annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 15 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9161 - 06/04/2010 16:12 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Anonym]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Nu kan man jo altid diskutere, hvem der drømmer. Konkret stoppede jeg med at læse linket, da jeg nåede til denne passus på første side:

Citat:
Stærk ateisme tager som oftest udgangspunkt i den erkendelsesteoretiske position, at antagelser om det værende, vor omkringværende verden, skal underbygges af eksempelvis erfaring, logik og omhyggelige undersøgelser.


Her ophøjer du videnskabsteori til ikke kun at gælde for videnskab, men for al erkendelse. Det er det man kalder reduktionisme og det er noget vrøvl. Reglerne for videnskabelig erkendelse er fantastisk gode til dels at afgrænse, hvilke emner videnskaben kan beskæftige sig med (nemlig de emner, hvor den videnskabelige metode kan anvendes med succes), samt hvilke metodologier man så kan tage i anvendelse for at undersøge disse emner, videnskabeligt.

Deri ligger en rationel afgrænsning af, hvad videnskab vil sige (eksempelvis, at tro på Gud ikke er videnskab), men det er reduktionisme at tro troen på Gud derfor er diskvalificeret - videnskab er trods alt ikke alt, og Gud kan udmærket eksistere, selvom videnskaben ikke kan undersøge Guds eksistens.

Du fortsætter dit bekendelsesskrift:

Citat:
Til forskel fra ”den svage ateist” (eller agnostikeren), som basalt set holder sig til udtalelsen ”jeg tror ikke på guder”, kan den stærke ateist sige: ”det er sund fornuft at antage, at guder ikke eksisterer”, eller for mit vedkommende: ”jeg kan sige, at guder ikke eksisterer, med samme sikkerhed som jeg ved, at nisser ikke eksisterer”.


Hvilket perspektiv! Hvis nisser ikke findes, findes Gud heller ikke! Er det en logisk antagelse? Er det en videnskabelig erkendelse? Eller er det bare en forvrøvlet gentagelse af, at ikke nok med at du mener folk skal lade være at beskæftige sig med ikke-videnskabelige ting, du er også ubehøvlet når du forkynder dit budskab.

Drøm selv videre - Hvis du tror jeg gider bruge tid på den slags demagogi trænger du til et reality-tjek!
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
#9162 - 06/04/2010 16:41 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Stig]
Anonym
Uregistreret

Findes der andet end naturvidenskabelig erkendelse når vi taler om virkelighedens verden?

Din anerkendelse af NOMA finder jeg ganske irrationel. Naturvidenskaberne har de alle bedste mekanismer til at erkende hvad der eksisterer og hvordan det fungerer - giv mig ét godt eksempel på en anden metode, som fører til så sikker og objektiv erkendelse! Hvis du svarer "tro", så kig dig om i verden og se hvor mange der mener, at netop deres tro er "den eneste Sandhed". Ønsketænkning, føj!

Jeg skriver ikke "Hvis nisser ikke findes, findes Gud heller ikke". Nu skal du l-æ-s-e hvad der står - jeg forholder mig til en påstands underbyggende bevisførelse. Her er nisser og guder ikke så forskellige endda!
Top Svar Citer
#9163 - 06/04/2010 17:33 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Anonym]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Du stiller spørgsmålet:

Citat:
Findes der andet end naturvidenskabelig erkendelse når vi taler om virkelighedens verden?


Tja, har du nogensinde benyttet den videnskabelige metode til at erkende du er forelsket? Der er ikke ret meget af, hvad vi mennesker foretager os, der bunder i den videnskabelige metode.

Matematik og filosofi er ikke naturvidenskab (omend begge benyttes indenfor naturvidenskaben). Men matematik og filosofi er ikke naturvidenskabelige discipliner, men logiske discipliner. Og dog tilvejebringer de en vis erkendelse - ja, faktisk var videnskaben gået i stå for længe siden, hvis den ikke havde benyttet matematikkens værktøjer.

Så jo, jeg vil jo nok mene, at det meste erkendelse intet har med naturvidenskab at gøre. Selvom du synes at mene naturvidenskabelig erkendelse beskriver hele virkeligheden - det er og bliver noget reduktionistisk vrøvl at fyre af.

Findes Gud? Spørgsmålet kan i hvert fald ikke afgøres med naturvidenskabelige metoder - det er derfor ikke et spørgsmål naturvidenskaben overhovedet kan tage stilling til. Du synes at hade begrebet tro, hvilket jeg finder ret selvmodsigende: Der er nemlig tale om "tro" når du mener alt kan afgøres vha den naturvidenskabelige metode.
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
#9164 - 06/04/2010 17:57 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Stig]
Anonym
Uregistreret

"Tak - jeg husker desværre ikke dig."

- Du skal skam ikke takke. Jeg skrev under navnet "visdommen", og vi lå "i strid" i nogen tid, indtil du kom med en hjertets bekendelse, som rørte mig. Derefter var det slut med strid.

Du er videnskabsmand, så vidt jeg husker. Spændende!
Top Svar Citer
#9165 - 06/04/2010 20:32 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Anonym]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Jeg har arbejdet som forsker indenfor naturvidenskab, ja. I dag underviser jeg.

Navnet visdommem siger mig et eller andet, men hvad debatterede vi?
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 15 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk