annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9377 - 26/05/2010 19:56 Energi og stof
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvad er universet? Hvad er livet?

Kig dig omkring, hvad kendetegner alting?

Bevæger alting sig ikke konstant? Ikke alene den fysiske virkelighed bevæger sig hele tiden men også vore indbyrdes forhold bevæger sig konstant. Alting er derfor en konstant bevægelse.

Denne bevægelse er hvad vi kalder energi. Energi er bevægelse.

Når denne energi bevæger sig indenfor en struktur så bliver den til stof. Strukturen for den materielle verden er den, som vi i mangel af bedre, kalder naturlovene. Lad dig ikke narre af, at man har identificeret mere end hundrede forskellige grundstoffer.

De er i bund og grund et og det samme, nemlig energi, der virker indenfor en struktur.

Går man dybt ned i det, man kalder kvantefysikken når man til det punkt, hvor energien bliver til stof. Når man kigger på det opdager man at det man troede var stof i virkeligheden er energi, bevægelse.

Ligesådan med den energi, som strømmer gennem os. Livsenergien.

Som makrokosmos således også mikrokosmos. Denne oprindelige energi, som er glæde og lidenskab bliver til stof gennem opdragelse, påvirkning og begrænsning.

Alle vore tanker, drømme, vores tro og forventninger udspringer og begrænser denne oprindelige energi. Livets bevægelse i os.

Strukturen er tanken og tanken er begrænsningen uanset om den bekender sig til kristendommen, Islam eller naturvidenskaben.

Vi er begrænsede af vores tanke men når vi opdager denne begrænsning frigøres vi fra den.

Så er tanken ikke længere en gentagelse af hvad andre siger, men et udtryk for, hvad vi selv forstår. smiler
Top Svar Citer
#9378 - 27/05/2010 08:46 Re: Energi og stof [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Et dejligt indlæg, du skriver her, synes jeg - og dristigt blinker

På det fysiske område er der vist ikke meget at diskutere.
Sådan er det bare - så vidt vi kan erkende det (og jeg kommer til at tænke på Jalal al-Din Rumi's 800 år gamle ord: "Denne flygtige verden osv.").

Men så gør du springet over til, hvad du kalder "livsenergien", og så er der jo straks endnu mindre "fast grund" under fødderne - og vi er jo i forvejen i høj grad "på gyngende grund" smiler

Idéen om, at glæde og lidenskab er den oprindelige livsenergi, får mig til umiddelbart at sige: "Ja, selvfølgelig!" - selv om vel ingen kan begrunde det (Gad vide, om du her har født en ny myte smiler ).

Og at opdragelse og anden påvirkning udefra samt egne tanker, tro og forventninger får glæden og lidenskaben til at stivne, det ka' jeg ikke andet end umiddelbart acceptere.

Men når vi så kommer til følelser, fornemmelser og intuitioner - som jo ligger betydeligt nærmere det ubevidste (vil jeg mene) - så tror jeg på, at vi her er nær den oprindelige frie livsenergi.

Jeg kan i hvert fald godt få det til at passe sammen med mine forestillinger om verdens - herunder min egen - væren, som jeg synes du her giver "en blomst mere" smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk