annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 24 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9374 - 26/05/2010 11:46 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
ja ja Arne Thomsen ,,,, nu gør jeg altså også alt for at få forskellen bank mellem os til at se størst muligt ud.

2 af de moderne tænkere der har størst indflydelse på mig er Nicholas Berdyaev og Karl Barth, og sørme de står begge den ortodokse øst kirke nær.

Barths Kristocentriske tænkning har uddybet og kastet nyt lys over problemstillingen, THEOSIS. Mange der kun kender Barth overfladisk ville falde ned af stolen over min påstand der, fordi Barth gang på gang afviser en guddommeliggørelse af mennesket.

Adam Neder skriver:

I have argued throughout this study that for Barth participation in Christ is participation in God, and that while his theology appears altogether inimical to deification, on closer inspection it turns out not to be.


Nå nok om det, du skal lige have lidt mere af sprogets afgørende betydning:


Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer.

for at vi mennesker skal kunne erkende naturen og kosmos, gælder at denne virkelighed for at blive erkendt nødvendigvis må gøre sig uvirkelig i tegn/symboler, repræsentationer, diskurser og ideer.

Jo mere den erkendelsesmæssige organisation bliver original, enestående, individuel, lukket om sig selv og afskåret fra verden, desto mere er den i stand til at blive objektiv, kollektiv, universel, åben og til at indgå i kommunikation med verden. Tilsvarende kan man sige, at jo mere mennesket har understreget sin anderledeshed over for – og sin marginale position i forhold til – naturen, desto mere har det forøget sine muligheder for at få kendskab til naturen. Jo mere det har dannet sig et uafhængigt, enestående og nyt (kulturelt, åndeligt og teknisk) univers, desto mere har det vist sig i stand til at afdække kosmos…For bedre at forstå og omsætte omgivelserne til kundskaber har erkendelsesapparatet i sandhed på evolutionær vis opbygget, organiseret og videreudviklet sig derved, at det både har udskilt og isoleret sig fra disse omgivelser.


"Vi er fuldt og helt blevet frugten af en biologisk evolution, og det er kun som afslutning på denne, at vi har udskilt os for at blive til sapiens-mennesker. Vi er blevet mere og mere afvigende, enestående, originale og fremmede; udenforstående i den kosmiske og senere i den biologiske udvikling. Vi har gjort os fri af den ved at opbygge kultur og noosfære. (Edgar Morin)."



At mennesket har så stærk en spiritualitet (intelligensstyrke eller mental power) skyldes vores kultur og noosfære. Og den øges og øges år efter år i den vesterlandske sekulære naturvidenskabelig tidsalder. Spiritualiteten i dag, vores hjernekraft, intelligensstyrke og mentale power, er i dag stærkere end nogensinde, og vi er her bedre kørende end de gamle traditioner og religioner, religiøse skoler og konservative praksisser omkring meditation og spiritualitet; ja det eksploderer i dag takket være vestens metode, den naturvidenskabelige tilgang til disse her ting, hvorved hjerneforskningen, den nye neurovidenskabelige forskning, og dens avancerede maskiner for scanning af den arbejdende hjerne helt har erstattet guruernes autoritet. Det eksploderer i dag også takket være stressforskning og de nye succesfulde psykofarmaka medicin.

Vestens evne til at anvende den naturvidenskabelige metode på alt, gør at de østlige former for meditation og spiritualitet, accelleres i raketfart her i vesten og man har fundet ud af at dette at være disciple et helt langt liv i forhold til en skole eller en guru er nonsens og er en stor hæmning af spiritualiteten og intelligensen.

Ligeledes har man fundet ud af at det er noget vrøvl man ikke kan tale om det, som er din og Kræn-p's holdning, at sproget kommer til kort og at man må tie til sidst (noget romantisk ævl er det). Også dette har vist sig ikke at gælde, og at dersom man ønsker at gå et spadestik dybere så må man både forske i det altså lave hypoteser om det og eksperimentere med det, altså begynde at tale om det og gøre det bevidst.

Noget allerede Paulus (den helt store mystiker (Kritusmystikkens fader (Kristusmystikken der er kristendommens essens))) forlangte at vi gjorde, vi skulle lovsynge med vores forstand omkring Helligåndens og Kristusvirkelighedens mange forhold som de kommer til udtryk i vores liv. Vi skulle hjælpe hinanden med at sætte ord på og forstå disse forhold i vores liv. Han så urmenighederne som terapeutiske fællesskaber hvor vi indbyrdes skulle hjælpe hinanden og forsøge at forstå de her forhold ved brug af vores forstand, ja han forlangte at vi talte opbyggeligt med hinanden om de her forhold (altså på en konstruktiv måde fik sat ord på der kunne belyse lige hvad pokker det er der sker med os "i Kristus").

de bedste hilsner Hans-Kristian.

interessant hjemmeside du har, jeg forstår godt du gerne vil igennem med dit personlige vidnesbyrd.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#9380 - 27/05/2010 12:41 Re: MYTENS MAGT [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Spændende, synes jeg, at du ta'r den ortodokse kristendoms "renæssance" frem (eller hvorfor ikke bare skrive: genfødsel) og ser på Gregor af Palamas' hesykasme (stilhed) og teosis (gudommeliggørelse) fra Athos bjergets munkesamfund i 1300-tallet.

Jeg ved ikke for meget om det - har det meste fra Mircea Eliade's: De religiøse ideers historie, Bind 3, Side 179-182 (Gyldendal ISBN 87-00-61331-2) - men anser det for en af de meget store kreative begivenheder i denne gamle ellers dengang nok lidt stivnede kristendom - og, som Eliade skriver, den fik så stor betydning, at den vestlige humanisme aldrig rigtig slog an i det ortodoks kristne område (man kan måske hævde, at det dér blev teisme i stedet for humanisme).

En følge heraf, som fik meget stor betydning i den østkristne verden, var (som Eliade skriver) lægmanden Nikolaos Kabasilas' tanker, der bl.a. gik på, at munke og nonner søger at leve englenes liv, mens vi andre søger at leve det fuldkomne menneskes liv - altså en helt anden form for humanisme end den vestlige, men vel ellers noget, som næppe adskiller os: Det at vi skal bruge alle vore evner fuldt ud - som værende Guds skabninger - her dog som en harmonisk del af skaberværket - og ikke, som de vestlige idéer: at mennesket adskiller sig fra naturen (og så er det måske nærliggende at tænke på beretningen om Adam og Eva, der mistede muligheden for at leve harmonisk med naturen, i Paradisets have? blinker ) .

Det er set på dén måde, at jeg gerne vil bruge alt, hvad jeg har af evner, fuldt ud - på de for mig rigtige måder - og på de for mig rigtige steder - til gavn for verden - uanset sørgeligt usle resultater - Paradis på jord smiler

Og selvfølgelig skal man kunne italesætte - det er jo dét, vi her - ikke alt for vellykket - forsøger os med, men for mig er dét sekundært - i forhold til "den ægte oplevede virkelighed" blinker

M.v.h. Arne.



Redigeret af Arne Thomsen (27/05/2010 12:41)
Top Svar Citer
#9381 - 27/05/2010 15:29 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Mht. en formulering du skrev til Hanskrist for nylig om, at hans form for kristendom ikke er din kristendom, kan jeg ikke lade være med sige, at en sådan sætning ikke er helt meningsfuld for mig (omend jeg selvfølgelig godt ved, hvad du mener og respekterer det). Dette skyldes, at jeg betragter det essentielle i kristendommen som udtryk for Kristusvirkeligheden, dvs. det, at Gud eller det hellige er en del af din og min virkelighed uanset, om vi kan finde ord for denne dimension af tilværelsen.. Jeg vil ikke uddybe dette yderligere, for jeg har så ofte været inde omkring det forhold med mine mange Bonhoeffer-henvisninger.

Imidlertid vil jeg vise dig, at jeg ikke bare er et studieorienteret og intellektualiseret menneske, men at disse sider kan gå fint i hånd med min personlighed eller dybereliggende væren (eller hur vi nu kalder os selv). Går du mine indlæg igennem mener jeg bestemt, at det faktisk ofte er sådan de udfolder sig, men nogle, bl.a. dig (ha ha), kommer tit til at fokusere på det, der fremkalder modstand (noget ole bjørn helt sikkert ville erklære sig enig i).

Citat:
Jeg glæder mig over, at du giver plads til andre menneskelige evner end alene forstanden (såsom følelser, fornemmeleer, intuitioner).


Selvfølgelig gør jeg det, Arne. Da jeg startede på religionsdebatten i sin tid, var der et par stykker, i hvert fald Ester, der kaldte min tro for intuitiv (det gør hun nok ikke mere og måske derfor hun så ofte trickes af mig, desværre). Jeg ved godt, at jeg på debatten udtrykker mig teologisk, men jeg gør det som regel kun, hvis jeg mærker, føler eller fornemmer en dybereliggende mening og/el virkelighed bag de ord og formuleringer, jeg bruger (og gerne vil dele med læserne). Det kunne vi så kalde den mystiske dimension, for hvordan kan jeg sanse noget omkring Gud/det hellige intuitivt for derefter at bruge vores fælles sprog til at udtrykke troen?

Citat:
Og jeg havde fået den opfattelse, at du (som vistnok også Hanskrist) ville "spærre virkeligheden inde" i, hvad menneskelig bevidsthed kan formulere sprogligt.


Jeg har haft svært ved at forstå din modstand, fordi jeg gang på gang har villet understrege teologiens forbindelse til virkeligheden. Og det vil jeg stadig!! For det er vel ikke kun meningen, at vi skal have lov til at tale om det, vi med sikkerhed kan vide noget om eller med sikkerhed kan bevidstgøre? Jeg tror vitterlig, at Gud/det hellige har Kristus som Lux Mundi (verdens lys), det vil sige, at Gud har åbnet sig for os og dermed åbnet virkeligheden for os, for at vi ikke skal skjule os eller fordreje virkeligheden gennem livsfornægtende love, symboler og handlinger. Der er så meget godt i tilværelsen og i livet, om vi dog bare ville gribe det.. og det gør vi så i små bidder. Du oplever måske næsten et kald eller i hvert fald en opvågnen i forhold til verden omkring dig, når du møder dit ikon. Jeg oplever akkurat det samme i mit gudsforhold. Derfor holder jeg stædigt fast i troen, den kristne tro, fordi det er her Gud kalder mig ud af mit skjulested, og selvom det til tider har gjort livet meget mere besværligt og sejt, har det også gjort livet meget meget mere enkelt (og hermed mener jeg ikke let).

Når jeg møder mennesker, eller kommer til at samtale med en masse mennesker, vil jeg aldrig bruge det sprog, jeg gør i teologiske debatter/opgaver og lign. Da er det kontaktfladen mellem den anden og mig, der bliver toneangivende og, som forhåbentlig vil give mig de rette ord i munden. Det var også lidt det, jeg forsøgte at fortælle dig i sidste uge, hvor jeg bl.a. henviste til Martin Buber. Men jeg kan også sagtens bare sige det som nu uden at henvise til nogen forfattere. Her vil jeg gerne tilføje, at hvis det føles naturligt for mig at bruge ordet, Gud, (som ikke bare er et ord), så gør jeg gerne det..

Citat:
Og når du skriver:
Citat:"Kristendommen blev til i kraft af ord,-"så er min opfattelse, at der var noget forud for disse ord, nemlig - for den konkret troende: begivenheden, som starter med Marias bebudelse - og for andre ikke så bastant troende: idéen, myten, der efterfølgende formuleres i menneskesprog.



Helt sikkert, Arne, sådan tænker jeg også. Det jeg blot mente var, at der qua Kristusbegivenheden, dvs. menneskers erfaringer af Jesus som en begivenhed (med liv, død og opstandelse (nyt liv)) er blevet talt og skrevet om det, som var hændt og disse beretninger, discipelskab og brevvekslinger er en væsentig forudsætning for, at vi har en kristendom og en tradition i dag.

Citat:
Ja, jeg synes du "slår mig oven i hovedet" med dine mange forfattere; jeg vil meget hellere høre, hvad du selv mener - og med dine egne ord.


Som sagt vil jeg hverken henvise til Bonhoeffer eller Løgstrup, hvis ikke jeg bruger det til at underbygge, hvad jeg selv mener. Og min intention har da aldrig været at slå dig eller andre oven i hovedet.

Jeg kunne godt bringe nogle flere kommentarer til dit indlæg, bl.a. ift det med din modstand, men jeg synes ikke rigtig, at det er umagen værd og nok heller ikke så relevant i og med, at du selv har valgt ikke at reagere på det. Vi er jo ikke ligefrem i færd med at slås bank men kan have vores uenigheder eller uklarheder.

Mit største ønske for menneskeheden er, at vi finder en vej, hvor vi er sammen og får mere bevidsthed om livets dybere sammenhænge. At vi vågner op og ser og hører. Og at vi handler og er villige til at ville ændre på os selv (og vores livsstil).

Hav en god dag.

Mvh
Anne



_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9382 - 28/05/2010 11:52 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jeg glæder mig over din erklæring om, at du "ikke bare er et studieorienteret og intellektualiseret menneske".

Så skriver du - om mig bl.a. - at jeg tilhører dem, der "tit kommer til at fokusere på det, der fremkalder modstand"
(Jeg antager her, at den "modstand", du omtaler, skal forstås som min modstand mod dine ord - og ikke omvendt blinker ).

Jo, da - det er jo et debatforum - og for mig er det sådan, at det er i forskellene, at dynamikken og udviklingsmulighederne (ikke mindst) ligger.
Gensidig enighed er jo dejligt, men kreativt er det vist ikke smiler

Og for mig har trosfrihed-debatterne været inspirerende og ført mig til at se ting, jeg ikke før har kunnet få øje på.
F. eks. har det ført mig til at indse det håbløse i at bruge ordet Gud i samtale med andre mennesker, fordi det er så uklart, så forskelligt, så misforståeligt og så alt-muligt-og-ingenting, at jeg har det bedre med udtrykket "verdens sande væren", som ganske vist ligger uden for menneskers fatteevne, men som i det mindste ikke reducerer "det hellige" til et menneskelignende væsen - en alt for primitiv og barnlig forestilling, synes jeg (Men man kan selvfølgelig godt bruge ordet, når man taler med sig selv, for så ved man jo, hvad man mener smiler ).

Du skriver:
Citat:
"Jeg har haft svært ved at forstå din modstand, fordi jeg gang på gang har villet understrege teologiens forbindelse til virkeligheden. Og det vil jeg stadig!! For det er vel ikke kun meningen, at vi skal have lov til at tale om det, vi med sikkerhed kan vide noget om eller med sikkerhed kan bevidstgøre?"
som kommentar til, at jeg fornemmer "virkeligheden spærret ind i menneskets bevidsthed".

Det lyder for mig næsten som noget i retning af: Jeg, Anne, mener, at man skal kunne tale om, hvad vi ikke ved - og det er teologien, der har patent på dét.
Det går Arne ikke med på, han falder ikke næsegrus til jorden og accepterer alt, hvad jeg, Anne, siger - han "gør modstand".
blinker

Selvfølgelig beskæftiger teologi sig med virkeligheden - vel især den del, hvorom vi ikke har viden (Teologiens forsøg på at styre dér, hvor vi har viden, var jo ikke nogen succes), men dels er der mange slags teologi her på kloden, og dels er der "-logier" uden gudsbegreb.

Man kan så vælge det ene frem for det andet, men man kan, synes jeg, ikke forlange at andre skal vælge, hvad man selv har valgt (så er vi jo tilbage i korstogstiden - og måske er vi aldrig rigtig kommet ud af den).

Og min pointe, synes jeg, du overser, den at en bestemt dyrearts bevidsthed - vores - ikke efter min mening kan rumme "verdens sande væren".

En anden forskel imellem os ser ud til at være at (skriver du) "Gud eller det hellige er en del af din virkelighed", mens, for mig, er jeg "en del af verdens sande væren" - hvad jeg omsider "lærte" foran "min" Kristus Ikón.

Og hvad er forskellen (min modstand blinker )?

Den er - tror jeg - at det "jeg" - den "jeg-bevidsthed", vi alle har, er et slør for vore øjne, der afskærer os fra at opleve vores egen - og verdens - sande væren.

Buddhismen kender til "at fjerne sløret" - i gode øjeblikke foran "min" Ikon synes jeg, jeg finder vejen til at gøre det - og du taler jo også om "den mystiske dimension", men ikke så meget om, hvordan du nærmer dig den:
Citat:
"Det kunne vi så kalde den mystiske dimension, for hvordan kan jeg sanse noget omkring Gud/det hellige intuitivt for derefter at bruge vores fælles sprog til at udtrykke troen?"

Hvorfor du ikke kan bruge almindelige ord - vores fælles sprog - må vel være fordi, der var noget, der kom før sproget, og som er vanskeligt at udtrykke - og nok aldrig helt sandt kan siges - men mange har øvet sig derpå.
Mystikeren Johannes Anker Larsen, som stadig levede, mens jeg var ung brugte nok det meste af sit liv på det og var en overgang meget læst ("Teologiens Morten Korch") f.eks.: De vises sten.
Ham har jeg stor respekt for.
Så her slog jeg, arme synder, dig oven i hovedet med en bog blinker

Til slut min kompliment til dine gode ønsker for menneskeheden - og jeg gætter, at du nok også godt kan acceptere at ta' hele kloden - og resten af universet - dette flygtige "sandhedens mirakel" - fra evighed og til evighed - med i dine gode ønsker smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/05/2010 11:59)
Top Svar Citer
#9423 - 11/06/2010 10:03 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Anne..

"Mit største ønske for menneskeheden er, at vi finder en vej, hvor vi er sammen og får mere bevidsthed om livets dybere sammenhænge. At vi vågner op og ser og hører. Og at vi handler og er villige til at ville ændre på os selv (og vores livsstil)".

- Det her må du da næsten forklare: hvad er det dog for en bevidsthed du mener mennesker omkring dig burde være villige til at indoperere i deres livssyn - som åbenbart er udeladt..? blinker

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 24 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Får på motorvejen fra morgenstunden
20/04/2024 09:15
Danmarks største spilfestival sætter f..
20/04/2024 09:01
Nyheder fra Religion.dk