annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9515 - 29/06/2010 09:58 Re: Og de katolske præster blir stadig afsløret. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du skriver:
Citat:
Arne, nu skal du ikke være arrogant at tippe moderator. Der er intet i vejen med hverken katte eller ost! Kom nu lidt ned på jorden og lad være med at tage dig selv så højtideligt -

Jeg havde egentlig besluttet at ignorere dine seneste replikker til mig - overvejede at tippe moderator - men fandt det ikke ulejligheden værd - og jeg er endt med at ville give dig en invitation.

Jeg får det indtryk, at det er "sure opstød", du kommer med.
De må vel have en årsag, og jeg tvivler på, at det alene er mig, der er årsagen.
Desuden må der vel være et eller andet, du vil, siden du skriver indlæg her på Trosfrihed.dk.
Men hvad, det er, du vil, det er ikke gået op for mig endnu.

Jeg vil kort gøre rede for, hvorfor jeg skriver indlæg.
Det startede med en midtvejskrise for godt en snes år siden (jeg er 76 nu).
Jeg måtte indse, at min tilværelse ikke blev, som jeg ville, men som på det nærmeste ateist, befandt jeg mig alligevel på et tidspunkt foran den Kristus Ikón - som er nogenlunde gengivet her i Billedgalleriet - i et græsk bjerg-landskab uden mennesker i nærheden.
Det korte af det lange er, at min fortvivlelse over ikke at nå mine mål afløstes af en dyb glæde over at være elsket (agapó - se billedteksten).
Mange gange er jeg vendt tilbage til denne Ikón, og næsten hver gang har det givet mig inspirationer, som jeg ikke tror på, jeg kunne have fået andre steder end netop her i den meget lille græsk-ortodokse kirke på toppen af et mindre bjerg midt i øens subtropisk urskov.
Min fornuft protesterer mod at give det guddommelige menneskeskikkelse, men hvad jeg oplever som sandhed er hinsides al fornuft.
Med tiden "lærte" jeg, at det ikke er nok at føle sig elsket (af Guden), man skal også selv elske - ja, det er simpelthen dét, der er meningen med mit liv - og det er så dét, jeg forsøger at gøre.
Desuden "lærte" jeg, at det er spild af kræfter at "hænge sig i det med Guder".
Men som menneske med stærkt begrænset indsigt i verdens væren (herunder også egen væren) kan menneskelignende gudefigurer være nyttige som inspirationskilder til noget meget større.
Dét, aktivt at elske verden, viste sig snart slet ikke at være så nemt, men jeg har da efterhånden fundet et og andet, og det er derfor, jeg skriver her på Trosfrihed.dk.

Er det selvhøjtideligt, som du påstår?
Ja, måske, jeg ka' bare ikke se det.
For mig er det verdens kærlighed til os mennesker, der er i fokus - og som jeg synes, jeg skal skrive om - i håb om at inspirere, men også for at afklare mig selv.

Nu spekulerer jeg så på, hvad det er, der driver dig til at skrive her.
Jeg har en klar fornemmelse af, at der er noget, du gerne vil ud med (hvad det så er), men at det endnu ikke er lykkedes dig.
Er det forkert?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/06/2010 10:01)
Top Svar Citer
#9516 - 29/06/2010 12:38 Re: Og de katolske præster blir stadig afsløret. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Arne, ja det er piv-forkert; piv piv, miauuw! Jeg er bare glad for katte, og jeg kan endda finde på at smyge mig som en. Tænk på buddhisterne, de laver glidefald. Hvorfor kan vi to så ikke smyge os som et par baggårdhankatte? Måske giver det mere at smyge sig som et par baggårdshankatte og spinde på livet løs end at bekrige hinanden på en debat. Hvis du har fundet ud af, at kærlighed er meningen med dit liv, så har du ramt plet, og jeg håber, at du får held med at inspirere andre også. Men det mangler jeg endnu opleve ske på en debatside.
Top Svar Citer
#9517 - 29/06/2010 14:44 Re: Og de katolske præster blir stadig afsløret. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Q: piv piv, miauuw!

A: Hvem siger sådan? Er det katten? Er det katten i dig? Eller: Er det dig i katten? Eller: Er det dig? Hvem er du? Hvem er katten? Hvad er lyden? - Lyt igen... find det inderste i hvad som helst, så har du fundet det inderste, det eneste. Den rene væren.
Top Svar Citer
#9518 - 29/06/2010 15:12 Re: Og de katolske præster blir stadig afsløret. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Det er katten, der siger det. Katten alene. Der er kun katten. Den rene katte-væren. Når katte-formen opløser sig, så finder vi den rene væren - med katten som et uskyldigt omrids. Bag omridset finder vi Michael og Arne. Den ene står med flag, den anden mangler at barbere sig.

...den stiplede linie i omridset fyldes ud af Simons sprøde kaffe-stemme.

"Jeg vil have kaffe og smøger", siger Simon.

- Og sådan slås de videre -

Hip hip hurra for katten - miiaaauuuuwwwww, wuuhuuu!
Top Svar Citer
#9519 - 29/06/2010 16:30 Re: Og de katolske præster blir stadig afsløret. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Trerem..

"Det ser for mig ud til at du sådan ganske lidt føler med de katolske præster, biskopper fordi de er forment adgang til et normalt sexliv, dertil er vel kun at sige: at de jo ganske godt vidste hvad de gik ind til, da de følte nogen kalde fra de himmelske højder".

- Det er mere en fornuftig løsning på et problem der jo har genereret sig i generationer indenfor netop denne omgang troshurlumhej, jeg sigter til. Og som ung, ved de ikke meget om de forhold de senere kommer til at leve med, biologien er indifferent overfor menneskers idéer om kyskhed, cølibater osv. Også mennesker med sjove idéer om overnaturlig tro er udsprunget fra den natur de bærer i sig, ikke mindst må de fungere og interagere i sociale lag hvor sex udtrykker sig. At nogle mennesker kan leve et liv afsondret fra seksuelle erfaringer, betyder jo ikke at seksualitet er et afsondret anliggende i mennesket - og dybest set vil patere o.a. mennesker med engle i øjnene såmænd bare være bedre i kontakt med naturlige drifter i mennesket, ved ophævelse af kyskhedsløfter, cølibat osv. Så akkurat dén vej rundt, kunne man forestille sig at den katolske kirke kom mange problemer til livs, og minimerede antallet af sædlighedsforbrydelser betragteligt.

Vi bør søge at løse problemerne, ikke indrette og efterleve leveregler der skaber dem. Point taken...?

"Jeg tror såmænd ikke de alle er homosektuelle som narrehattepavens næstkommanderende påstod i Chile, men nu er der ikke så mange korpiger i de katolske kirker og så må man jo tage hvad der findes ved hånden og det er så kordrengene, men i Chile var der åbenbart en præst der havde forgrebet sig på småpiger og det kostede så et fængselsophold".

- Nej, men problemet er jo, som alene tråden her adviserer brudstykker af, at vi slet ikke ved særlig meget om hvad der faktisk foregår i så lukket et miljø, men at der ind imellem slipper ting og sager ud derfra, som ligner symptomer på middelalderlige menneskesyn, som akkurat er denne kirkes problem på et utal af områder i kontakt med den virkelighed nutiden byder dem et forhold til. Det viser sig jo også, at den ene sager bærer den anden med sig, osv. Og virkeligheden er bare dén, at piger og drenge ikke skal udsættes for seksuelle overgreb fra mennesker med så håbløst forældede menneskesyn genereret af Vatikanet. De må forventes at kunne regulere deres verdensbillede, så det nogenlunde samsvarer med tiden de lever i, hvor angstfyldte scenarier for et aktivt seksualliv jo slet ikke behøver være et stort problem. Det er dét der er sagen. Uanset om vi taler om piger eller drenge i Chile, Vietnam eller Sverige, da vil kardinaler repræsentere Vatikanstatens politik på området, og det er dén der er uddateret og dér der skal ske ændringer. Så vi ser blot endnu et eksempel på noget der i mange århundreder har været symptomatisk, p.a. en tåbelig leveregel/moral. Og man blir altså ingen overnaturlig englebasse af den grund...

"Det undrer mig lidt at vi stadigvæk ikke hører meget fra Italien om overgreb, men her ser man det måske som en gave fra himlen, nogle forældrer ser det som noget de ikke behøver at gå op i, selvom det ofte og tit er foregået i deres hjem".

- Sager verserer jo også dér. Man kan vænne sig til meget, men næppe den slags blinker

mvh
Simon


Redigeret af Simon (29/06/2010 16:49)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk