annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 24 < 1 2 3 4 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9179 - 09/04/2010 07:55 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du fornemmer du har en bredere horizont fordi du har noget at tro paa og ikke som jeg BARE har et tildelt et tilfaeldigt liv, paa den blaa planet.

Man kan jo saa sige du og dine trosfaeller har nogle fantasifostre der "udvider" jeres horizonter, men om det er videre fornuftigt eller intelligent, mener jeg ikke, for guder og deres afkom bl.a. ham Jesus er jo kun baseret paa skroener, ingen har set eller hoert noget til dem, der ER intet historisk belaeg for dem, alt er kun skabt i forvirrede menneskers hjerner, som en virus der er svaer at kurere ala kraeft.

Ingen er nogensinde blevet helbredt af deres gud, ingen er nogensinde blevet straffet af deres gud, hvilket jeg maa vaere et godt eksempel paa, jeg har tvaertimod overlevet hvad mange har maattet bukke under for. Ergo gud er et KAEMPESTORT fupnummer.

Og alligevel loeber folk forvirrede i kirke og falder paa knae og aeder nogle toerede kiks og drikker noget surt altervin i forvished om at de saetter Jesus til livs, rent menneskeaederi, jamen hvad er det for noget nonsens.

Jo jeg afviser myter i allerhoejeste grad, fordi de forstyrrer min "intelligens" ha ha.

Naa men bortset fra det er her dejligt varmt Thailand og masser af uroligheder, store demonstrationer alle vegne, men jeg har min bil saa vi farer bare afsted hor der ingen fare er, den startede uden problemer efter 2 aars stilstand, kun maatte der et nyt batteri til.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9180 - 09/04/2010 11:39 Re: MYTENS MAGT [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det ser ud for mig, som om vi taler forbi hinanden.

Jeg mener ikke, jeg har en bredere horisont end dig - og egentlig heller ikke, at jeg har nogen tro - i hvert fald ikke på de menneskelignende guder, du peger på - og som du ofte, med rette, sammenholder med præsteskabernes korruption og magtmisbrug.

Min tro er vel egentlig kun den, at jeg er overbevist om, at vi mennesker ikke kan overskue vores situation.

Hvis du og jeg var myrer i en myretue i en skov, hvor meget ville vi myrer så vide om denne skov?
Næppe ret meget.
Og hvis det var en plantet skov med en skovfoged, ville vi så vide noget om skovfogeden?

Nu er vi jo ikke myrer, men vi tilhører en dyreart, der er et tobenet pattedyr, og vi har jo, som du peger på: intelligens.

Hvor langt rækker vores intelligens i forhold til universet, som vi jo selv er en forsvindende lille del af?
Næppe meget længere end myrernes overfor skoven smiler

Jeg er enig i, at menneskets intelligens er fantastisk og imponerende, men stillet overfor universets væren er jeg åbenbart mere skeptisk, end du synes at være.

Denne skepsis er ikke en tro - og min anelse om universets væren er kun en anelse - ikke en tro.

Det er egentlig det, jeg synes, myterne peger på: Intelligensens utilstrækkelighed smiler

Det afviser du, ser det ud til bank - men for mig er det en fantastisk kilde til inspiration yeah

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (09/04/2010 11:41)
Top Svar Citer
#9181 - 09/04/2010 15:03 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne.

Jo det kan da godt vaere at vi taler forbi hinanden, og dit eksempel med myrerne var faktisk rigtig godt, selfoelgelig er der meget mellem "himmel" og jord, vi endnu ikke er kloge paa og om mennesket nogensinde bliver det, staar hen i uvished, men sikkert naeppe, selvom man faar forklaret the Big Bang 100% vil der nok stadig vaere tvivl om dette er rigtigt, og det er dette du "haenger" din "tro" paa, som saa ikke er en rigtig tro men noget spekulativt fnidder fnadder, men det kan vel bruges i mangel afbedre viden.

mvh treram som havde logget in, men der sker ting og sager.
Top Svar Citer
#9191 - 10/04/2010 09:46 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, du har jo øjensynligt din faste tro på naturvidenskaben - og hvad der ikke er videnskab er bare noget "spekulativt fnidder fnadder".

Jeg har den samme tiltro til naturvidenskaben, men er samtidig opmærksom på, at denne menneskets meget strålende og imponerende disciplin på forhånd har udelukket sig selv fra at kunne rumme hele verden.

Du skriver om fuldstændigt at forklare Big Bang videnskabeligt, og det tror jeg da gerne, at det engang vil kunne lade sig gøre, men det er jo kun universets ændring fra én tilstand til en anden (den nuværende), og det besvarer jo ikke et så simpelt spørgsmål, som om verden er skabt (ud af intet) - eller den altid har været.

At et sådant spørgsmål skulle være "fnidder fnadder" har jeg svært ved at følge dig i, og jeg synes det er nærliggende at antage, at det - ligesom myterne - forstyrrer harmonien i dit verdensbillede - som vel egentlig også er en slags tro? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/04/2010 09:47)
Top Svar Citer
#9207 - 11/04/2010 21:57 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Spændende tråd du her har kørende, Arne. I mine ører lyder du lidt som en deist, men det er ikke det du lægger vægt på. Det ser ud somo du ser en skønhed i erkendelsen af, at det ikke er alt vi mennesker kan vide, men vi kan ane et højere formål ved det, at vi drages af troen på et højere formål. Du hævder med andre ord lysten til at tænke over det du drages imod.

Hvis jeg har forstået dig ret, synes jeg det er utroligt spændende tanker, som jeg sagtens kan finde klangbund for hos mig selv.

I filmen "A Hitchhikers Guide to the galaxy" er hovedpersonerne på et tidspunkt på en planet, hvor en kæmpe fluesmækker giver en sådan en i hovedet, hvis man får en ide. Det har ført til, at de arme beboere er blevet de perfekte bureaukrater, hvor alt går efter bogen.

I mine ører lyder det utroligt livsbekræftende, at du sådan ser det skønne i en tåget anelse om formål og vilje bag verden. Den slags skal man ikke have af fluesmækkeren for - det er livet og "esse" der banker på, tror jeg...
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 24 < 1 2 3 4 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk