logo
Side 2 af 2 < 1 2
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
Hop til:
#7931 - 15/11/2009 00:22 Re: Hvorfor religion? [Re: Guldfisk]
Anonym
Uregistreret

Hmmm... måske var religionfjendsk et forkert ord at bruge af mig.

JEG er nok i virkeligheden religionfjendsk. For jeg vil nemlig - som du siger - forsøge at skille det uvæsentlige fra og beholde det væsentlige i hjertet. Jesus' ord.

Jeg skærer ritualer, bibelkredse over brudstykker fra Gamle Testamente, kirkegang, osv. fra. For mig at se handler det udelukkende om kærligheden og at opøve sin karakter, så den bliver smuk og god. En del af dette er så paradoksalt nok at erkende, hvor svag man er til at realisere dette ideal - men dog må man have idealet i hjertet, og vel at mærke have det så meget i hjertet, at man handler på det.

F.eks. elsker jeg disse ord:

"Når du indbyder til frokost eller til middag, så undlad at indbyde dine venner, dine brødre, dine slægtninge eller dine rige naboer, for at de ikke skal indbyde dig igen og gøre gengæld. Nej, når du vil holde en fest, så indbyd fattige, vanføre, lamme og blinde. Da skal du være salig, for de har ikke noget at give dig til gengæld. Men det vil blive gengældt dig ved de retfærdiges opstandelse."
(Lukas 14, 12-14)
Top Svar Citer Hurtigt svar Hurtigt citat
#7933 - 15/11/2009 10:07 Re: Hvorfor religion? [Re: Anonym]
Guldfisk Offline
ny
Registeret: 11/11/2009
Indsendt af: Anonym

F.eks. elsker jeg disse ord:

"Når du indbyder til frokost eller til middag, så undlad at indbyde dine venner, dine brødre, dine slægtninge eller dine rige naboer, for at de ikke skal indbyde dig igen og gøre gengæld. Nej, når du vil holde en fest, så indbyd fattige, vanføre, lamme og blinde. Da skal du være salig, for de har ikke noget at give dig til gengæld. Men det vil blive gengældt dig ved de retfærdiges opstandelse."
(Lukas 14, 12-14)

Det er også et godt citat.
Der er også citater i bibelen, som jeg syndes er knap så heldige, som der hvor jesus forbander et finn træ til helvede fordi det ikke bære frugter.
finn træet kan jo ikke gøre for det jo.

Der er gode ting i bibelen, som man saktens kan lade sig indspirerer af.
og så kan man jo lade alt det man syndes er knap så heldige og knap så fornuftige ligge.
jeg må da tilstå at jeg plukker lidt fornuft ud fra alt.
man skal ikke være så kritisk over hvor kilden kommer fra, men holde fast i det fornuft der er i det.

jeg syndes fx. at det det er meget hyggeligt at lige få nogle ord med fra præsten af, selv om jeg er ateist. for de har det jo med at sætte fokus på nogle ting vi andre har det med at glemme engang imellem ;)
#7935 - 15/11/2009 10:44 Re: Hvorfor religion? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
medlem af støtteforeningen
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Man skal bekæmpe al usandhed og dårskab med de foreliggende midler, uanset hvor flot de er arrangeret."

Brød du dig ikke om at jeg skrev, mens du selv skrev et andet sted. " At religiøse og spirituelle bevægelser har en tendens til at rådne op indenfra- i magtkorruption og dårligdom."

Jeg mener ikke der er den store forskel på vores ytringer, men det ser ikke ud til at du vil bekæmpe usandheder og dårskab på den måde jeg beskriver det, men ser det som jeg vil benytte ethvert middel til at bekæmpe alle der mener noget andet end jeg.
Det er stadigvæk kun usandheder og dårligdom jeg vil bekæmpe, og det mener du så at religionerne er i besiddelse af, med din påstand-????? hvilket jeg så må give dig ret i, i og med at biblen, som jeg skrev, er blevet degraderet til at være det rene sludder, fyldt med usandheder, hvilket selv mange præster omend modvilligt har erkendt, men ikke desto mindre alligevel stadig bruger i kirkens tjeneste med at overbevise "folket", at det er den "rene " sandhed.

"Du har ingen beviser for at ateisme er sandheden", ligesom du ENDNU ingen beviser har på at der findes en overmagt/gud, så jeg tror og mener at ateismen efterhånden fører stort angående troværdighed/sandhed.

Redigeret af treram (15/11/2009 10:45)
#7937 - 15/11/2009 11:56 Re: Hvorfor religion? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg tror også, at vi er nogenlunde enige, men sådan som du formulerer dig, kunne det se ud som om, du ikke vil vige tilbage fra f.eks. et bruge maskinpistoler i stedet for alene at bruge din ytringsfrihed på sand demokratisk vis.

Ligeså kunne det lyde som om, du har "taget patent på sandheden".

Du har dine meninger, hvilket er din gode ret - men når andre har andre meninger, så er det da også deres gode ret, skulle jeg mene.

P.S.: Jeg forventer bestemt ikke at finde beviser af nogen art - hverken for ateisme eller for dens mange alternativer smiler

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (15/11/2009 11:56)
#7940 - 15/11/2009 13:18 Re: Hvorfor religion? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du har så evigt ret, når du siger:

"Der er også citater i bibelen, som jeg syndes er knap så heldige, som der hvor jesus forbander et finn træ til helvede fordi det ikke bære frugter.
finn træet kan jo ikke gøre for det jo."

I Urevangeliet lyder ordet sådan her:

---

Kapitel 70

Jesus irettesætter Peter for hans utålmodighed.

(1) Om morgenen, mens de var på vej fra Betania, blev Peter sulten; og han så et figentræ et stykke borte, som havde blade. Han gik hen for at se, om han kunne finde frugter på det; men han fandt ingen, kun blade, for det var endnu ikke fignernes frugttid.

(2) Og Peter blev vred og sagde til det: “Forbandede træ! fra nu af og for evigt skal ingen spise frugter af dig!” Og nogle af disciplene hørte det.

(3) Og den næste dag, da Jesus og hans disciple gik forbi træet, sagde Peter til Jesus: “Mester, se figentræet, som jeg forbandede, er grønt og trives; hvorfor fik mine ord ikke overhånd over det?”

(4) Jesus sagde til Peter: “Du ved ikke, hvilken ånd du er af! Hvorfor for­bandede du det, som Gud ikke har forbandet?” Og Peter sagde: “Se, Herre, jeg var sulten og fandt blade og ingen frugt; så blev jeg vred og forbandede træet.”

(5) Og Jesus sagde: “Jonas´ søn, vidste du ikke, at det ikke er fignernes frugttid endnu? Se kornet på marken, som vokser i overensstemmelse med dets natur — først den grønne spire, så strået, så akset — ville du også blive vred, hvis du kom ved tiden for den spæde spire eller strået og ikke fandt korn i akset? Og ville du forbande det træ, som, skønt det var fuldt af knopper og blomster, endnu ikke havde moden frugt?

(6) Sandelig, Peter, jeg siger dig: en af mine tolv vil i sin frygt og vrede fornægte mig tre gange med forbandelser og sværge, at han ikke kender mig; og resten af jer vil forlade mig for en tid.

(7) Men I vil angre og græmme jer bittert over det, fordi i jeres hjerter elsker I mig; og I vil være som et alter af tolv udhuggede sten og et vidnes­byrd om mit navn, og I skal være tjenernes tjenere; og menighedens nøgler vil jeg give til jer, og I vil give mine får og mine lam føden, og I skal være mine stedfortrædere på jorden.

(8) Men der vil fremstå mennesker blandt dem, som vil efterfølge jer, af hvilke nogle virkelig vil elske mig ligesom I. Men de, som er hidsige, de uvise og de utålmodige, vil forbande dem, som Gud ikke har forbandet, og i deres uforstand vil de forfølge dem, fordi de ikke i dem kan finde de frugter, de søger.

(9) Og andre, som elsker sig selv, vil slutte forbund med verdens konger og herskere og stræbe efter jordisk magt og rigdomme og herredømme, og de vil med ild og sværd tilintetgøre dem, som søger sandheden, og derfor er mine sande disciple.

(10) Og i deres dage skal jeg, Jesus, påny korsfæstes og åbent forhå­nes; for de vil foregive, at de gør alt dette i mit navn.” Og Peter sagde: “Måtte det være fjernt fra dig, Herre.”

(11) Og Jesus svarede og sagde: “Ligesom jeg vil blive naglet til et kors, således vil min menighed blive det i de dage, for hun er min brud og er ét med mig. Men den dag vil komme, da dette mørke skal vige, og det sande lys vil skinne.

(12) Og en vil sidde på min trone, som vil være en mand af Sandhed og Godhed og Kraft, og han skal være opfyldt af kærlighed og visdom hinsides alle andre, og han skal lede min menighed gennem fire gange tolv og tooghalvfjerds, ligesom i gamle dage; og kun det, som er sandt, vil han lære fra sig.

(13) Og min menighed vil blive opfyldt af lys og vil give lys til alle jordens folkeslag, og der vil være én ypperstepræst siddende på tronen som konge og præst.

(14) Og min Ånd vil være over ham, og hans trone skal bestå og ikke vakle; for den vil blive grundet på kærlighed og sandhed og retfærdighed; og lys vil komme til den og vil udstråle fra den til alle jordens folkeslag, og sandheden vil gøre dem frie.”

----

Så indledningsvis siger du jo nøjagtigt det samme som Jesus i urevangeliet. Han fortsætter så med en lignelse og en lære og en profeti.

I urevangeliet er det simpelthen Peter, der pga. af en misforståelse forbander træet, mens Jesus "forsvarer" det, just som du også gør.
#7941 - 15/11/2009 13:45 Re: Hvorfor religion? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
Hej Arne.

Et lille pip fra "maskinpistolskytten", maskinpistolen har jeg "desværre" afleveret til policen.
Men bortset fra det, så mener jeg da, at jeg bruger ytringsfriheden på rette vis, netop her på debatten og helt uden våben andet de verbale, dem skal du ikke være bange for.

Nu har mennesket eller en stor del af menneskeheden i årtusinder, bedt og trylet deres "hersker" om et lille pip og hvad har de fået, ikke en disse er der tilflydt dem fra de øvre sfærer, så jeg vil antage, at der ikke er nogen hjemme der, som lytter til de stakkels bedende/troende, men de bliver troligt ved, de er så forgabte i det "himmelske vidunder" at de kan tro på hvadsomhelst er et tegn fra den i universet frit svævende "papand".

Så sandheden er vist mere på ateisternes side.

Hvis der var tale om et intelligent design, hvorfor har han så skabt så mange uintelligente mennesker?.

Redigeret af treram (15/11/2009 13:48)
#7942 - 15/11/2009 14:28 Re: Hvorfor religion? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

OK - så er vi enige om ikke at bruge våben - andre end ord - i dialog, debat, duel - og det var jo bare dét, jeg gerne ville nå til enighed om smiler

Den "pap-ands-gud", du omtaler, kalder jeg for "sandheden - hvis den eksisterer - bag universets væren" - men selvfølgelig, det er jo kun ord (og for mig tillige en anelse) smiler

For min skyld må du da gerne tage det til indtægt for din ateisme cool

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (15/11/2009 14:28)
#7968 - 19/11/2009 13:30 Re: Hvorfor religion? [Re: Guldfisk]
Borad Offline
godt igang
Sted: Danmark

Hej Guldfisk..

Jeg vil bare respondere på denne:

Citat:
jeg kan se at der er nogle stykker der peger fingre af andre fordi de ikke er troende.

Jeg ved ikke præcist hvor du oplever det, men det kan da ikke være herinde? Her er det vel lige det omvendte, der er tilfældet.. Og hvorfor har du ikke et problem med det? Er det ok at pege fingre af "de troende"?

Mvh

Qol Yehudi

A Jewish Voice
#7991 - 19/11/2009 19:48 Re: Hvorfor religion? [Re: Borad]
treram Offline
Hej Borad.

Jeg vil lige komme dig til hjælp, du har da ret i, at det fortrinsvis er de ikke troende der peger fingre af de troende, og jeg er nok en af de "værste", men jeg prøver at udfordre de troende for at få gang i debatterne og så fordi jeg selvfølgelig mener hvad jeg siger.

Så for mig er det ok at pege fingre af de troende og af de ikke troende, de kan godt tåle det, jeg mener ikke vi er lige så "ømskindede".
#8006 - 20/11/2009 02:00 Re: Hvorfor religion? [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Sted: Danmark

Hej Treram..

Jeg takker;o)

Jeg har ikke et problem med at folk kritiserer eller "peger fingre".. Jeg mener at det er nødvendigt, hvis vi skal nå til et punkt hvor man forstår hinanden, omend ikke nødvendigvis er enige..

Jeg har heller ikke noget imod at blive udfordret, men jeg ville ønske, som jeg har givet udtryk for det andetsteds, at man til tider satte sig ind i hvordan man kunne udfordre mig, inden man forsøger på det:o)..

Jeg har egentlig heller ikke et behov for, at alle skal tro som jeg.. Eller at alle nødvendigvis skal tro på G-D.. Naturligvis har jeg en overbevisning om, at det ville være bedst om alle troede på G-D*, men jeg tror at det er vigtigt først og fremmest at acceptere, at vi har en fri vilje og udgangspunktet må være at behandle hinanden anstændigt, uden at se ned på andre der ikke tænker som én selv.. Som en stor rabbiner sagde: Gør ikke mod andre, hvad du ikke vil at andre skal gøre mod dig (og nej, det var ikke Jesus)..

Så det er egentligt mit udgangspunkt i mødet med min næste (og G-D: Buber havde en filosofi om, at G-D er i mødet med næsten, så med mindre du gerne - og her tænker jeg primært på "de troende";o) - vil være et dumt svin og respektløs over for Ham, så er bør man opføre sig pænt over for næsten)..

Jeg mener at der er religiøse/troende, som har et kæmpe problem med den naturlige ydmyghed de burde have over for andre.. Men jeg synes også at nogle ikke-troende/ateister, er begyndt at male sig selv ind i samme hjørne.. Det er jo så også fint nok, hvis bare de to grupper, kunne stå i hjørnet og skændes om hvem der har mest ret:o)..

Mvh

Ps. Hold fast hvor er jeg glad for "jeg".. Nogle gange undrer jeg mig over, om jeg kan skrive om andre..

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Side 2 af 2 < 1 2

Hurtigt svar:
HTML er Slået fra
UBBkode er Slået til