annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689000
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382330
Et andet syn 1991925
Åndelig Føde 1525772
Jesu ord 1523544
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, ABC ,(1 usynlig), 428 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9089 - 18/03/2010 13:31 Præsteløftet er mere værd end et barns liv.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kan man forstå på overnar biskop Kresten Drejergaards udtalelse idag, hvor sørgeligt at præsterne skal beskyttes mere end vores børn skal beskyttes fra eventuelle overgreb fra præsters side.

Det er sq en rådden kirke der er statskirke i lille Danmark, på højde med den katolske, hvilket ikke er et godt tegn.

Så venter vi bare at høre hvad vore kristne medlemmer her på Trosfrihed har at sige om den sag, sikkert intet, hvilket heller ikke skulle forundre mig.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9091 - 18/03/2010 21:22 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, det er jo slående, så lidt dette emne interesserer debatdeltagerne her på Trosfrihed.dk.

Men åbenhed, gennemsigtighed og whistleblowers er jo trods alt ikke helt uden effekt.

Selv paven er blevet alarmeret og vil skride kraftigt ind, ved - øh - at skrive et brev - dog ikke angående den tyske skandale og broderen, hvor mennesker masseudmelder sig af den romersk katolske kirke, men i stedet angående den tilsvarende irske romersk katolske kirke.

Og så viser det sig sandelig at den lokale grundlovspriviligerede danske folkekirke også er moralsk anløben og hellere beskytter sine præster end deres pædofili-ofre, omtrent på samme måde som den romersk katolske kirke her i landet også gør det.

Og mon dog ikke det ligeledes giver udmeldelser i større format - begge steder.

Svineriet kommer frem i lyset, og de ellers så grundfæstede institutioner vakler.

Og der er uden tvivl meget mere - også i mange andre slags institutioner - der trænger gevaldig meget til at afsløres

Længe leve den kritiske og efterforskende del af "den fjerde statsmagt", pressen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/03/2010 21:23)
Top Svar Citer
#9092 - 19/03/2010 02:15 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Arne & treram

Jeg er ikke uenig i, at åbenhed i kirken må være svaret. På den anden side er præster jo ligesom læger bundet af et tavshedsløfte. Pastor Anders Gadegård gik så vidt og sagde i aften på TV2, at han også ville holde tavshedsløftet, selv hvis en pædofil bekendte over for ham at vedkomne havde forbrudt sig imod en af præstens egne børn!

Hvordan skal kirken/præsten forholde sig til synderen der oprigtigt angrer sin synd?

Jeg tror det vil være sådan, at hvis man oprigtigt af hjertet angrede og bekendte sin synd for en præst; i dette tilfælde pædofili, så vil man også være rede til at tage samfundets straf. Hvorfor skulle man ellers gå til en præst, hvis det ikke var for at angre?
Jeg håber endvidere, at enhver præst der måtte komme i en sådan situation, vil råde den angrende til at melde sig til politiet.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9093 - 19/03/2010 09:53 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Peter.

Rart at høre fra dig, der er jo ikke så mange der tør tage bladet fra munden, her.
Desværre så jeg ikke den udsendelse på tv2, men jeg mener at der bliver svaret forkert, idet det er de pædofile præster der skal anmeldes til politiet som de simple forbrydere de er, de skal IKKE beskyttes af et præsteløfte og det var jo hvad idioten Kresten Drejergaard mente, altså er et præsteløfte mere værd end et barns liv, et liv der kan være ødelagt for evigt, netop fordi disse "kære" præster jo tror de befinder sig hævet over os andre dødelige på et forgyldt piedestal.
Der er sikkert begået mange forbrydelser mod børn i kristne skoler,børnehjem o.s.v.flere af disse har været påvist.

Jeg mener ikke at forbrydere skal beskyttes af hverken præste, læge eller advokatløfte, jeg kan slet ikke se nogen grund til dette, har man begået en forbrydelse, må man tage sin straf, ikke noget med at få "syndsforladelse" og give lidt penge til kirken, her har den italienske mafia jo givet store beløb til den katolske kirke, for at få syndsforladelse og præsterne giver det uden at kny, en flok hjernedøde idioter, de tænker ikke på hvor pengene stammer fra, er jeg overbevist om.

"Hvordan skal kirken/præsten forholde sig til synderen der oprigtigt angrer sin synd?"

Hvordan skal den misbrugte forholde sig til præsten der angrer sin synd?, er jo hvad vi i virkeligheden snakker om og ikke det omvendte, så please kom med et svar kære Peter.



Redigeret af treram (19/03/2010 09:55)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9094 - 19/03/2010 10:01 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Peter Arentzen.

Du forholder dig til situationen, hvor et menneske henvender sig til sin præst om at han/hun er pædofil.

Men du forholder dig ikke til situationen, hvor det er præsten selv i den danske folkekirke, der er pædofil og har forgrebet sig - og hvor en kollega, en provst eller en biskop opdager det.

Det er jo her, det romersk katolske præste-hierarki bevisligt beskytter sig selv - på ofrenes bekostning.

Og hvordan står det så til med præste-hierarkiet i den danske folkekirke?

Hvilken holdning har du her?

Har kolleger i præstehierarkiet også tavshedpligt, hvis de opdager, at "en af vore egne" forbryder sig?

Kan de tillade sig at "vende det blinde øje til"?

Skal der være en intern kontrol?

Og hvad med anmeldepligten?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/03/2010 10:02)
Top Svar Citer
#9095 - 19/03/2010 10:03 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Det er ganske pudsigt at kirken som netop fortæller om vore synder, skal blive tilgivet, mens det ser ud til at kirken er bag de største syndere her på jorden, forhåbentligt bliver det kirkens død.
Hvem havde tænkt på dette år tilbage, jeg så lige hvordan det hele startede i USA, hvor en mand ved en katolsk gudstjeneste rejste sig og råbte: you have stolen my life as a child, han blev hurtigt overbemandet af præsterne og ført væk, heldigvis havde han fået blod på tanden og kontaktede medierne og så rullede lavinen.
Jeg er spændt på pavens hyrdebrev om de katolske præsters misbrug af børn, han har et alvorligt problem, medlemmerne strømmer ud af kirken som rotter fra et synkende skib.



Redigeret af treram (19/03/2010 10:11)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9096 - 19/03/2010 10:17 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
De troende her på Trosfrihed glimrer med deres fravær, det må så være et regne som en bekræftigelse på at præsteløftet er mere værd end et barns liv. Anden måde kan det ikke opfattes på.

Jamen så har kirken underskrevet sin egen dødsdom og de sidste trofaste medlemmer må så se sig omgivet af præster der ikke anser deres børns liv være noget værd, andet end hvis de kan fange dem i deres net og gøre "gode" kristne ud af dem.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9097 - 19/03/2010 12:22 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

"De troende her på Trosfrihed glimrer med deres fravær"

Det må man sige. Suk.

Og hvorfor glimrer de med deres fravær? Tjo, mange af de, der kalder sig kristne, vil jo slet ikke gå med til, at Jesus gav bud om at leve et kærligt og uselvisk liv i tjeneste for andre. Flere af dem kalder budene for "trældom", og de mener bestemt, at Jesus afskaffede budene. (I virkeligheden skærpede han dem i kærlighedens ånd.)

Uha, hvad er alternativet dog...?!

For de vil jo ikke "trælle" under budene. Hvilket bud mon de synes er det mest "trælse"? Er det budet om at beskytte de svage og udsatte? Er det budet om at elske sine fjender? Er det budet om at give til dem, der ikke har noget at give igen? Er det budet om at give i det skjulte? Hvilket bud opfatter de mon som allermest "trældomsagtigt"? Hvilket bud afskyr de mon allermest?

Når de i den grad afskyr de bud, som Jesus gav menneskene at leve efter, - ja, når de vil bilde sig selv og andre ind, at budene bare er noget "trældoms-noget" - så åbner en verden, hvor meget desværre er tilladt.

Mange religioner gav jo bud, der talte til hjertet! Jesus gav de fuldkomne bud. Han vidnede på en måde som ingen anden nogensinde havde gjort! Men hvis de kristne nu opfatter det stik modsat - at han ophævede kravet til os om at gøre godt mod andre - hvor står vi så... Hvilket skrækscenarie!!

- Og så kan de tillade sig at være tavse, mens de dyrker deres egne teologiske floskeldebatter, hvor kravet om at øve godhed og retfærdigt er absolut fraværende.
Top Svar Citer
#9098 - 19/03/2010 20:19 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Og pudsigt glimrer de troende på Religion.dk også med ikke at diskutere dagens emne, ikke een har berørt børnemisbrugerne, det er nok som katten og den varme grød.

Men der kæmper Simon med arme og ben, som nærmest den eneste modstander til alle de troende der, han har et hårdt job, men har så ikke haft tid ? til at få børnemisbruget bragt på banen.

Jeg tror snart Danmark er moden til at tage en afstemning om statens stadige pøsen penge i en hensygnende og træt folkekirke, hvis der, som mange efterhånden mener, kun er ca.10 % folkekirkegængere, kunne pengene bruges betydeligt bedre i sygehusområdet, som hele tiden må skære ned, mens kirkerne hele tiden nærmest får mere i kassen og ihvertfald ikke blive skåret ned.
At politikkerne ikke snart kan få øjnene op for denne uligevægt, kan gøre mig noget bekymret.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9099 - 19/03/2010 20:54 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Ak ja... suk!

De kristne siger, at de har "iklædt sig kristus" - når de dog blot har iklædt sig nogle floskler.

De kristne siger, at de i kristus frasiger sig "lovtrældom" - i virkeligheden frasiger de sig at tale imod den uret, der begås mod små børn.

Hvor er det skræmmende. Alt, hvad der skulle have været godt, er nu blevet dobbelt så ondt, fordækt under et verdenstungt hykleri.
Top Svar Citer
#9100 - 20/03/2010 02:14 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Peter Arentzen.

Du forholder dig til situationen, hvor et menneske henvender sig til sin præst om at han/hun er pædofil.

Men du forholder dig ikke til situationen, hvor det er præsten selv i den danske folkekirke, der er pædofil og har forgrebet sig - og hvor en kollega, en provst eller en biskop opdager det.

Det er jo her, det romersk katolske præste-hierarki bevisligt beskytter sig selv - på ofrenes bekostning.

Og hvordan står det så til med præste-hierarkiet i den danske folkekirke?

Hvilken holdning har du her?

Har kolleger i præstehierarkiet også tavshedpligt, hvis de opdager, at "en af vore egne" forbryder sig?

Kan de tillade sig at "vende det blinde øje til"?

Skal der være en intern kontrol?

Og hvad med anmeldepligten?

M.v.h. Arne.


Kære Arne

Jeg tror det er godt at tingene ikke bliver blandet sammen. I mit indlæg tager jeg udgangspunkt i, at en pædofil bekender sin synd. Skulle det vise sig at der findes præster i den danske folkekirke der har disse tilbøjligheder og at kolleger har kendskab til dette, så bør den pågældende præst omgående politianmeldes.

Jeg mener det er forkasteligt, hvis præster der besidder tillidshverv misbruger dette, og at man yderligere dækker over hinanden som tilfældene indenfor den katolske kirke.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9101 - 20/03/2010 02:52 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Treram

Måske fik jeg ikke udtrykt min holdning klar nok. Hvis der er tale om præster der misbruger deres embede til at begå ugerninger imod børn, bør disse anmeldes og retsforfølges uden nogen hensyntagen til kirke eller religion.

Det som jeg tog udgangspunkt i mit svar igår, var hvis en person(lægmand)går til en præst og bekender at vedkomne har begået kriminelle handlinger i mod børn.

I aftenenes TV2 nyhedudsendelse fremgik det, at en præst kun har anmeldepligt hvis der tale om fare for liv, dvs. selvmord eller mord, og det er her jeg mener diskussionen er interessant. For som det er nu, så vejer præsteløftet tungere end hensynet til ofrene for pædofiliforbrydelser idet der ikke er tale om mord/selvmord i juridisk forstand.

Her kan man godt diskutere om præsters anmeldepligt skal omfattes af begreberne "liv og helbred på spil" så overgreb på børn ikke skal skjules af et præsteløfte, selvom jeg ikke tror det vil gøre den store forskel, ud fra den betragtning, at hvis en pædofil lægmand bekender sine overgreb mod børn til en præst så vil vedkomne formentligt også være tynget af sin forbrydelse og være parat til at tage samfundets straf.

Hvis en præst begår overgreb mod børn, kan denne jo i princippet også være tynget af sine synder, men der mener jeg at vedkomne uden omsvøb skal politianmeldes og straffes.

Præsters tavshedspligt er i hvertfald nået til christiansborg, så mon ikke vi vil se nogle udspil fra politikerne i den kommende tid.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9102 - 20/03/2010 07:11 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Peter.

Jeg må sige at jeg blev noget forundret over dit første svar, men glæder mig så over din berigtigelse både til mig og Arne.

Erfaringen har vist at de katolske præster ikke lider eller har lidt af samvittighedskvaler, tværtimod har de anbefalet div. ofre til hinanden for at det ikke skal være løgn.

Det er sandelig rigtig mange der har bedrevet deres ugerninger igennem mange år, så de angrer sq nok først den dag de ligger og venter på ham med leen.

Når selve paven ikke har rent mel i posen, så er det sandelig på tide at tage fat.

Utroligt nok så mener Fyns stifts biskop Kresten Dejgaard ikke at man skal anmelde pædofile præster, han går så de katolske biskoppers ærinde, den store idiot og det mener jeg.

Men som du forhåbentligt oså har læst fra mig, så ønsker jeg ikke at noget læge,præste eller advokatløfte kan bruges til at dække over alvorlige forbrydelser, jeg ved ikke hvorfor man har indført dette i lovgivningen, er helt malplaceret ifg. min mening.

Så jeg håber sandelig at politikkerne får arbejdstøjet på og set på disse problemer og det kan kun ske for langsomt.




Redigeret af treram (20/03/2010 07:18)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9103 - 20/03/2010 09:17 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Peter.

Jeg glæder mig over, at du uden vaklen er konsekvent overfor pædofile præster.

Og så kan jeg egentlig undre mig over, at der - vistnok - ikke forekommer noget i Bibelen om at have sex med børn før deres pubertet.

Moseloven indeholder over 600 bud, men er der noget om pædofili?
I de 10 bud er der jo ikke!

Og sagde Jesus iflg. overleveringen noget om pædofili?
(At bruge det dobbelte kærlighedsbud, Gud og Næsten, er der vel ingen der vil være med til)

Og hvad med Paulus, der jo ellers udtalte sig om en masse af den slags ting?

Gætter jeg rigtigt, finder vi intet i kristendommen om at forlyste sig med børn før børnenes pubertet.

Så er kristendommen i virkeligheden en pædofil religion?

Og hvad med Islam?
Indeholder Koranen noget om pædofili?
Jeg ved det ikke, men nogen må vel kunne svare.

Er sandheden i virkeligheden, at i de gamle patriarkalske én-guds-samfund var misbrug af børn snarere en tradition end noget forkasteligt?

Har menneskeheden i virkeligheden overalt og til alle tider misbrugt deres egne børn seksuelt?

Og hvor stort er det sande omfang i dag - hos os lokalt - og globalt?

Følgerne hos ofrene siges at være forstyrrelser af følelsesmæssig karakter (hyppigere selvmord) og af seksuel karakter (bliver selv pædofile).

Og hvad er årsagen til at - nok især mænd - forelsker sig i og dyrker sex med seksuelt umodne børn?
Er det genetisk bestemt?

Hvordan har den pædofile krænker det med sin samvittighed, og er der nogen hjælp at hente - udover den at dæmpe sexlysten ved kemisk eller kirurgisk kastration.

Det får mig til at tænke, at når man kunne stene en utro kvinde, hvorfor skar man så ikke testiklerne af en pædofil mand?
Det var jo allerede normalt at skære forhuden af!

Hvis vi kunne spørge den mytiske figur, Jesus, i dag, tror jeg, han ville sætte fokus på pædofiliens årsager, på dens følger - og på omsorg for de forulempede - og krænkerne.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/03/2010 09:18)
Top Svar Citer
#9104 - 21/03/2010 11:18 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Bare et lille pip.

"Hvordan har den pædofile krænker det med sin samvittighed og er der nogen hjælp at hente."

Jeg husker at bl.a.nogle amerikanske og irske katolske pædofile præster, ligefrem anbefalede børn til hinanden og vidste hvilke specielle "ønsker" deres pædofile præstekolleger havde.
Så jeg vil næppe tale om samvittighed her, de troede de var helt urørlige på deres gudelige piedestal.

Det undrer mig lidt, at vi ikke har hørt videre om Fyns biskop Kresten Drejergaard, der gjorde sig bemærket med at støtte den katolske præste/ pavemafia, som helst ikke ser nogen pædofil præst-biskop blive straffet.

Den katolske biskop i Danmark har så til gengæld få nogen på hattepulden, for hans "menneskekærlige" optræden.

Og du sikkert ret i at problemet har bestået i hele kristendommens historie, men da ingen har kunnet læse om noget forbud i skrønerne, så måtte det være tilladt, idioterne kan/kunne ikke tænke selv.

Så vi kan konstantere at samtlige religioner er pædofili religioner.



Redigeret af treram (21/03/2010 11:21)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9128 - 26/03/2010 00:38 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hvis man er ligeglad med kirken og præsterne, så kan de for den sag skyld lukke og slukke i morgen. Men skal ordet sjælesorg give en smule mening i kirkelig sammenhæng, så synes jeg det rimeligt nok at præster ikke har anmeldepligt som andre borgere. Også selvom der er tale om forbrydelser imod børn.
Top Svar Citer
#9130 - 26/03/2010 10:23 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jamen for min skyld kan de gerne slukke og lukke imorgen , ikke en dag for tidligt.
Og præsterne skal så have en særret til at beskytte forbrydelser mod børn, jamen hvor det lyder "menneskeligt" i mine øre.

Jeg vil godt se den præst der bliver afsløret, i at ikke at fortælle om et sådant forhold, jeg vil stå i hans kirke med et stort skilt hvorpå der står; denne idiot beskytter de der forbryder sig mod dit barn, er det iorden?? Det mener du så, du udviser sand kristen tro må jeg sige. Halleluja Amen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 13:02
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Spis en bønne-brownie eller tag cyklen ..
25/04/2024 13:14
Nu svinger vingerne i Asiens største vi..
25/04/2024 12:38
Den svenske kronprinsesse starter på of..
25/04/2024 12:03
Nyheder fra Religion.dk