annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8421 - 10/12/2009 07:28 Ny oversættelse af BHAGAVADGITA
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Den nye oversættelse af Bhagavadgita er udkommet. Den er udgivet på Forlaget Gammelmark. Den kan købes hos boghandlerne, og prisen er kr. 299 (incl. moms). ISBN nr.: 978-87-993403-0-9.

Bogen er på 174 sider, den er indbundet og trykt hos Grafikom i Maribo, der er kendt for sin høje kvalitet inden for bogtrykkerbranchen.

Bhagavadgita er ikke blot en af de mest berømte tekster inden for hinduismen, men også en af verdenslitteraturens berømte klassikere.

Gennem en dialog mellem krigshelten Arjuna og hans vognstyrer Krishna får vi indsigt i en række filosofiske, teologiske og etiske synspunkter, der belyser aspekter af en grundlæggende forståelsesramme for hinduismen på både affattelsestidspunktet og i nutiden.

I sammenhæng med de senere års stigende interesse og nysgerrighed i den vestlige verden for andre religioner, der blandt andet har afspejlet sig i nye bogudgivelser og artikler, forelægges hermed en ny dansk oversættelse af Bhagavadgita. Bogen er forsynet med en introduktion, et indledende essay, noter til oversættelsen og en fortegnelse over relevant litteratur.

De tre oversættere har bestræbt sig på at fremlægge et arbejde, der kan være af interesse for en forholdsvis bred læserkreds. Hermed tænkes der på såvel fagfolk som på den alment interesserede læser.

Bogen vil kunne inddrages i såvel universiteternes som i gymnasieskolernes undervisning. Den vil også være af interesse for enhver, der ønsker at orientere sig i én af de hovedreligioner, som man støder på i vor multikulturelle samtid.


Oversættelsen fra sanskrit til dansk er foretaget af Gitte Grønning Munk (GGM), Bjarne Wernicke Olesen (BWO) og Kristian Pedersen (KP).

GGM er født i 1976, har bacheloreksamen i indisk filologi og almen og anvendt lingvistik 2004 samt kandidateksamen i klassisk indisk filologi fra Aarhus Universitet 2007. Konsulentarbejde med fokus på interkulturelle forskelle mellem danskere og indere. GGM er p.t. ansat som studieadjunkt i hindi på Institut for Historie og Områdestudier på Aarhus Universitet.

BWO er født i 1977, har en étfaglig bacheloreksamen i klassisk indisk filologi 2003 samt bachelor- og kandidateksamen i religionsvidenskab og sanskrit fra Aarhus Universitet 2009. Studier ved universiteterne i Kathmandu, Hamburg og Oxford. BWO er p.t. tilknyttet universiteterne i Århus og Oxford som henholdsvis ph.d.stipendiat ved Afdeling for Religionsvidenskab og visiting scholar ved Oxford Centre for Hindu Studies.

KP er født i 1938, har lærereksamen fra Jelling Statsseminarium 1959 og juridisk kandidateksamen fra Københavns Universitet 1977. En mangeårig interesse for indisk religion og filosofi affødte et ønske om en akademisk tilgang til indologien, hvilket resulterede i suppleringsuddannelsen i sanskrit fra Aarhus Universitet 2007. Nærmere oplysninger kan findes i Krak’s officielle biografi.

Med venlig hilsen

Forlaget Gammelmark
v/ Kristian Pedersen

Top Svar Citer
#8424 - 10/12/2009 08:55 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian - Kræn-P.

Til lykke med udgivelsen! smiler

Du fortæller, at det handler om en dialog mellem en helt og en vognstyrer, og jeg kunne forestille mig, at lige netop dét måske ikke - umiddelbart - vækker den helt store interesse.

Det var derfor jeg fik den idé, om du måske kunne præsentere en "smagsprøve" - eller måske endnu bedre noget sammenfattende - om hinduismen.

Jeg tænker på, at jødedommen - helt kort sagt - meget bygger på myterne om Abrahams og Moses' oplevelser, kristendommen på myterne om Jesus Kristus' ord og skæbne - og islam på profeten Muhammeds åbenbaringer.

Hvad kunne man tilsvarende sige om hinduismen?
Eller kan det ikke lade sig gøre?

Hinduismen står i hvert fald temmelig tåget for mig forvirret

M.v.h. - og held og lykke med bogen - Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/12/2009 08:56)
Top Svar Citer
#8425 - 10/12/2009 09:13 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Kræn-P]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Kræn-P

Jeg tager lige ind om Nørreport på vej hjem i dag for at se om jeg kan købe den der.

Ellers kan den, til oplysning for interesserede, købes over nettet her:

Bhagavadgita - ny dansk oversættelse
Top Svar Citer
#8430 - 10/12/2009 10:44 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Kræn-P]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Endu en gang tillykke, kære Kristian. Jeg håber, at bogen kommer til at glæde rigtig mange mennesker.

Jeg kan jo gå over i stakladens boghandel i frokostpausen og bladre i den til at starte med. Det er faktisk en rigtig pæn forside, i har fået lavet!

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8444 - 11/12/2009 10:04 Re: Ny oversættelse af BHAGAVADGITA [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Arne.

Tak for dit venlige indlæg og for dit til lykke med udgivelsen.

Det er forbistret svært at sige noget generelt i kort form om hinduismen. Dette skyldes, at ordet ’hinduisme’ må siges at være en samlebetegnelse for et konglomerat af varianter. Betegnelsen spænder lige fra den enfoldige dyrkelse i de små landsbytempler til religiøst-filosofiske tankebygninger af fabelagtig rækkevidde.

Det er i den sidstnævnte ende af skalaen, Bhagavadgita hører hjemme. Den dominerende filosofi i Indien kaldes Vedanta, og ordet betyder noget i retning af ’afslutningen på Vedaerne’. Vedaerne er de ældste af de skrifter, som vi kender fra de indvandrende arier, og de foreskriver en slags magisk offerkult.

Efter Vedaerne har vi en stor gruppe af skrifter, der kaldes Upanishaderne, og de er afgrundsdybe i deres tankekonstruktioner. Nogle af de ældste er oversat til dansk af Poul Tuxen, og de danner ét af bindene i serien Verdensreligionernes Hovedværker, der blev udgivet i 1953 under redaktion af Poul Tuxen og Aage Marcus.

Man siger normalt, at Vedanta-filosofien hviler på tre fundamenter, nemlig Upanishaderne, Brahmasutraen og Bhagavadgita. Et generelt træk er, at det inderste i alt er ’brahman’, som er neutrum og upersonligt. Det er også det inderste i ethvert levende væsen, og her bruger man betegnelsen ’atman’.

I vor oversættelse af Bhagavadgita står vi alle tre til ansvar for selve oversættelsen. Bjarne har skrevet en religionsvidenskabelig introduktion, medens undertegnede har skrevet et essay om Gita’en samt fordnoterne til oversættelsen. I disse fodnoter har jeg forsøgt at uddybe de filosofiske baggrunde, og der er i et vist omfang knyttet forbindelse til europæisk filosofi, for eksempel visse kristne mystikere og et par steder også til Søren Kierkegaard.

Bogen er allerede optaget i bibliotek.dk, men der vil formentlig gå lidt tid, før den kan udlånes. Det var jo først i går, den udkom. I skrivende stund findes den kun i ét eksemplar, der står på Hovedbiblioteket i Gentofte.

Til sidst vil jeg nævne, at en virkelig god og fyldestgørende bog om hinduismen er Gavin Flood: »An introduction to Hinduism«. Den er fra 1996 og udgivet på Cambridge University Press.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk