annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682031
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381780
Et andet syn 1991457
Åndelig Føde 1523875
Jesu ord 1523274
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret ABC 194 gæster og 167 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8273 - 05/12/2009 10:40 Re: Jul for gudsglade hjerner [Re: ALH]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Anne

Tak for dit rigtigt gode indlæg. Efter at have siddet og tænkt lidt over det, kom jeg til at tænke på en artikel jeg forleden dag læste på videnskab.dk, der hedder "Er Jesus et rumvæsen?". Her skriver "videnskaben" eller i det mindste Ph.d i religionshistorie Mikael Rothstein,
at »Jesus bliver genopfundet hele tiden. Der findes ikke en rigtig eller original udgave af ham - så lidt som af alle andre guder.«

Så er niveauet ligesom lagt. Jeg vil nu hellere hellere påstå, at "Jesus er den samme som han altid har været, men han bliver hele tiden opfundet påny af videnskaben og andre skriftkloge, der ikke kan blive enige om hvem han var og er".

Jeg havde nu forventet, at forfatteren til artiklen havde researchet lidt mere, og f. eks. læst bogen Jesus i stjernerne og belyst tingene ud fra et astronomisk/astrologisk synspunkt. Nuvel, ovennævnte er kun et lille eksempel på de enorme kontraster der er imellem tro og videnskaben. Jeg bibeholder min tro på, som du skriver "Derfor kan alle gudsglade hjerner glæde sig over den hellige nat, hvor Menneskesønnen kom og løste vores lænker fra ufred og manglen på kærlighed. Miraklernes tid slet ikke forbi, hvis vi tillader os selv at tænke på dem." Så må videnskaben selv bestemme hvilken "viden den vil skabe" griner
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#8279 - 05/12/2009 14:07 Re: Jul for gudsglade hjerner [Re: arentzen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Peter

Mange tak for dit input, som jeg lige vil gemme og tænke lidt over ved lejlighed.

Nu er jeg nok selv noget skeptisk over for mit indlæg, som bærer præg af en smule ironi og en noget sentimental juleglæde uden så megen faglighed, men jeg synes, at du har valgt en udmærket sentens af mit indlæg med link til M. Rothstein (som jo indbyder til endnu et provokerende indslag, men så risikerer jeg nok nogle flere tæsk fra Hanskrist, der ikke altid kan styre sin big-mouth-kærlighed til mig:).

Jeg var i aftes til koncert med Oslo Gospel Choir (for tredje gang), og det var selvf. pragtfuldt. Den første halvdel var julekoncert, og den anden halvdel var gospel koncert. Faktisk var anden halvdel bedst, fordi julens ellers smukke sange godt kan komme til at lide under en sentimentalitet, som ikke rigtig findes i evangeliet. I gospel-musikken er der så meget liv og udtryk, at Jesu fødsel er blevet til Kristus-begivenheden, hvilket jo også ligger i det glade budskab: En frelser er blevet født - Guds komme til verden; en historie vi må sige er en uafsluttet begivenhed ind i vores historie..

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 11:49
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
17-årig tiltalt for knivstik mod 13-år..
24/04/2024 12:58
Ulykke på Hirtshalsmotorvejen: Ét spor..
24/04/2024 12:14
Rute 13 ved Nørre Snede er igen åben e..
24/04/2024 11:50
Russisk viceminister varetægtsfængslet..
24/04/2024 11:39
Populær plante i danskernes have frarå..
24/04/2024 11:35
Nyheder fra Religion.dk