annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 24 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9301 - 30/04/2010 15:50 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Citat:
Der er ingen tvivl om at dele af Det Nye Testamente er tilrettet så det tilgodeser en samlet historie. Jomfrufødslen er noget vrøvl, ligeledes dette, at Jesus skulle være af Davids familie.


På samme måde mener Koranen jo, at den er en forlængelse af en samlet historie, når den bygger videre på de beretninger, du kan læse i henholdsvis TaNaCh og den kristne bibel..

Citat:
På den anden side er Det Gamle testamente også en sammenføjet historie som blev skabt af de judæere som vendte tilbage fra fangenskabet i Babylon.


Ja, det er der jo nogle der siger:o)..

Der er tilsyneladende flere teorier om, hvordan TaNaCh (eller det Gamle Testamente som du omtaler) er blevet til..

Hvordan vil du argumentere for den teori, du fremstiller her?

Citat:
Men jeg finder det svært at diskutere sandhed med materialistiske fundamentalister.


Hvad søren er "materialistiske fundamentalister" for en størrelse:o)?

Citat:
Slægten, religionen, kulturen, nationaliteten. Er det ikke frygtelig gammeldags. Frie mennesker forholder sig til hinanden som frie mennesker.


Det ved jeg ikke.. Folk har det med at kalde opfattelser de ikke selv er enige i for "gammeldags", nærmest som om at det, at noget er "gammeldags" pludseligt skulle være forkert..

Umiddelbart kan jeg heller ikke se forbindelsen mellem det, at man forholder sig til slægt, religion, kultur og nationalitet (hvad det så end er for nogle størrelser), skulle betyde at man ikke kan være fri.. Men det afhænger jo så igen, af hvad man mener med "fri"..

Citat:
Måske tager jeg fejl. Er du opmærksom på, at jøder nægter at forstå den kendsgerning, at Moses var Ægypter?


Du mener som i: "Moses var ikke hebræer, men en egypter der bare viderførte Aton-religionen"?

Citat:
Jeg forstår ikke denne begrænsede opfattelse af, at Gud kun skulle være Gud for nogle få og ikke for alle.


Næ, det gør jeg heller ikke.. Hvem mener da det?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9303 - 30/04/2010 16:24 Re: MYTENS MAGT [Re: Borad]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det gør alle de som bekender sig til en bestemt religion og dens forskrifter som værende ''sandheden''.

For nogle år siden fandt man et skelet i USA som var 9000 år gammelt. Dette skelet var kaukasisk og beviste at de første indvandrere i USA kom før indianerne.

Men det betød så meget for indianernes selvforståelse, at de er landets oprindelige indbyggere, at de forlangte skelettet destrueret. Så kunne de bevare deres selvforståelse, men sandheden blev en by i Rusland.

Jeg er bekendt med alskens konspirationsteorier, men det er ikke det jeg mener. Når jeg taler om materialisme henviser jeg til den forstand som undsiger sig den sande forståelse på grund af en begrænset opfattelse.

Hvorfor al denne snak om racerenhed? Er det virkelig væsentligt, eller er det væsentligt at vi alle er mennesker?

Betyder det noget, at Moses var Ægypter? Både i Biblen og hos Flavius Josephus kan man finde belæg for denne kendsgerning.

Moses forlod Ægypten sammen med Josefs efterkommere, i hundredvis af år levede de i Kanaaens land i deres telte indtil
David skabte kongerriget Israel.

Hvorfor er det så vigtigt, at israelitterne udelukkende genetisk nedstammer fra Jacos tolv sønner? Det er da materialisme så det vil noget.

I dag kan vi sidde jøde, græker, dansker, kineser og amerikaner og forholde os til menneskelige værdier som kærlighed og vedkommenhed i stedet for hvem vi nedstammer fra.

For 90.000 år siden, længe før jødedommen, kristendommen og Islam var Jorden udsat for en stor katastrofe. Kun ca. 5000 mennesker overlevede.

Vi nedstammer alle fra disse mennesker.

Vi er alle mennesker. Vi adskiller os kun fra hinanden ved vore forskellige ideologier og religioner.

Tåbeligt tankespind er det alt sammen.

Atonreligionen er et udspring af hvad der foregik i Ægyptens delta i 15oo talet f.Kr. I modsætning til Akhenaton, som tilbad Solen, fastholdt Moses den transcendentale Gud.

Hvad betyder det om Moses var Ægypter eller israelit?

Han var menneske.



Top Svar Citer
#9304 - 30/04/2010 16:30 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Michael, jeg er ikke helt sikker på, om det er mig du debatterer med lige nu, eller om du sidder og diskuterer med en imaginær person, skabt til lejligheden..

Du indrager elementer fra mit indlæg, men svarer reelt ikke på noget af det jeg spørger ind til, ligesom du angriber en masse holdninger og overbevisninger, som jeg ikke rigtig er klar over hvor du har fra..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9305 - 30/04/2010 16:43 Re: MYTENS MAGT [Re: Borad]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Korrekt.

Jeg taler for det meste til mig selv. smiler
Top Svar Citer
#9306 - 30/04/2010 17:50 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Ok, så skal jeg forsøge at lade være med at forstyrre monologen;o)

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 24 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk