annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8907 - 14/02/2010 13:37 Re: SORTSYN [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Kære Thomas.

Det jeg hentyder til er det du skrev til Protestanten. Og jeg fortolker det således, at det i forkynder er Guds ord eller Jesu ord, og dem som ikke er enige i dette, eller har den samme forståelse af det i mener at forstå, de udviser en ligegyldighed overfor Guds ord eller Jesu ord. Og hvis man så kommer med et eksempel fra ens eget liv baseret på ens forståelse af hvad Jesu budskab er, så beskriver du det som værende at tale Jesus lodret imod. Det er blot det som for mig virker som om, at i har forstået det hele, og de som måske har en anden oplevelse eller forståelse, de er ligesom imod jer, eller imod det i kalder Guds ord.

Jeg tænker bare, at hvis dette udsagn skulle gøre sig gældende:

"Lad de som har ører hører"

Eller som du selv skriver:

"Lyt med hjertet; hvis du kan høre ånden i ordene, er den en del af dig"

Så var der måske ingen grund til at gøre andet end at citere det man nu mener er Guds ord, og så ikke gå ind i hvad andre nu mener om en, eller om de nu vil tage imod de ord som menes at være Guds ord.

Og jeg tænker også, at hvis man virkelig lytter med hjertet uanset om det er Ole, Kurt, Bente eller Pia som taler/skriver til een, så vil man heller ikke se at der er nogen som anklager en, men at der i virkeligheden er et råb på kærlighed, forståelse og trøst. Så vil man ikke se at der er nogen som taler een imod, men at der er nogen som i virkeligheden beder om at blive set i det lys som de måske ikke selv kan finde i deres indre.

Som jeg oplever det, så sker der det når jeg lytter med hjertet, at jeg overhovedet ikke kan se fejl hos andre. Så er de smukke og fuldkommen elskelige uanset hvad mit ego så end ville overbevise mig om. Når jeg lytter med hjertet, så tager jeg intet personligt, og det er fuldstændig ligegyldigt hvilke ideer andre så end måtte have om mig, for det er kun egoet det personlige selv som tager sig selv højtideligt og føler sig anklaget, forfulgt, uretfærdigbehandlet osv. Og så bliver egoet fornærmet og begynder at pensle det ud som det føler er blevet gjort imod det, og fastholder så sindet i en følelse af at være blevet forfulgt eller uretfærdigbehandlet. Og på et tidspunkt hvis ikke sindet forstår, at det må gi slip for at finde fred og kærlighed, så springer ballonen, og så er der byttet om på offer og bøddel skuespillet.

Det du skriver til protestanten lyder for mig meget som om det lidt går ud på at retfærdiggøre sårede følelser, og antage en offer-rolle, frem for blot at formidle det man nu har på hjertet og så gå videre?

Jeg ønsker at tro på det ikke gælder om at vælge side, eller om at gå i rette med nogen.

Grunden til at jeg skrev det jeg skrev, var, at jeg tolkede det du skrev til protestanten som værende et udtryk for, at det jeg skrev til Protestanten var imod Guds ord, selvom jeg følte at det virkelig kom fra mit hjerte. At jeg måske ikke har den samme opfattelse eller forståelse af det du kalder Guds ord eller Jesu ord, det behøves vel ikke mene, at jeg taler imod Guds ord eller Jesu ord, og derfor også skulle være imod dig?

Hvis det er ånden bag ordet som er det vigtige, så er det vel heller ikke så vigtigt om andre mennesker nu har den samme opfattelse eller forståelse af hvad der skulle være Guds ord eller Jesu ord? Og om andre mennesker taler Guds ord eller Jesu ord, det kan vel kun være op til Ånden at dømme? Og hvis Ånden er kærlighed, og man lader Ånden dømme, så tror jeg heller ikke man vil opleve man bliver anklaget eller forfulgt eller hvad det nu kan være, men hviler blot i visheden om Åndens tilstedeværelse i ens hjerte.

Om du fortolker det jeg skriver til dig som en anklage, Thomas, det er selvfølgelig op til dig. Men jeg føler at det jeg skriver til dig kommer fra mit hjerte, og ønsker kun du selv også lytter til det dit hjerte fortæller dig.

Kærligst Jan.
Top Svar Citer
#8908 - 14/02/2010 13:54 Re: SORTSYN [Re: serotonin]
Thomas
Uregistreret

Kære Jan,

"Det jeg hentyder til er det du skrev til Protestanten. Og jeg fortolker det således, at det i forkynder er Guds ord eller Jesu ord, og dem som ikke er enige i dette, eller har den samme forståelse af det i mener at forstå, de udviser en ligegyldighed overfor Guds ord eller Jesu ord."

Hvis man ikke kan høre, at Jesu ord er fra Gud, så har man ikke "ører til at høre". Jeg kan høre, at Jesu tale er fra Gud, og dette bevidner jeg. For Jesus vidner om den fuldkomne uselviskhed. Gud er kærlighed; den, der ikke elsker, kender ikke Gud.

"Så var der måske ingen grund til at gøre andet end at citere det man nu mener er Guds ord, og så ikke gå ind i hvad andre nu mener om en, eller om de nu vil tage imod de ord som menes at være Guds ord."

Jeg gør jo netop dette, Jan, altså citerer det, som jeg mener, er Guds ord. Hvad andre mener om en, siger du...? Det er svært at sidde overhørigt at blive kaldt "satan", "ond" og "uren". Og jeg spørger dig igen, hvorfor går du ikke i rette med dem, som siger disse grimme ting? Hvorfor vender du dig til mig og stiller spørgsmålstegn ved min fremgangsmåde, når det ikke er mig, der dag ud og dag ind siger disse grimme ting? Det kunne jeg godt tænke mig svar på. Er du villig til at svare mig på dette?

"Og jeg tænker også, at hvis man virkelig lytter med hjertet uanset om det er Ole, Kurt, Bente eller Pia som taler/skriver til een, så vil man heller ikke se at der er nogen som anklager en, men at der i virkeligheden er et råb på kærlighed, forståelse og trøst."

Jeg har hørt Michaels råb på kærlighed, forståelse og trøst, og jeg har endda tilbud at mødes med ham. Igen Jan: Det er ikke mig, der siger, at han er ond og uren. Det er ham, der siger det om mig. Og alligevel tilbyder jeg ham at mødes og tale broder til broder.

"Som jeg oplever det, så sker der det når jeg lytter med hjertet, at jeg overhovedet ikke kan se fejl hos andre. Så er de smukke og fuldkommen elskelige uanset hvad mit ego så end ville overbevise mig om. Når jeg lytter med hjertet, så tager jeg intet personligt, og det er fuldstændig ligegyldigt hvilke ideer andre så end måtte have om mig, for det er kun egoet det personlige selv som tager sig selv højtideligt og føler sig anklaget, forfulgt, uretfærdigbehandlet osv."

Det er let at sige for dig. Du har ikke igennem adskillige år måttet lægge øre til det, som jeg skal udsættes for på daglig basis. Men jeg er da blevet bedre til ikke at give igen af samme skuffe. Jeg ved også, at det er loddet hos den, der vil forkynde det, som Jesus sendte ham ud at forkynde.

"En discipel står ikke over sin mester, og en tjener ikke over sin herre. Det må være nok for en discipel, når det går ham som hans mester, og for en tjener, når det går ham som hans herre. Har de kaldt husbonden Beelzebul, hvor meget snarere da ikke hans husfolk!" (Matthæus 10, 24-25)

"Det du skriver til protestanten lyder for mig meget som om det lidt går ud på at retfærdiggøre sårede følelser, og antage en offer-rolle, frem for blot at formidle det man nu har på hjertet og så gå videre?"

Du hænger dig kun i en del af det, jeg har skrevet til protestanten. Havde du læst det hele, så havde du set begge vores fryd over at forkynde Jesu budskab. Og vores støtte til hinanden. Jeg beder om - jeg forventer det ikke - din medfølelse, når jeg udsættes for denne hetz, som jeg nu er blevet udsat for i flere år. Men i stedet for at stå på min side og spørge f.eks. Michael: "Hvorfor siger du egentligt sådan til Thomas?", så siger du, at jeg er en, der ikke kan 'komme videre', men dvæler ved sårede følelser. Jeg synes ikke, at du er fair her.

"Jeg ønsker at tro på det ikke gælder om at vælge side, eller om at gå i rette med nogen."

Og dog er det mig, du bliver ved med at spørge ud, når jeg tager afstand fra de grimme ting, der bliver sagt mod mig.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8910 - 14/02/2010 14:30 Re: SORTSYN [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Kære Thomas.

"jeg gør jo netop dette, Jan, altså citerer det, som jeg mener, er Guds ord. Hvad andre mener om en, siger du...? Det er svært at sidde overhørigt at blive kaldt "satan", "ond" og "uren". Og jeg spørger dig igen, hvorfor går du ikke i rette med dem, som siger disse grimme ting? Hvorfor vender du dig til mig og stiller spørgsmålstegn ved min fremgangsmåde, når det ikke er mig, der dag ud og dag ind siger disse grimme ting? Det kunne jeg godt tænke mig svar på. Er du villig til at svare mig på dette?

Grunden til at jeg henvender mig til dig, Thomas, er nok at jeg projicere noget over på dig, og min dialog med dig her, er nok min måde at erkende hvad det egentligt er jeg lige skal se jeg holder fast i i mig selv. Jeg håber du kan rumme mig, og ellers må du bare sige fra, ik.

Jeg har i den seneste tid virkelig følt mig enormt sårbar og usikker på mig selv, og det virker som om jeg lige er ved at komme igennem noget meget meget vigtigt for min videre færd i min åndelige udvikling.

Det jeg indtil nu har skrevet til det handler i virkeligheden ikke om dig, men om mig selv, og jeg håber ikke du har taget det alt for nært.

Nogen gange tager lige lidt før jeg helt bliver bevidst om hvad det handler om inde i mig selv. Og når det så er blevet erkendt, så kan jeg nogen gange godt kæmpe lidt med at gi slip på det jeg projicere over på andre. Og her håber jeg bare du har lidt tålmodighed med mig, kære Thomas.

Håber ikke jeg har såret dig, og i så fald, så håber blot du vil tilgive og tage imod min undskyldning.

Selvom jeg godt ved jeg projicerer, så ved jeg også at jeg holder rigtig meget af dig og alle de andre her på debatten. Det er bare ikke altid helt nemt at gennemskue mit sinds labyrinter af faldgrubber.

Håber det er ok, kære Thomas.

Kærligst Jan.

Ps. Og dette svar er faktisk også til dig, Protestanten, for du har også været objekt for mine projektioner i vores dialog.









Top Svar Citer
#8911 - 14/02/2010 14:36 Re: SORTSYN [Re: serotonin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hey...

Jeg skriver kun dette, fordi jeg synes, at serotonin fanger noget væsentligt, når han citerer dette og senere følger op på, hvordan det var for ham at læse det.

"Du møder også det, som jeg har mødt i de år, som jeg har debatteret på nettet (med mange af dem der kalder sig kristne): Du møder deres ligegyldighed over for Guds og Jesu ord. Ham som de påstår at tro! Deres ligegyldighed kan bestå i, at vi kaldes onde og urene (dette har du også oplevet nu). Det kan bestå i, at de taler lodret imod ordene fra ham, de påstår at tro, og kommer med deres egne eksempler, som de selv mener beskriver en logik (dette har du også oplevet nu). Det kan også bestå i, at andre fra sidelinien kommer ind og giver "applaus" til den, du argumenterer med (også det har du oplevet nu). Og det utrolige er, at jo mere du henviser til Guds og Jesu egne ord, jo mere vil de tale dig imod, og jo mere vil de klappe dem på ryggen, som taler dig imod"


I det her tilfælde var det mig, der kom ind og gav en "applaus" til serotonin, så ligesom serotonin følte jeg mig også ramt over citatets ord. Nu er jeg udmærket klar over, at det nok ikke skal tages personligt, men derfor kan jeg/vi jo ikke komme udenom det skrevne. Der er stort set ikke andre, der har skrevet til protestanten, og det er vist kun mig, der har givet en sagte ros til et serotonin, der havde skrevet et af sine bedre indlæg. Derfor er det svært ikke at føle sig som en del af "de", der ifølge citatet taler direkte imod ordene fra ham ("Du møder deres ligegyldighed over for Guds og Jesu ord. Ham som de påstår at tro! Deres ligegyldighed kan bestå i, at vi kaldes onde og urene (dette har du også oplevet nu). Det kan bestå i, at de taler lodret imod ordene fra ham, de påstår at tro, og kommer med deres egne eksempler, som de selv mener beskriver en logik (dette har du også oplevet nu)"). Jeg forstår godt serotonins reaktion, og jeg synes på ingen måde heller, at der er dækning for at skrive ovenstående ud fra serotonins og min ganske korte kommentar.

Jeg skriver ikke dette for at holde med den ene part frem for den anden, men for at give et eksempel på, hvor "galt" det kan gå, når man diskuterer/debatterer i Jesu navn. Det er nok det, der gør mest ondt i mig.

Men ellers er det da spændende med protestanten og her læse hans vægtning af de kristne dogmer/ortodoksi (er det det man kalder en "klassisk kristen"?).

Fortsat god weekend til alle!

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8912 - 14/02/2010 14:49 Re: SORTSYN [Re: serotonin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Jan

Jeg synes egentlig ikke, at der er noget i vejen for, at man erkender sine følelser. Ofte sker der jo det, at man besvarer et indlæg og rent faktisk går i kamp, fordi man er uenig og måske også har følt sig uretfærdigt behandlet.

Nu er der mange måder at debattere på, men i den her sammenhæng er der nok (tros)følelser på spil. Hvis ikke jeg kendte Thomas, og hvis ikke jeg selv forsøgte at slippe uenigheden, ville jeg nok have svaret, at jeg slet ikke er enig. Jeg kender jo mig selv, mit forhold til Gud, ja, min tro, og derfor ved jeg også, at jeg ikke behøver at tage "kampen" op. Men derfor kan jeg da godt blive ked af at læse om "de kristne", og det var sådan set kun det, jeg ville give udtryk for med mit indlæg.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk