annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380186
Et andet syn 1989576
Jesu ord 1522444
Åndelig Føde 1514655
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 448 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6176 - 27/11/2008 12:02 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg har søgt at følge debatten i denne tråd - og her især dialogen mellem dig og Ole Bjørn.

For mig ser det ud som om, I er enige om at stække religiøs dominans, men er uenige om metoden.

Du, Treram, har udtalt:
Citat:
At vi skal forbyde tåbelige umenneskelige ting religionerne står for, kan enhver da finde ud af er nødvendigt -

Ole Bjørn tilslutter sig en anden strategi, nemlig at støtte folkekirken med den begrundelse, at:
Citat:
det blot er en nøgtern og rationel beslutning om at støtte en modstand mod værre religioner.

Gamle Thorvald Stauning havde sin mening om dette emne:
Citat:
Pas på de hellige, ellers er fanden løs!

Treram-strategien har vel en vis fremgang i dagens sekulære Danmark, men den statstyrede og statsstøttede mundlamme danske folkekirke ligger jo alligevel, synes jeg, som en tung dyne over vores samfund, idet Staunings og Ole Bjørns strategi bogstavelig talt har kvalt næsten alt "åndeligt liv" - i hvert fald som jeg ser det.

Du, Treram, vil vel helst have forbudt al religion, men du udgør jo demokratisk set et mindretal, som nok er uden mulighed for at nå dette mål.
Desuden kan det vel hævdes, at noget sådant ville være en indskrænkning af danskernes frihed til livsholdning.

Ole Bjørns "Stauning-strategi" - som jo har været i brug i mere end 100 år - "lad folkekirken dominere, men træk tænderne ud på den forinden", den har jo været ganske effektiv, men den er, synes jeg, noget af et "narrespil".

Hverken du, Treram, eller Ole Bjørn (samt Stauning) synes at have tillid til danskenes dømmekraft i disse spørgsmål, Ole Bjørn udmaler jo Staunings "ellers er fanden løs!" med dette:
Citat:
Lad os for sjovs skyld antage, at vi fyrede Folkekirken og ligestillede alle religioner. Så skulle moral og etik i demokratiets ånd også baseres på en ligestilling mellem de forskellige religioners moralsystemer, så lovene skulle tage hensyn til muslimernes børneægteskaber, jødernes sabbat, sikhernes påbud om at bære lange dolke, voodoo-dyrkernes haneofringer, nazisternes racediskrimination, somaliernes pigeomskæringer, hinduernes kastesystem og enkebrændinger o.s.v. Vi kunne ikke hævde, at én moral er bedre end de andre, for alle meninger er jo ligeberettigede i et demokrati.

Nu tog Ole Bjørn ikke hverken ateister eller agnostikere med i sin beskrivelse, men det, går jeg ud fra, er underforstået, og så er det, jeg undrer mig lidt over denne mangel på tillid til danskernes dømmekraft i sådanne "åndelige spørgsmål", eller hvad man nu skal kalde emnet.

Det er selvfølgelig klart, at bølgerne ville gå højt, hvis vi omdannede kirkeministeriet til et "Værdi-, moral- og etik-ministerium" (som jeg har foreslået i en anden tråd), der havde til opgave at stimulere debatten om vore livsholdninger.

Men hvorfor skulle vi ikke kunne magte også dét - vi, som dog magter et nogenlunde velfungerende politisk demokrati?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/11/2008 12:20)
Top Svar Citer
#6177 - 27/11/2008 15:15 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja Ole Bjørn og jeg er lidt uenige om flere ting, selvom vi begge er ateister, måske mere eller mindre, hvis man ellers kan være det.

Vi vil begge stække religiøs dominans, men jeg vil ikke forbyde al religion, ligesom jeg ikke vil forbyde folk at samle på frimærker, men det er ikke et statsanliggende, det er en helt privat " hobby", men jeg vil have det forbudt at inddoktrinere børn i skolen, det er noget de selv må have ret til at tage stilling til, når de føler sig voksne nok til det, ikke noget der skal med vold og kirkelig magt trækkes ned over deres hoveder, i en alder hvor de måske ikke selv forstår hvad det egentig drejer sig om.

At kirkeministeriet skal fjernes helt kan der overhovedet ikke være tvivl om, de er jo med til at støbe kuglerne, om hvordan børnene bedst kan inddoktrineres.

Selvfølgelig kan vi undvære et kirkeministerium, etikken og moralen vil sikkert ikke blive dårligere af den grund, måske tværtimod.

Der sidder jo mange religiøse oldinge i etisk råd der har nogle gudelige meninger om hvordan livet SKAL leves, de kunne sikkert udskiftes med nogle der kunne fremvise mere varierende holdninger uden at skele til Moses og Co.

Jo fanden er sku løs, hvis vi ikke kan tæmme de hellige.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6180 - 28/11/2008 08:51 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at du er tolerant og ikke vil forbyde religion, og jeg er enig med dig i, at hverken den ene eller den anden religion/livsholdning skal have lov at dominere eller indoktrinere hverken voksne eller børn.

Når jeg i stedet for blot at nedlægge kirkeministeriet foreslog at omdanne det til et uvildigt "Værdi-, moral- og etik-ministerium", var det i den hensigt på denne måde at støtte funktionen og sammenhængskraften i det danske demokrati, altså sådan at alle danskeres livsholdninger fik lov at præge vores demokrati - enten vi så er ateister, agnostikere, luthersk-evangelisk kristne, kristne af anden art, muslimer, hnduer, buddhister, eller hvad vi nu er.

Selvfølgelig er der mennesker med rabiate livsholdninger i alle lejre, men ligesom i almindelig politik, tror jeg på, at vi danskere godt vil kunne finde ud af at balancere de forskellige holdninger overfor hinanden.

Og jeg er nu engang så naiv at tro, at den frie og åbne debat vil være bedre end den nuværende tilstand, hvor det hele kvæles under en tung og klam "dyne" af tandløs folkekirkelighed, som de færreste gider at interessere sig for.

Og selv om mange danskeres livsindstillinger ikke er repræsenteret her på Trosfrihed.dk, hvor ytringsfriheden er den maksimalt mulige, så går det da ikke helt ringe med at lade tanker og idéer fra vidt forskelligt hold mødes og brydes.

Og har vi først fået ændret kirkeministeriet til at ånds- og trosfrihedens ministerium, så må tiden vel være inde til at alle landets kirker følger med i den samme ånd, så de ikke længere alene er centre for luthersk-evangelisk kristendom, men i lige så høj grad bliver inspirerende samlingssteder for også alle andre livsholdninger.

Om det er den vej, vi skal gå, eller om vi blot skal lade folkekirken klare sig selv, som enhver anden religion eller forening, ved jeg ikke, men jeg hælder nu mest til det første, fordi jeg tror på, at det vil give os mere inspiration.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/11/2008 08:55)
Top Svar Citer
#6181 - 28/11/2008 10:21 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoren Arne.

Ja gu er jeg tolerant, dog med visse begrænsninger, men det er vi vist også enige om.

Det er så ok at ændre kirkeministeriet til et moral,værdi og etik ministerium, det har jeg ingen indvendinger imod.

Mine tanker er lige nu mere ved det thailandske folks besværligheder med de korrupte politikkere m.fl.jeg har hele tiden støttet demonstranterne der har besat Bangkoks lufthavne og gør det stadig.
Den tidligere meget korrupte statsminister Thaksin kan mærkeligt nok holde hans familie på regeringsmagten stadigvæk selvom han er idømt 2 års fængsel.
De ca. 3.000 biler der var med til at erobre lufthavnen, viser at det ikke var pøblen der stod bag, men middelklassen, sagførere, forretningsdrivende osv.idet det var store firhjulstrækkere og andre dyre biler.
Jeg har ved tidligere demonstrationer talt med mange sagførere der dengang også deltog i demonstrationerne der så førte til Thaksins "fyring" .

Der går meget sandsynlige rygter om at bl.a. kongen og kronprinsen støtter demonstranterne.

Min vivs datter der bor hos i Bangkok, ville gå på en bedre skole sidste år, det kunne hun også få lov til, men der skulle falde nogle tusinde bath under bordet til skoledirektøren, hviket jeg så nødtvunget måtte gå ind på, så korruptionen blomstrer alle vegne.
Jeg har været involveret i en sag hvor turistpolitiet krævede 30.000 bath i bestikkelse, men gik med til at gå ned til 10.000 bath efter jeg sagde de kunne rende og hoppe og have truet dem med at skrive om sagen i Bangkok Post, hvilket jeg nok ikke ville turde som politiet sagde, så ville jeg nok blive tilbageholdt i lufthavnen med narkotika på mig, jo det er rare drenge derude.

Nå men det var et lille sidespring, godt det ikke er sådanne problemer vi slås med her i lille Danmark.



Redigeret af treram (28/11/2008 10:24)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9226 - 16/04/2010 16:46 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Citat:
Religion er iflg. naturvidenskabelige forskere, et biprodukt af visses hjerners aktivitet, guder og ånder bliver opfundet i hjernen og stammer kun derfra.


Det lyder somom "naturvidenskabelige forskere" ikke har styr på deres videnskabsteori!

Der er også hjernecentre der aktiveres når vi ser et billede af en smuk kvinde. At der er hjerneaktivitet i forbindelse med troen siger naturligvis intet om, hvorvidt det man tror på findes eller ej - det kan ikke afgøres ved en hjerneskanning.

Men en ting undrer mig: Hvorfor er det så vigtigt for dig at kritisere troen og de troende?

Heldigvis tager du fejl - det vrimler ikke med naturvidenskabelige forskere der siger Gud kun er et af hjernens biprodukter.


Redigeret af Stig (16/04/2010 16:47)
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk