annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8665 - 08/01/2010 16:05 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne.

Du skal ikke lade dig forstyrre af menneskene. På mine vandreture delte jeg tit min madpakke med ænderne og gæssene uanset hvad mine medvandrere sagde. Jeg har et personligt forhold til enhver and, jeg møder som til ethvert menneske jeg møder. smiler

Arne Thomsens indlæg betragter jeg som noget lommefilosofisk sludder. Vi mennesker ødelægger den naturlige balance overalt på Jorden i forbrugets hellige navn fordi vi ikke forstår, at vi er en del af naturen.

Vi griber ustandselig ind, når det drejer sig om os selv. Da Tsunamien dræbte 250.000 mennesker for et par år siden, lod vi ikke naturen gå sin gang, men greb ind.

Hvis vi virkelig mener det alvorligt med den økologiske balance burde vi etablere samfund som respekterede denne balnace, men det gør vi ikke. Så det er noget vås at bruge det som argument når vi ikke bruger det samme argument overfor vores egen adfærd. Men mange mennesker kan slet ikke opfatte dyr som levende væsner.

Som en del af naturen og livet på denne planet er det vores pligt at gribe ind når et specielt hårdt år truer millioner af småfugle med undergang. Pligt kan i denne sammenhæng godt opfattes som ''dharma'' ligesom det i dette tilfælde er bedre at handle end at undlade at handle.

De haveejere, som sætter mad ud til solsortene kan så glæde sig over at kulden sikkert også får bugt med ''dræbersneglene.''

Forøvrigt er det sundt for mennesker, at have kæledyr. Så får de lejlighed til at udtrykke al den kærlighed som er en mangelvare i de menneskelige forhold.

smiler
Top Svar Citer
#8666 - 08/01/2010 16:23 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: Hanskrist]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Hans,

min egen lille morsomme abe, skal vi tage en svingom og se, hvem der kan gribe flest bananer? yeah

Da jeg i dette øjeblik lider af stress (to eksamener der krydser hinanden kan skabe frustration:) og næsten er på vej op i Føtex efter dette kærlighedens kildevand, kan jeg blot give dig en ganske kort kommentar, som også gælder Arne Thomsen.

At jeg vælger eller faktisk slet ikke kan lade være med at reagere på Arnes indlæg til Michael skyldes hjertets bevægelse. Jeg oplever, at hver gang, der kommer et budskab ud i offentligheden og i kulturen, der ikke kun handler om os selv men om gode gerninger, da kommer der med det samme modstand eller bedre vidende forklaringer: Det kan ikke betale sig at redde solsorten, bestanden skal holdes nede. Eller hvordan kan vi vide, er økologien er andet end overskruet miljøfanatisme, der i virkeligheden er snyd og bedrag. Ja, hvordan kan jeg overhovedet gøre mig klog på noget som helst i denne verden?

Er det nok bare at se forundret på med erklæringen om, at verden nu en gang er forunderlig (Arne), eller at mennesketlivet nu en gang må udfordres vertikalt og dogmatisk, dvs. seksuelt og aggressivt?

(En af de gode og store teologer, også inden for religionsfilosofien, har skrevet en større afhandling om hjertet, hvad titlen på bogen er mm., kan jeg ikke huske).

Hertil vil jeg sige, at jeg er enig i, at der er større problemer end red-solsort-projektet, og der giver i begge, Hans og Arne, et godtog rubust view på nogle nuværende problemstillinger, der til tider synes næsten uløselige. Når det er sagt, mener jeg ikke, at disse globale problemer og lidelse for millioner af mennesker og fremtidens usikre fremtid skal gøre os passive over for det, vi møder i vores hverdag! Skal jeg også bare gå forbi tiggeren på gaden, fordi jeg ikke ved, hvem han/hun er, om der er en bagmand, og fordi at der i ulandende befinder sig folk, der konstant dør af sult? Nogle gange går jeg forbi, imens jeg diskuterer med mig selv og gnaves af den dårlige samvittighed, andre gange stopper jeg op uden at stille spørgsmål og bare giver, hvad jeg nu synes. Sidst gik jeg ind og købte noget varmt kakao til vedkommende, fordi det var, hvad jeg impulsivt havde lyst til, og her kunne jeg samtidig give et lille smil. Det er ikke for at fremhæve mine egne handlinger eller mangel på handlinger, men for at belyse vigtigheden i at kunne bruge sit hjerte, og bare af og til kunne sætte sig ind i andres sitationer og gribes af den spontane livsytring. Jeg behøver vel blot i den forbindelse at nævne Løgstrup!!

Og er Gud, den inkarnerede menneskeblevne Gud i Kristus, ikke netop en Gud for os, en Gud, der er på menneskets, ja, skabningens side? Hvis det virkelig gælder lidelsen og Åndens berøring med kroppen (vi er med vores kroppe et tempel for Helligånden), hvad er vi så bange for at miste; vores liv, vores gamle døde Adam(menneske)-skikkelse?

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8667 - 08/01/2010 16:34 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Arne

Mit svarindlæg til Hans gælder også dig.

Mvh
Anne

P.S
Mht. om vi fodrer for vores egen skyld, da er svaret for mit vedkommende nej, men jeg tror dog alligevel, at du rammer noget generelt.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8668 - 08/01/2010 16:40 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Michael,

jeg tror, at jeg erklærer mig enig med dig i den her sag. Der er selvf. mange nuancer, men der er ingen grund til at sætte tingene op så firkantet. Det har vi regeringen til, fnis..

Dyrene kan, som du også er inde på mht. kæledyr, være en gave for os. At de koster os nogle penge med dyrlægeregninger o.a. betyder jo ikke, at vi ikke kan give andet steds. Vi kunne jo starte med at skrue vores eget personlige forbrug ned. Når det er sagt, mener jeg, at man skal være påpasselig med bare at anskaffe sig dyr for sin egen skyld - man kan tage et dyr til sig, der af den ene eller anden grund mangler et hjem.

Der er mange perspektiver.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8670 - 08/01/2010 17:19 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne

Der er selvfølgelig de frygtelige mennesker, som efterlader hunden og katten i sommerhuset når de bliver trætte af dem.

Men det er ikke dem jeg taler om, de elsker ikke deres dyr.

Derimod er der mange mennesker, der elsker deres dyr overalt i verden og det er aldrig skadeligt at elske. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
Nyheder fra Religion.dk