annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9430 - 12/06/2010 15:32 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jeg havde på fornemmelsen, at du ikke ville indlade dig på dén debat, men jeg glæder mig over, at jeg tog fejl smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#9431 - 12/06/2010 15:37 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Anne.

Jeg havde på fornemmelsen, at du ikke ville indlade dig på dén debat, men jeg glæder mig over, at jeg tog fejl smiler

M.v.h. Arne.


Hej Arne

Jeg kom til at opfatte det som en lidt laden og nedladende kommentar omkring min debatprioritering, men måske du mente, at der ikke var så meget indhold i dén debat, som Simon åbnede op for?

Simons spørgsmål er okay og ikke-overraskende for mig, men det er mere formen og tonen i debatindlæg, jeg lige pt. kunne finde på at undlade at gå ind i.

Fortsat god dag.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9458 - 21/06/2010 15:03 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Anne…

Beklager tiden der gik, men hvis ikke du i mellemtiden ligefrem har fået embede, så går det vel nok an med en sen tilbagemelding…

Spørgsmål: ”hvad er det dog for en bevidsthed du mener mennesker omkring dig burde være villige til at indoperere i deres livssyn - som åbenbart er udeladt..?”.

Du skrev: ”Faren ved sådanne ønsker, som jeg udgød ovenfor, er, at de kan fremstå som generaliseringer”.

- Dit ønske om bevidsthed gælder ikke generelt? blinker

”Jeg tror dog ikke på, at et sådant ønske behøver en særlig rationel forklaring, Simon. Nogle gange kan man være vældig optimistisk omkring den verden, som man befinder sig i, og andre gange kan det være et noget vemodigt udblik til en verden, der består af så megen splittelse og kamp”.

- Hvis du ser vemodigt på verden omkring dig, må du unægtelig enten sidestille det du ser med bedre alternativer i fortiden eller idéer om fremtiden. Her er det så du må præcisere hvad det er du mener mennesker omkring dig burde være mere bevidste om. Hvad ér det, folk omkring dig ikke er bevidste nok om?

”Mit ønske" gik/går bl.a. på, at mennesker bliver det/dem, de er”.

- Hvad er det du mener menneskets identitet skal blive til, og åbenbart ikke er nær nok – du har et tilbud til dem, med et bedre mål for udvikling hvorfra de ikke videre udvikler sig? blinker

”Jeg kan selvfølgelig ikke lægge skjul på, at jeg finder megen spejling og dybde i det kristne livssyn, men når det er sagt tror jeg ikke, man kan tale om ét kristent livssyn, ligesom man kan rejse spørgsmål om, hvorvidt der findes en kristen etik eller kristen lære”.

- Og hvad er det så et ”kristent livssyn” har at tilbyde mennesket i nutiden, som det ikke selv anede det havde brug for og ikke allerede har reflekteret og i mange tilfælde lagt bag sig?

Du kan nok se at forvirringen breder sig: noget tilbydes, men hvad har kristendommen reelt at tilbyde mennesket af fordelagtige menneskesyn og verdensbilleder – som dels ikke er stjålet og indarbejdet fra tidligere kulturer og som mennesket desuden har brug for? blinker

”Jeg befinder mig ikke i en direkte kirkelig forkyndende tradition”.

- Javel..;-)

”et livssyn eller menneskesyn a la Løgstrup (den etiske fordring), M. Buber (Jeg-du) og Levinas (ansigtets etik (mener jeg)) - at disse så hver især tilhørte en religiøs tradition, kommer jeg ikke uden om”.

- Og hvad er det så i Den Etiske Fordring du mener med fordel kan overføres direkte ud i den nuværende kulturtradition, hvor det religiøse aspekt er udeladt men hvor ’det gode’ står tilbage at fordres – og som vi ikke allerede er os bevidste om?

”Men hvad tænker du selv, hvis du f.eks. skulle erstatte begrebet om "det åndelige" med et ord, der ligger dig mere nært erfaringsmæssigt?”.

- Begrebet ”åndeligt” viser os reelt kun noget om menneskets spekulative abstraktioner omkring refleksioner af menneskets selv. Jeg tror det ville være fordelagtig at tale om ’sind’, idet de sindbilleder vi reflekterer bedre begrænser sig til mennesket og ikke inkluderer overnaturlig tro, på samme måde som religioner med dårligt udbytte fik flettet mennesket ind i. Med sindet, tænker vi os de indtryk vi gør og lagrer i os selv og hinanden gennem refleksioner og livets tilfældige hændelser, og som i væsentlig grad videre former ikke kun os selv, men i stor grad også kulturtraditioner vi videre tilvejebringer og tilbyder næste generationer. Her har vi bedre fat i ansvarsforpligtelser der påhviler os selv, og vil få sværere ved at fravriste os et personligt ansvar under henvisning til netop så tågede begreber som religioners eksogene åndrigheder.

De sindbilleder der gradvist formede mennesket til dét det blev, men ikke var, bliver kun paradoksale vandskabninger med henvisning til udefinerbare åndigheder og genskaber bare den forvirring der jo var så fremherskende i de tider hvor mennesket var underlagt præsters fantasier fra et utal af religioner gennem kulturhistorien. Vi kan m.a.o. med fordel sætte begreber i anvendelse der har referenter der faktisk tilvejebringer os en større forståelse og siden en bevidsthed om noget faktisk eksisterende, for dermed muliggør vi netop social forankring i det nære. Var det brugbart?

For øvrigt god sommer og en lille henvisning til ferielæsningen, gerne i Italien: Frederik Dessaus ”Livet på rejse” [ISBN 87-00-29088-2].

”To explain the unknown by the known is a logical procedure. To explain the known by the unknown is a form of theological lunacy” [David Brooks, “The Necessity of Atheism”.]

mvh
Simon

P.s.: "Er du stadig udelukket fra religionsdebatten? Det var jo ikke første gang, der sker underlige ting derovre?".

- Jeg har ikke besøgt debatten dér siden jeg skrev et 'tak & farvel', idet jeg vel går udfra man udelukker folk fordi man ikke vil se dem - så det vil jeg da mene...?


Redigeret af Simon (21/06/2010 15:08)
Top Svar Citer
#9459 - 21/06/2010 15:14 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Imens ku' jeg godt være nysgerrig efter at høre, hvad dit alternativ er, altså hvad dit største ønske er".

- Omkr. præcist hvilket? - lyder lidt som en julegaveliste uden begrænsninger blinker

mvh
Simon
Top Svar Citer
#9478 - 23/06/2010 19:26 Re: MYTENS MAGT [Re: Simon]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære gode Simon,

tak for dit svar, som jeg ikke kan øve retfærdighed mod andet end ønsket om, at du må få en god sommer!

Og nej, jeg ser ikke fodbold som visse andre, he, men der er vist bare nogle ting inde i mennesket mig, der flytter sig/åbner sig; et veloverstået semester, et vordende speciale, en Sverigetur (åh, dette vidunderlige svenske sprog), så der er ikke plads til noget som helst debat med alle mulige finurlige forklaringer, argumenter, ja, ord ud i det endeløse (og umuliges) univers.

Men jeg er sikker på, at jeg kunne have givet dig et skak-mat svar - eller hvad det nu hedder ;)

Pax et bonum!

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk