annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682031
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381780
Et andet syn 1991457
Åndelig Føde 1523875
Jesu ord 1523274
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret ABC 194 gæster og 167 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9294 - 28/04/2010 21:30 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Selv skelner jeg mellem ordene banal og enkel.

Det er i virkeligheden ganske enkelt, men tankens stilhed er ikke så let fordi vi ikke forstår os selv som mennesker blandt andre mennesker.

Vi er så fastspændt i vores intellekt at vi slet ikke længere er i stand til at skelne mellem tanke og virkelighed.

Vi tænker, tror og forestiller os alting men det der ligger lige for ser vi aldrig.

Men alle religioner drejer sig om det at være menneske og mennesker det er vi alle.

Sandheden er en bevægelse i virkelighedens nu som er evigt. Det, som er noget andet end tanken, er derfor opmærksomheden.

Tankens bevægelse er en konstant flugt bort fra det, som er, som er både den virkelighed, som omgiver os, såvel som den person, vi er.

I virkelighedens rum er der denne umådelige stilhed, men i dette rum er der ingen mennesker tilstede, kun opmærksomheden på at alle mennesker er fortabt og adskilt i deres eget rum, som man kalder egoet.

At overskride sit eget rums, sit eget egos grænser er at komme hinanden ved. Nærvær og vedkommenhed kan rummes i et blik.

Vi har glemt at sætte pris på selve dette at leve, fordi vi hele tiden tænker os væk fra det nuværende.

Når tanken bliver stille forsvinder alle religioner og trosformer og kun virkeligheden bliver tilbage.

Den virkelighed som hvert eneste sekund er omkring os.

Alle dyrene lever i denne virkelighed, kun menneskene ser den aldrig, fordi de lever i det eget specielle rum, som de skaber med deres tanke. smiler
Top Svar Citer
#9295 - 30/04/2010 11:56 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

"Enkel" i stedet for "banal" - jo jeg lod mig friste til en overdrivelse - i bar begejstring yeah

Jeg er i øvrigt stort set enig med dig, men vover ikke at være helt så kategorisk.

I hvert fald er det rigtigt, synes jeg, at tankevirksomheden - og jeg-bevidstheden - meget gerne vil dominere - og derved vil distrahere os fra, hvad vi kalder virkeligheden og sandheden.

Det ved buddhisterne vist en hel masse om...

Grunden til, at jeg føler ærefrygt overfor, hvad jeg kalder sandheden i verdens væren, er at det for mig er så ufatteligt stort og vidunderligt.

For mig er det, som om religionerne - og mange andre menneskelige bestræbelser - ligesom rækker armene op derimod - stort set forgæves ganske vist - omend ikke helt smiler

Og det er her, jeg er lykkelig for de "glimt", jeg oplever, jeg får, i den genfødte hesykastiske græsk-ortodokse kristendom.

Men egentlig er forskellen til det, du skriver, nok kun "en strid om ord" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/04/2010 11:57)
Top Svar Citer
#9296 - 30/04/2010 12:54 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Michael og Arne:o)

Michael skriver:

Citat:
Det er i virkeligheden frækt at muslimerne har inkorporeret både jødedommen og kristendommen i deres religion og reduceret Jesus til en profet underordnet deres egen Muhammed.


Jeg synes det er et interessant udsagn, for jeg - som jøde - kan jo sige det samme om Kristendommen i forhold til Jødedommen.. Det er i virkeligheden frækt, at de kristne har inkorporeret Jødedommen i deres religion og reduceret G-D til et menneske, underordnet deres egne kirkefædres spekulationer og forsøg på at blande gnostisk tænkning ind i Jødedommen..

Og samtidigt kan jeg jo også sige, at den kristne gud, ikke er den Levende, Skabende og Opretholdende G-D, som er beskrevet i TaNaCh;o).. Jesus er jo bare et menneske:oP..

Og så er vi lige vidt..

Også Arnes kommentar om "arabiske jøder" fangede min interesse, men det vil jeg hellere behandle i et andet indlæg, da det er så meget af et sidespor, at det slet ikke har noget med dette emne at gøre:o)..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9298 - 30/04/2010 15:11 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg tror ikke, at det er religionerne der rækker armene op derimod – tværtimod. Tværtimod holder de os fanget på Jorden og i en begrænset fortid. De skaber skel mellem mennesker.

Religion er fortidens bevægelse der udtrykker sig som tanke og følelse. Gennem alle tider har de hver især hævdet at være i besiddelse af ’’sandheden’’ og derved har de skabt grundlæggende skel mellem mennesker ligesom nationalismen også skaber skel mellem mennesker.

Religionernes kæmpemæssige tankebygninger er, ligesom de politiske ideologier som kommunisme og kapitalisme, det, som Jesus kalder ’’Verdens Fyrste’’.

Det er tidens frygtelige bevægelse som gennem vores tilknytning til religioner og ideologier, skaber skel mellem de enkelte mennesker, alt dette er tanken.

det er ikke religionernes egoistiske bøvl, men det er hjertet som træder ud af denne tidens bevægelse, der skaber nød og elendighed i verden. Det er hjertet som træder ud i nuet og som i samme sekund ser al tankens fortrædelighed.

Det uendelige rum er overalt omkring os og i dette rum bevæger vi os. I dette rum er vi adskilt som mennesker fordi vi hver især hævder vores egen tro i modsætning til en andens, vores egen nationalitet i modsætning til en andens, vores eget ego i modsætning til den andens.

Derfor må tanken være helt stille, så falder fortiden bort og livet og evigheden begynder langt væk fra de evindelige tanker, meninger, holdninger, synspunkter og trosformer.

Så kan man løfte blikket og se den anden, som står lige foran én og så bliver jødedom, kristendom eller Islam blot idéer som vedkommende har i sit hoved. Det vil for altid adskille ham fra livet og fra mig, som står foran ham.

Det er denne virkelighed de alle søger og gør sig allehånde forestillinger om. Men den møder man kun når man forstår sig selv.

Når alting falder bort i forståelsens lys, i virkelighedens nu, så kan man vælge. I stedet for at ligge under for en autoritet kan man vælge at udtrykke sin hengivenhed.

Derfor er ordet ’’genfødt’’ vigtigt.

Hvis man er overtroisk så tror man, at f.eks. dåben og nadveren har en specielt magisk betydning, men sådan forholder det sig ikke. De er traditioner, som man holder i hævd. Som Jesus sagde, da Han indstiftede nadveren: ’’Gør dette til ihukommelse af mig.’’ Derfor gør man det – til ihukommelse -.

Traditioner er smukke når de er et udtryk for hengivelse, ligesom nadveren er smuk når den blot er et udtryk for hjertets hengivenhed.

Desværre tror jeg ikke, at religioner kan skabe fred i verden. Det er tåbeligt at tro at man har sin egen Gud.

Virkelighedens Gud kræver at man træder ud af sin begrænsning.

Jeg bryder mig ikke om Islam, men hvis jeg møder et muslimsk barn i nød, betyder det så noget? Jeg bliver nødt til at handle og mens jeg handler ser jeg min egen begrænsning af tanke og følelse.

Det er åbenbart uendelig svært for os mennesker at skelne mellem tanke og virkelighed. Man behøver blot at sætte sig ned et tilfældigt sted og foretage sig ingenting.

Straks bevæger tanken og følelsen sig og vi lader os rive med.

Kunsten er, ikke at lade sig rive med, men blot forholde sig stille.

At se og at lytte er ikke at tænke. At se og at lytte er en bevægelse i tavshed og opmærksomhed.

Højst sandsynligt møder man sin fortid for tanken og følelsen er fortidens reaktion. Denne reaktion er for det meste smerte, alt det man har ophobet og ikke turdet se i øjnene. Når smerten kommer så græder man og man holder balancen.

For smerten er virkeligheden, det man er.

Balancen er forskellen mellem mellem at hengive sig til smerten og til at flygte fra den ved at forklare den. Man skal blot føle den og forstå den.

Kan man føle sin smerte uden at hengive sig til den, fortæller den én hvad den består af og så forstår man sig selv.

Hvis man kigger nøje efter vil man se at smerten kun er den ene side af en mønt, denne mønt har også en bagside. Fordi vi flygter fra smerten, fordi vi flygter fra frygten, møder vi aldrig deres bagside.

Når vi møder alt det, som vi har hobet op, som er os selv - når vi møder det ansigt til ansigt - er der en enorm lettelse

Hvis vi ikke holder fast ved smerten, som er fortiden, men i stedet følger med lettelsen, vil vi opdage at vore tårer bliver til et smil og en glæde. Hvis vi løber ud på vejen og hopper, danser og synger mens alle kigger forundret på os, så gør det ikke noget.

Men man skal ikke tro, at nogen vil forstå én hvis man fortæller dem hvad der sker, for de har jo ikke personligt oplevet det.

Vi er så uløseligt forbundet med vores fortid, det liv vi har levet, at det er svært for os at gøre os fri af det.

Kun når vi møder os selv ansigt til ansigt bliver vi fri.

Det er ikke en slutning men en begyndelse. først dér begynder livet. Nu bliver vi nødt til at være sammen med os selv hvert øjeblik af vores resterende liv. Når vi er bange kan vi ikke flygte fra det, når vi lyver véd vi det, vi kan aldrig narre os selv.

Det kan være besværligt, men hvem har sagt at livet ikke er svært. smiler

Det virkelige liv, Arne Thomsen, er dig og mig og alle de mennesker vi møder i vores hverdag. Det er altid vanskelige problemer der skal løses os mennesker imellem for altid går vi forbi hinanden og vi begår hele tiden fejl som vi undgår at rette. Vi bliver nødt til at være med os selv i det nuværende.

Men gør det noget, det nuværende er det evige liv. smiler

Livet består af mennesker og vore indbyrdes relationer.

Og der i virkelighedens brændpunkt, livets evige nu, finder vi kærligheden og Gud, ikke i ideernes egoistiske verden.

Når tanken bliver stille vil jeg vove at påstå at ethvert menneske ved hvad kærlighed er.

Og hvad kærlighed ikke er, hvilket er nok så væsentligt.

Det er ualmindelig netryggende at vide, at livet er ganske almindeligt og vi er alle ganske almindelige mennesker der bestræber os på at leve det.

Men - har vi ikke glemt at sætte pris på selve dette, at vi lever? smiler








Top Svar Citer
#9300 - 30/04/2010 15:29 Re: MYTENS MAGT [Re: Borad]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jo, det kan man godt sige.

Der er ingen tvivl om at dele af Det Nye Testamente er tilrettet så det tilgodeser en samlet historie. Jomfrufødslen er noget vrøvl, ligeledes dette, at Jesus skulle være af Davids familie.

Man har også tilrettet det, så, at skulle være et resultat af visse jødiske profeters forudsigelser. Personligt mener jeg ikke, at det Jesus taler om har noget med hverken med Jødedommen eller kristendommen at gøre. Han taler om noget helt andet.

På den anden side er Det Gamle testamente også en sammenføjet historie som blev skabt af de judæere som vendte tilbage fra fangenskabet i Babylon.

Men jeg finder det svært at diskutere sandhed med materialistiske fundamentalister.

Selv er jeg mig bevidst, at jeg er et menneske med en speciel begrænsning, af kultur, historie, nationalitet og religion men jeg ser frem til, at mennesket først og fremmest er menneske indeholdende sin egen kulturelle og nationale begrænsning og samtidig overskridende den. (Det betyder respekt for hinandens forskelligheder).

Så kan vi diskutere vores fælles menneskelige baggrund af forskellige kulturer, historie og religioner og betragte dem som vores lange rejse frem til at vi alle er mennesker i fællesskab på en lille planet midt i et uendeligt rum.

Slægten, religionen, kulturen, nationaliteten. Er det ikke frygtelig gammeldags. Frie mennesker forholder sig til hinanden som frie mennesker.

Måske tager jeg fejl. Er du opmærksom på, at jøder nægter at forstå den kendsgerning, at Moses var Ægypter?

Jeg forstår ikke denne begrænsede opfattelse af, at Gud kun skulle være Gud for nogle få og ikke for alle. smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 11:49
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ulykke på Hirtshalsmotorvejen: Ét spor..
24/04/2024 12:14
Rute 13 ved Nørre Snede er igen åben e..
24/04/2024 11:50
Russisk viceminister varetægtsfængslet..
24/04/2024 11:39
Populær plante i danskernes have frarå..
24/04/2024 11:35
På trods af kinesisk spionagesag vil ty..
24/04/2024 11:00
Nyheder fra Religion.dk