annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 217 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 18 < 1 2 3 4 5 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8015 - 20/11/2009 12:38 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Når du skriver, at "en religion kræver en gud", så mener jeg, du søger at forenkle virkeligheden til noget, den ikke er.

For det første er der religioner, som er uden én eller flere guder.
Du kan da ikke undgå et vide, at buddhismen f.eks. i princippet er uden guder.

Den nok 40.000 år gamle og stadigt levende shamanisme, kan man vel heller ikke påstå, har guder.

Hertil kommer, at etablerede religioner og religiøsitet da bestemt ikke er det samme.

Folk der professionelt har sat sig grundigt ind i, hvad menneskeheden i historisk og forhistorisk tid har kreeret på det religiøse område, hævder at det basale ikke er guder, men derimod oplevelsen af noget helligt (og hvad "helligt" så er, det er jo nok en længere historie).

Men det er selvfølgelig lettere - som ateist (kan man kalde det "gudsfornægter"?) - hvis man kan hævde, at al religiøsitet er en form for gudetro blinker

Men dén går bare ikke - efter min mening!

Og hvis vi f.eks. gætter, at ca. 50 % af os danskere mener, at der er "mere mellem himmel og jord osv." - og vi spø'r dem: Tror du på Gud? (Hvormed jo nok menes: Tror du, der er en Gud?) - så er mit gæt, at ikke ret mange siger et klart: Ja.

Så det er efter min mening ikke rigtigt at påstå, at valget er mellem Gud og videnskab.

Jeg tror at rigtig mange mennesker gi'r videnskaben, hvad den har fortjent, men at de er klar over, at der meget muligt er mere mellem himmel og jord, hvilket vel burde nyformuleres til: mellem universet og os, end hvad videnskaben nogen sinde vil kunne afklare.

Og uden at kunne afklare det nærmere.

Og er det så dumt ("nedskruet forstand")?

Hvad er din tro (viden er der jo ingen, der har)?

Tror du, at der ikke er mere i universet, end hvad videnskaben kan afklare til bunds?

(Og så må jeg nok hellere lade være at kalde det en fordummende indoktrinering i grænseløs tro på videnskabens altomfattende visdom cool )

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (20/11/2009 12:39)
Top Svar Citer
#8017 - 20/11/2009 15:04 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kender buddhismen vældig godt, men flere præster påstår at buddhister er at betragte som ateister, netop fordi de ingen gud har og det lød da meget sandsynligt for mig.

Men skal alle der tilbeder et eller andet så betegnes som religiøse, såsom satan, thor, odin, julemanden og de mange der dyrker en eller anden sten også betragtet som værende tilknyttet en religion, mener du virkelig det?? eller hvor går skillelinien, det må være enten eller.

"Hvad er din tro(viden er der jo ingen der har)?."

Da jeg ingen tro har, læner jeg mig op ad den viden der findes og den er nu ret så stor. Den tilgængelige viden er så altid bevist næsten 100%, mens der ingen beviser findes for noget som helst, der kan bekræfte at der findes ca.5000 guder og at een gudesøn Jesus engang betrådte denne jord.

Ikke desto mindre tror de fleste, mere på det sidstnævnte end på videnskabens resultater, muligvis fordi de ikke gider sætte sig ind i dem, de er ellers let tilgængelige.

Nu føler jeg mig ikke inddoktrineret i grænseløs tro på videnskabens altomfattende visdom, men har en tillid til at videnskaben vil komme frem med resultater der slår helligånden og dens følgesvende ned af pinden, før eller siden, det vil selfølgelig blive stort nederlag for troende, som de sikkert vil have svært ved at acceptere.

Så valget står imellem guderne og videnskaben, hvordan kan du tvivle?.

Bl.a. skal de 64 store ultrakorte millimeter bølgelængde radioantenner i Chile, der er ved at blive indkørt, nok bringe store nyheder når de kører optimalt, man mener at det skulle blive muligt, at se helt tilbage til the Big Bang.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8018 - 20/11/2009 16:55 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

" Så du mener dermed, at muslimer er lige så intelligente som menneskene i vesten, jeg kan se at du helst vil have at alle betegnes som lige intelligente, talibannernes intelligens kan ligge på et meget lille"

Ah, først taler du om alle muslimer, så bliver det pludselig til talibannere. Men det er åbenbart ét fedt for dig - hvilket netop var min pointe.
Top Svar Citer
#8019 - 20/11/2009 22:07 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Der overraskede du mig ligegodt smiler

Jeg havde ingen anelse om, at du og jeg opfatter religiøsitet forskelligt forvirret

Den religiøse oplevelse har for mig intet med tilbedelse at gøre - og egentlig heller ikke med nogen gud.

Og hvad er det ?

Det har jeg faktisk ikke let ved at svare på, men en oplevelse af verden er det i hvert fald - og jeg føler den mere sand og ægte end noget andet "her og nu" eller "dagen og vejen" eller nogen filosofisk eller videnskabelig overvejelse.

For ikke så længe siden var du og jeg inde på idéen om Big Bang, som jo ser ud til faktisk at være sket for en 12 - 13 miliarder år siden (hvis jeg husker rigtigt - altså hvad videnskaben siger - ikke min hukommelse tilbage i tiden smiler ).

Og Big Bang er da åndeløst betagende, hvis man prøver at forestille sig, hvad der skete.

Her er intet at tilbede - ingen Gud - i hvert fald ikke, hvad jeg ved af - men det er for mig et helligt øjeblik - verden bliver til - ufatteligt - mere storslået end noget menneskesind kan rumme - vidunderligt - fuldkomment - helt (i stedet for stykkevis) - og heldbringende!
Altså helligt - i hvert fald "i min optik" smiler .

Men også bare det at være i et landskab, der også ER - med luften - hvordan den så er lige netop nu - med træerne, der står tålmodigt dér i al slags vejr - med rødderne godt nede i jorden mens de rækker armene op mod himlen - havde jeg nær sagt - men jeg kan da godt nøjes med at sige op i luften smiler
De er levende, som vi er, men bare på en anden måde, som vi højst kan ane.

Og jorden som alt muligt fra planteverdenen kan spire og vokse i - og stenene, der minder om evighed - og, og, og ...

Noget, en smule i den retning, tror jeg er den oprindelige religiøse oplevelse - uroplevelsen.

Og så tror jeg, at nogle i den henseende begavede mennesker har søgt at sige sandheden, som de har oplevet den, selv om den nok ikke kan udtrykkes i ord - og de derfor - lige som kunstnerne - har måttet bruge omskrivninger og kulisser o.m.a. for overhovedet at kunne udtrykke sig (Moses, Jesus, Buddha, Muhammed o.m.a.).

En af disse totalt utilstrækkelige måder at udtrykke sig på blev så: Gud - håbløst udefinerbart og ufatteligt, men et bekvemt ord, når det skal siges kort.

Det er derfor, det ikke rigtig betyder noget for mig, om mennesker bruger det ord - eller ikke ka' li' det - for det fantastiske, ufattelige, vidunderlige er jo, synes jeg - at verden ER - og vi med, for vi er jo også en del af verden - og det er jo stadig det samme både med og uden det ord: Gud.
yeah

Du "læner dig op ad den viden, der findes".

Jo tak - det gør jeg da også - hvem gør ikke dét?

Men kan du virkelig nøjes med dét?

Jo, nok til dagen og vejen - til at kunne klare os - men vil du virkelig nøjes med dét?

Ja, det vil du vel - og det er jo da også en ærlig sag, som jeg både kan og vil respektere.

Men jeg har det bare sådan, at mine religiøse oplevelser gi'r mig kærlighed til verden - verden, hvor jeg skal leve og dø smiler

Og verden må for min skyld gerne være fuld af alle mulige mere eller mindre primitive eller metaforiske religiøse idéer hos en masse mennesker, der ikke kan finde ord, som udtrykker, hvad de oplever.
(Religiøs og politisk undertrykkelse af mennesker, så de forkvakles, er jeg selvfølgelig imod).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/11/2009 22:08)
Top Svar Citer
#8070 - 22/11/2009 09:43 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Arne.

Jeg tror, at det hører med til næsten alle menneskers psykiske inventar, at vi kan have religiøse oplevelser. Der må være én eller anden grundlæggende struktur i dybet af os, som skaber mulighed for at få oplevelsen af noget helligt. Noget numinøst.

Langt hen ad vejen er jeg enig med Treram i, at der i forbindelse med de etablerede religioner er tale om indoktrinering og dyrkning af synspunkter, der svæver frit i luften, og som ganske enkelt ikke kan være rigtige i forhold til den verden, som vi notorisk lever i. Disse etablerede religiøst baserede sociale strukturer, har jo heller aldrig – så vidt jeg véd – været en hjertesag for dig.

Men tilbage står det, der subjektivt for mig, er oplevelsen af det numinøse, det hellige. Selv om jeg ikke regner mig til gruppen af troende – hvad dette udtryk så end måtte betyde – kan jeg ikke overvære en julenats-messe i for eksempel Sct. Michèl-Katedralen i Bruxelles uden at blive følelsesmæssigt berørt af det, som jeg abstrakt vil kalde følelsen af hellighed.

Jeg har også overværet Sct. Benedicts’s brødre synge gregorianske timebønner i den smukke barokkirke, der hører til klosteret Abtei Neresheim i Sydtyskland. Også her har jeg oplevet at blive grebet af følelsen af hellighed.

Ligesom du er jeg også stærkt fascineret af det univers, som vi er en del af. Når jeg i maj står op ved tretiden om morgenen for at sætte mig ud i skoven med riflen, er mine tanker ofte vandret ud i uendeligheden. Den pladsbuk, som jeg kender så godt, og som jeg nu på jægers vis vil have med hjem, er en del af det samme liv, som jeg selv er en del af.

Jeg kigger som du på træerne, der farves gyldentrøde af den opgående sol, og jeg forundres over de dybe sammenhænge i altet, der gør det muligt, at jeg nu kan sidde her og undre mig. Thi det lys, der kommer fra solen, er skabt gennem en så indviklet proces inde i vor lokale fiksstjerne, at man bliver grebet af det uforståelige, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Det er også i denne proces, kulstoffet dannes. Dette forunderlige stof, der med sine valensmuligheder er rygraden i alt biologiske liv. Og tanken går videre med en erkendelse af, at pladsbukken, træerne og jeg selv er gjort af stof, der er blevet til i for længst eksploderede fiksstjerner, og som har beriget den tåge, hvori vor sol og dens satellitter har dannet sig i en gigantisk roterende skive.

Det går også op for én, at hverken bukken, træet eller jeg selv kunne leve, hvis ikke den uafladelige cyklus af fødsel, temporær eksistens og død var intakt. Under min fodsål er der mikroorganismer, hvis antal skal skrives med tolv cifre. De opstår og lever af hinanden, så træet kan opsuge de stoffer, som dannes, og deres genetiske kode matcher for to tredjedels vedkommende mit eget dna.

Jeg betragter også de røde skovmyrer, der ligesom jeg er dannet af stjernestøv fra eksploderede supernovaer. De har dannet samfund, der er så velorganiserede, at deres bo af visne grannåle kan sammenlignes med en organisme, hvor hver celle tjener helhedens beståen. Og der opstår den kætterske tanke, om jeg måske selv er rammen om et samfund af de mikrober, som lever i en uafladelig fødsel-død-cyklus i min fordøjelseskanal.

Måske er mennesket slet ikke skabningens herre, men blot et hensigtsmæssigt bosted for det forunderlige mikroliv, der gradvist er vokset ud af ursuppen.

Nu står bukken der, og jeg oplever symbiosen med såvel ham, som myrerne og træerne. Min finger krummer sig om aftrækkeren, og min bevidsthed flytter sig ud til bukken, så jeg med pegefingeren kan berøre ham på det punkt på bladet, der ligger midt i trådkorset. Alt bliver ét, og jeg går hjem med bukkens sammenbundne ben over skulderen, og med efterklangen af et helligt eftertænksomhedens øjeblik i sindet. Dette ligger som en farvning af sindet i dagens videre gøremål.

I dag var det bukken, der døde. Næste gang er det måske mig, og ad åre vil andre bukke æde af det græs, i hvilket fotosyntesen har omdannet en lille bitte del af det kulstof, som kom ud i form af CO2 gennem skorstenen fra det krematorium, hvor mine jordiske rester blev brændt.

Jo, Arne, jeg tror, jeg véd, hvad du mener.


Med venlig hilsen

Kristian



Redigeret af Kræn-P (22/11/2009 09:56)
Årsag til redigering: Tilføjelse af afsnit.
_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 18 < 1 2 3 4 5 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Seks anholdt for røveri, bedrageri og t..
18/04/2024 17:26
Festival fik sjældent underskud: 'Selvf..
18/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk