Jesus Kristus - historisk set - nogensinde har eksisteret).

Og jeg fornemmer, at også fuglene - og træerne - elsker smiler

Men det er selvfølgelig kun noget, jeg tror blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/07/2010 10:54)
Top Svar Citer
#9573 - 05/07/2010 22:07 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg må skynde mig at understrege, at det skrevne er taget fra kentaurnet. Men det var bestemt noget, som også jeg fandt tiltalende og befriende (især fordi jeg ser så mange kristne bruge nogle teologiske vendinger, der ikke taler til mennesker på samme måde, som jeg f.eks. ser Jesus tale til mennesker - i et enkelt og vidunderligt sprog).

Det glæder mig, at du har din Kristus Ikón, og jeg kan forestille mig, at det inspirerer hjertet i høj og permanent grad, når man oplever en 'dybt alvorligt elskende og forstående Kristus'.

Jeg fornemmer også livets kærlighed, fuglenes og træernes, og jeg tror på, at Skaberen, Gud, er inde i os og overalt omkring os.
Top Svar Citer
#9599 - 10/07/2010 12:41 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg først nu ser dit indlæg her af 5. juli - nok fordi jeg har fokuseret rigeligt meget på nogle "fanatiske" ateister (set med mine øjne) blinker

Men jeg glæder mig meget over at erfare, at du også oplever kærligheden i verden - og til verden (os selv med) - den uselviske og medfølende - som noget fundamentalt.
Og ordene, du peger på, fra Johannes Evangeliets kapitel 13, om at vi skal elske hinanden (uden forbehold, som Jesus gjorde iflg. beretningen) opfatter jeg som en uddybning, eller en anden synsvinkel, af dét, den islamiske sufi, Jalal al-Din Rumi, kalder Sandhedens Mirakel ("Denne flygtige verden..." efter Big Bang er det vel) smiler

Og i vor Internet-tid har vi jo muligheden for at hente "gode ord" overalt fra mennesker rundt om på kloden.
Det lover godt synes jeg for en kommende global eller universel religiøsitet.

Nu er jeg ikke så glad for ordet: religiøsitet, fordi jeg synes, det er for snævert (binding til gudstro) - heller ikke for ordet: Gud (nok mest fordi det - for mig at se - er så misbrugt - hvad ateisterne jo hjælper os med at være opmærksomme på); jeg kan bedre bruge ordet: hellig, selv om det er lidt uklart.
Lykkebringende, heldbringende, helt (i betydningen fuldkomment), er vist ikke det hele blinker - men med de forbehold - også baseret på, at dét, som vi hér opfatter især med vore følelser, fornemmelser og intuition, det jo ligger udenfor forstandens rækkevidde - med de forbehold kan jeg da godt bruge ordet: Gud.

Jeg er enig med Rumi: Verden er et mirakel.
Jeg er enig med Kristus: Vi skal elske fuldkomment og uden forbehold.

Det er lykken.
Det er meningen.

Det er bare noget, jeg tror - men det tror jeg altså! smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/07/2010 12:42)
Top Svar Citer
#9601 - 12/07/2010 02:20 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

"Fanatiske ateister" skriver du. Ja, mon ikke! - Jeg fulgte debatten 'på afstand', dog med et lille indlæg fra en hjemmeside af ateister. På den formuleres det klart og utvetydigt, at hvis en ateist fremsætter påstanden: "Gud(er) eksisterer ikke", så ER det denne ateists job at underbygge sin påstand. Dette ansvar løber de herrer her fra debatten tydeligvis fra.

...Det er som med en mand, der påstår, at han er ydmyg. Det er han næppe. Lige så med dem der påstår, at de er åh så logiske... tsk tsk, de ateister, som jeg ser på debatterne, "skatter" argumentation (eller det giver de indtryk af), og de kræver rask væk af andre - men selv vil de ikke! De ser ikke, hvor grebet de er i deres følelsers vold - på trods af at vi åbnede debatten med en opfordring til at nuancere (bl.a. Gud-forestillingen), så bliver de ved med at vade rundt i "guder", "entiteter", "væsener". Suk!

...Nå ja, du nuancerer selv din forståelse af det religiøse... du siger "det hellige", og jeg forstår godt din vilje til at nuancere, og jeg er enig.

Ligeledes nyder jeg godt af at hente ord fra forskellige inspirationskilder, mennesker. - Også fra sufismen som har en række ord, som jeg holder meget af.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 80 1 2 3 ... 79 80 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk