Ellen G. White er en af grundlæggerne af syvendedagsadventisterne. Her er hvad
adventisterne skriver:
Ellen G. White (1827 - 1915) var som religiøs taler og forfatter velkendt på tre kontinenter, og hun var en af grundlæggerne af den bevægelse, der blev til Syvende Dags Adventistkirken. Hun blev født i Portland i den amerikanske stat Maine og tilbragte sine unge år i det nordøstlige USA. Hendes rejser og arbejde førte hende til de dengang hurtigt voksende centrale og vestlige dele af nationen. Årene 1885 til 1887 viede hun til at arbejde i de vigtigste lande i Europa, hvor hun ofte talte til store forsamlinger og fortsatte sit forfatterskab. Herefter tilbragte hun ni aktive år i Australien og New Zealand. Fra hendes hånd findes 45 bøger, store og små, inden for teologi, uddannelse, sundhed, hjemmet og praktisk kristendom. Adskillige af disse har en udbredelse på mere end en million eksemplarer, og Vejen til Kristus er den mest populære og udbredte.
Jeg læste for ca. 20 år siden en bog skrevet af hende. Så vidt jeg husker hed den "Den store trængsel", og det der var omdrejningspunktet var hvorvidt De sande kristne holder Guds bud og bevarer jesus vidnesbyrd. Til dette understregede hun, at hvis man ikke holder hviledagen om lørdagen, træder man Guds bud under fode, og lovbrydere er dem der havner i Guds store vinperse (jvf. Åb.19,15)
Jeg synes hun har en noget ensidig opfattelse af tingene hvor der ikke levnes plads til nogen som helst tvivl eller divergerende opfattelse, samtidig med at hun tager patent på sandheden.
Har du f.eks. et arbejde, hvor du er nødt til at arbejde om lørdagen, så synes hendes råd at være, så find et andet arbejde, så du kan holde fri og tilbede Gud på den rigtige hviledag! Efter min mening så har Ellen G White, bevidst eller ubevidst, gjort sig selv til vejen sandheden og livet!
Derfor er jeg ikke adventist.