annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8524 - 18/12/2009 14:18 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej kære Hanskrist.

Er det korrekt forstået, at din gud stadig hænger på korset?

Så ved du jo hvor du har ham. blinker
Top Svar Citer
#8525 - 18/12/2009 15:57 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: serotonin]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hey Serotonin,,, jeg vil da gerne undervise dig lidt i hvor Gud er, som mit forrige indlæg viser tydeligt hvor Gud er, gør dette her indlæg det også, men der er mange måder at sige det præcist på, hvad det betyder at Gud er Jesus (ikke Jesus der er Gud).




Kristus i os; dette at Gud har stillet sig i vores liv, dit og mit og andre der vil ta imod, stiller sig i vores liv, og indimellem tar så meget over, at Gud er vores liv, på samme måde som Gud stillede sig i Jesu liv og var i Jesu liv og død, med opstandelse og evigt liv til følge, der betyder at Gud fortsætter med at samle sit folk i Kristus ved at ville være os som Gud var Jesus. Det er en af mine måder at sige på at Kristus er mit liv og er her som person, som Gud i mit liv her og nu virkeligt til stede ganske konkret indimellem som Kristusvirkelighed (betegnelsen blev brugt af Luther i Lutherfilmen), som min Gudmenneske-lige dimension og identitet.

ja Kristus er at Gud har stillet sig der, i Jesus har Gud stillet sig som Kristus (Gudmennesket), der altid vil stå der mellem mig og min død. Jeg skal død, det er gravalvorlig, men Kristus står der mellem mig og min død, så igen længere dør for sig selv, som ej heller nogen lever for sig selv (som Skt Paul siger). Så altså mer gravalvorlig er det ej heller for folk i Kristus, for folk iklædt Kristus, i hvem Kristus har vundet skikkelse. Vi er iklædt Kristus og vi er overklædt med Kristus siger Paulus. Vi er klædt på til at møde døden som Paulus siger, så vi ikke skal stå nøgne den dag den dag kommer. Og vi må huske at besørger vores fremtid, så vi ikke skal stå nøgne en dag fordi vi forsømte noget i fortiden. Og det er jo kun gamle Adam og gamle Eva det går ud over, når vi iklæder os Kristus og det indre menneske fornyes derved, det er jo kun dem vi afdør fra som Skt Paul siger det. Luther påstår det er en skøn ting, ja han siger ligefrem at det er så mildt, så mildt og blidt, at død fra gamle Adam eller gamle Eva om man sådan kan udtrykke det. Meditation føles meget stærkt som denne forvandling, at afdød fra gamle Adam og iklædes Kristus, det nye menneske, at lade det indre menneske vokse dag for dag i styrke, at lade Kristus blive stærk i mig ved at afdød fra gamle Adam, ja sådan oplever jeg meditation, som Paul's dåbsteologi, Kristusiklædning.

Vores erfaringer af Kristus som opstanden og som levende nærværende her og nu realt tilstede, er vores erfaringer af at Gud nu også stiller sig i vores liv, kommer til os og er eller antager vores liv, Gud der vil være mig og mit liv, som Gud var Jesus først og vi følger efter, således at Gud er det der bliver ud af os og Jesus Kristus sammen.

mange kærlige hilsner Hanskrist.


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#8526 - 18/12/2009 17:07 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Kære Hans og andre,

Hans, du har så meget på hjerte. Det er virkelig noget, du brænder for.

Jeg tror egentlig ikke, at du behøver at føle dig misforstået i det, du skriver. Jeg forstår (og det tror jeg også, at andre gør), at du vægter den antropologiske dimension, og at dette i virkeligheden er dit perspektiv på Kristus.

Jeg ser også, at du til tider citerer Paulus for at sige noget om uselviskhed og kærlighed til andre. Jeg citerer ofte Jesus for det samme. Men jeg vægter disse ord om uselviskhed og medfølelse i et åndeligt og i et metafysisk perspektiv. Og jeg tror på, at vi ved at blive uselviske modtager visdommens og livets ånd, der giver svar på livets gåder, og som giver os liv, der rækker langt ud over vores fysiske død.

Du har på det sidste talt om, at det ikke handler om askese, og at dette skulle være en styg og kold tanke. Nu bruger jeg ikke selv ordet 'askese', men hvis jeg gør, så tænker jeg ikke på askese som afholdenhed fra alt muligt for afholdenhedens og disciplinens egen skyld. For mig er sand askese det at "faste fra verdens onde veje". Det vil sige ikke at bekymre sig om status og penge, men i alt søge Guds Rige og dets retfærdighed - at vise andre kærlighed... også selv om vi ikke måtte få noget igen.

Jeg synes, at du til tider bliver lidt aggressiv, nedladende eller hånlig. Og det er du bestemt ikke alene om. Det er vist helt normalt på en debat. På den ene side har jeg lært at se fuldstændigt igennem det, fordi jeg af årsager, som jeg ikke selv kan gennemskue, har fået en ubegribelig sympati for dig. Hvorfor, det aner jeg virkelig ikke! På den anden side vil jeg sige, at det er beskæmmende for ens eget indlæg at give det strejf af noget nedladende. Langt bedre er det at hvile i sig selv og tro på den besked, man sender.

Glædelig jul,


Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8527 - 18/12/2009 19:12 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej igen Hanskrist.

Tak for din undervisning. smiler

Jeg synes at opleve du har en enorm passion for det du skriver her på debatten, Hanskrist. Og hvis det er korrekt - og at denne passion fylder dig med livsglæde og energi - så tror jeg på du gøre det dit hjerte ønsker for dig, eller hvad du nu vil kaldet det.

I forhold til begrebet Gud, så tillægger vi jo dette begreb forskellig betydning og mening ligesom vi gør med alle andre begreber vi bruger. Det vigtigste tror jeg bare er, at vi lytter til vores intuition eller hvad man nu vil kalde det. Altså lade sig inspirere af det man virkelig ønsker i ens liv, og lade sig fylde af det man oplever giver mening.

Det Guds begreb eller ide som giver mest mening for mig, er et begreb/ide som ikke indeholder dualitet og derfor ikke kan føre til et paradóks eller en selvmodsigelse.

Det gør det meget enkelt at forholde sig til, og rent logisk giver det også mening.

Og tager jeg begrebet sandhed, så er dette begreb også meget enkelt for mig at forholde mig til. Det som er sandt er sandt, og kun det er sandt. Det som er sandt kan per defination ikke ændre sig eller indeholde modsætninger. Det er meget meget enkelt, men det er også meget meget abstrakt. Og tænker man meget konkret er det ikke helt nemt at acceptere. Men jeg tror det er et spørgsmål om virkelig at sætte spørgsmålstegn ved alt hvad man tror på, og så ærligt erkende hvad der logisk giver mening og ikke gør. Eller også blot lytte med oprigtighed til ens hjerte eller intuition, så vil sandheden selv åbenbare sig for en.

Men har man ofte en følelse af lethed og fred i ens sind, og føler sig forbundet med andre mennesker på et dybere plan, så tror jeg man går den vej som Gud ønsker man skal gå. smiler

Også mange kærlige hilsner til dig, Hanskrist.





Top Svar Citer
#8531 - 20/12/2009 13:41 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian - Kræn-P.

Jeg har længe været på vej til et svar på dine ord:

Citat:
God jul, når du kommer så langt. Jeg glæder mig til at se dine kommentarer, når du har læst bogen.

Men det trækker ud.

Efter de første 55 sider var jeg godt på vej til at "kyle bogen ad Helvede til" smiler - men p.g.a. de sidste 16 af disse siders "Essay" (og hvad er det så nu lige, at dét betyder?) lykkedes det mig at holde ud, så jeg omsider nåede frem til selve Bhagavadgîtâ.

For en almindelig ikke akademisk orienteret, men religiøst anlagt og interesseret læser, som mig, er en meget stor del af denne langstrakte indføring nærmest ulidelig - men vel nødvendig som akademisk forsvar (og det havde måske været både klædeligt og i hvert fald mere læsevenligt, om "de akademiske forsvarsværker" var blevet placeret noget mere tilbagetrukket).

Og så - recitationerne - så er det jo straks noget helt andet.

Jeg kan kun læse lidt ad gangen - og det sker, at jeg går i stå midt i det hele og ikke orker mere lige nu.

Men efter at jeg nu omsider nu er blevet færdig med at brokke mig i dette indlæg, så er mit første indtryk - eller måske snarere min første oplevelse - hvad man vist plejer at kalde "en øjenåbner".

Handling, årsager til handling, handlingens konsekvenser, konsekvensernes betydning - altsammen noget, jeg troede, jeg var klar over - ja, det var jeg så alligevel ikke - og det ta'r tid "at sluge kamelerne" smiler

Og der er mange, mange flere ...

Så jeg vil foreløbig nøjes med også at ønske dig en god Jul - hvad så end, du lægger i dét.

Men jeg skal nok komme igen "når tidens fylde er moden" smiler

P.S.: Fodnoterne til recitationerne hjælper mig godt.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/12/2009 13:41)
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk