annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691955
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382570
Et andet syn 1992127
Åndelig Føde 1526430
Jesu ord 1523759
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen, ABC, somo 583 gæster og 370 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8258 - 04/12/2009 20:58 Re: LÆNGSEL [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Vi er flere anonyme på denne debat. Måske du forvirres. Det kan man ikke spotte dig for.

Men hvilke tanker mener du, strider mod hinanden af det, som du har hørt?

Jeg har hele tiden sagt, at Gud kommer os i møde ved at sende sin søn, men at det er op til os at følge ham. Der er intet tvetunget i dette.
Top Svar Citer
#8264 - 04/12/2009 21:47 Re: LÆNGSEL [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Kære Hanskristus´s alternative jeg-Gudsbegreb. smiler

Jeg synes du klare det glimrende med ikke at projicere noget på vores kære Gudsbegreb. blinker

Men hvad er det lige du ser Arne projicere?

Som jeg har forstået Arne, så siger Arne netop at Gud ER. I dette ser jeg ingen projektion af nogen forestilling, ide, association, tro eller lignende.

Hvorfor forsøge at begrænse noget som ikke kan begrænses?

Jeg tror bare det er det Arne hentyder til, hvis jeg har forstået ham korrekt.

Hvis du tømmer dit Guds-begreb for enhver ide, association, antagelse, tro, overbevisning osv, så står du tilbage med det som ER. Så har du i ydmyghed søgt Gud. Sådan tror jeg Jesu budskab skal forståes.

Du kan gøre det med ethvert begreb du har gjort dig om denne verden. Tag et hvilket objekt du ønsker, og se så på det begreb du gør dig om dette objekt. Tag f.eks et bord. Dette er både et begreb i dit sind og et objekt som ser ud til at være adskilt fra dit sind. Men hvor ved du fra det er et bord? Det er dig som fortæller objektet hvad det er og hvor det er. Trækker du nu enhver ide og association væk fra begrebet bord, og beder om at bordet fortæller dig hvad det i sandheden er, så finder du svaret på hvem DU i sandheden er.

Det er ganske almindelig kvantefysik krydret med lidt Guddommelig inspiration. smiler

Det er fint vi har vores begrebsverden, men så snart vi identificere denne begrebsverden som virkeligheden, så er det vi vildleder os selv. Når vi projicere denne begrebsverden over på Gud, så bliver Gud i vores bevidsthed til noget som Gud ikke er. Så "skaber" vi Gud i vores illusoriske billede af os selv. Og ja, så gør vi også os selv til noget vi ikke er, da vi er skabt i Guds billede og ikke omvendt.

Forstanden kan ikke forstå det abstrakte, og derfor er det vi gerne skulle bevæge os fra forstanden og ned til hjertet. Dette skal selvfølgelig forståes symbolsk.

Du har skrevet om at du også meditere, Hanskrist. Har du aldrig prøvet at opleve hvordan dine tanker bliver mere og mere abstrakte nu dybere du dykker ned i dit sind? Når sindet så er helt roligt, så er der klarhed, og den forståelse som er i denne klarhed er ikke intellektuel.

Skal du så forklare eller beskrive denne klarhed og forståelse for et andet menneske, så bruger du begreber som kan pege på den oplevelse du har haft. Men din beskrivelse er blot symboler for noget som ikke virkeligt kan beskrives, for det skal OPLEVES.

Jeg tror de fleste mennesker efterhånden er ved at være trætte af alle mulige teologier og filosofier. Dem har vi nok af. Det mennesket længes efter er en OPLEVELSE. En oplevelse som fylder deres hjerte og sind med lys og glæde, og giver dem vished om hvem de i sandheden er. Længslen efter samhørighed og fred. Længslen efter at vide alt er okay, og at der ikke længere er noget at frygte eller føle sig skyldig over. Ikke mere konflikt, ikke mere fordømmelse, ikke flere beskyldninger, beklagelser og bekymringer. Ikke flere ideer om opofrelse og sentimentalitet. Ikke mere "jeg er jo også bare en ulykkelig synder, eller vi synder jo allesammen" fnidder fnadder. Ikke mere moral prædiken.

Jeg tror vi alle dybest inde længes efter det samme. Vi længes efter at føle os elske. At føle os ligevædige. At føle vi ikke hele tiden skal forbedre os og leve op til noget. At føle alt er helt okay. Ikke nogen grund til at stresse. Blot VÆRE og dele denne VÆREN med alt levende. At føle ens gøren kommer af denne dybe VÆREN. Frihed, glæde, spontanitet og samhørighed.

Det behøves ikke være så kompliceret. Lyt til det ens hjerte fortæller èn, og så blot gi til verden af hjertets-lyst. engel

Tag det lille barn som græder og fortæl det, at der ikke er noget at være bange for. Tænd lyset i barnets sjæl og du vil se Gud. Kig ham du kalder en forbryder i øjnene, og fortæl ham han er uskyldig, og du vil se Gud. Kig ham du kalder en morder i øjnene, og fortæl ham han er syndfri, og du vil se Gud. Se Kristus i dem du kalder dine fjender, og du vil se dem som venner. Se på din vrede og dit had med mildhed og tilgivelse, og du vil opleve dig fri. Se på døden med sjælens øjne, og du vil se din udødelighed. Se på det forgængelige med sjælens øjne, og du vil se din uforgængelighed. Se på verden med venlighed og kærlighed, og du vil se ind i Guds Øjne. Mærk hvor stærk og usårlig du er, når du giver ubetinget.

Kærligst Jan.









Top Svar Citer
#8266 - 04/12/2009 22:20 Re: LÆNGSEL [Re: serotonin]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg har lige siddet og spurgt mit bord om hvem det er.

''Fjols'', svarede det. smiler
Top Svar Citer
#8267 - 04/12/2009 22:45 Re: LÆNGSEL [Re: serotonin]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Jan - Serotonin.

Jeg glæder mig over dit indlæg og er meget enig med dig i, hvad du skriver - ikke mindst det, du skriver, om begreber, idéer og associationer - og så selvfølgelig VÆREN smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#8270 - 05/12/2009 09:33 Re: LÆNGSEL [Re: Michael]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
He He Michael.

Bordet afspejler hvad du ubevidst tror på om dig selv. smiler

Hvad var så din reaktion, Michael? Blev du fornærmet? Eller var svaret som du havde forventet? blinker

God weekend, Michael. yeah

Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk