annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7891 - 12/11/2009 09:51 ADSKIL KIRKE OG STAT - SIGER PRÆSTER
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information beretter i dag, at statsansatte præster vil have kirken skilt fra staten.

Der er præster, der mener, at det er forkert at give én bestemt religion og kirke særlige privilegier.

De hævder, at kirken skal have frihed til holdninger - også selv om de går imod den herskende regering.

Om fremtiden for folkekirken i Danmark siges det, at det vil være sundt, hvis den skal klare sig selv - også selv om den muligvis splittes i flere forskellige kirker.

En sådan udvikling har jo været ønsket længe af mange, men det er nyt i hvert fald for mig, at der er præster, som er villige til at opgive den trygge tjenestemandsstilling til fordel for friheden og det at klare sig selv.

Hvor mange af de ca. 2000 folkekirkepræster, der har denne holdning, er desværre ikke oplyst.

http://www.information.dk/214911

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/11/2009 09:51)
Top Svar Citer
#7904 - 13/11/2009 00:37 Re: ADSKIL KIRKE OG STAT - SIGER PRÆSTER [Re: Arne Thomsen]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Arne

Jeg tror at holdningerne blandt præsterne er meget forskellige, om hvorvidt stat og kirke skal adskilles. Nogle vil måske mene det er asocialt at de store kirker ikke skal være med at betale til de små kirker.

Jeg har ladet mig fortælle, at man ved hver gudtjeneste eller kirkeligt arrangement skal indberette til provstiet om hvor mange kirkegængere der har været til stede, og det siger sig selv, at små sogne med f.eks. 5-10 ugentlige kirkegængere kan få svært ved at få økonomien til at løbe rundt hvis tilskuddet afhænger af "hvor mange kunder der er i butikken".

Man kan måske spørge om det er rimeligt at forkyndelsen af Guds ord skal være afhængig af mammon?

Her hvor jeg bor har man forlængst slået flere sogne sammen, så én præst må betjene flere kirker med gudstjenester, bryllupper, begravelser, konfirmanter m.m. og det lægger et væsenligt større arbejdsbyrde på den enkelte præst.

Vores præst hvor jeg bor, har netop opsagt sin stilling fordi han ikke længere ønsker at betjene 2 sogne, men kun foretrækker et sogn.

Så jeg tror ikke det kun handler om tryghed i ansættelsen, men også arbejdsbyrden. Jeg har hørt om præster der har holdt 4 gudstjenster på én søndag! 2 om formiddagen, 1 om eftermiddagen og 1 om aftenen.

Men jeg tror på sigt at der kommer en adskillelse mellem stat og kirke, om ikke andet så fordi at man samtdig med faldende medlemstal også lægger en større arbejdsbyrde på nogle præster, og dermed er nogle af disse præstestillinger ikke attaktive. Man kan måske sige at kirken sparer sig ihjel!
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#7906 - 13/11/2009 09:48 Re: ADSKIL KIRKE OG STAT - SIGER PRÆSTER [Re: arentzen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Man kan jo sige, at hvis man vitterligt gerne vil se Danmark som et sekulært samfund, så er skilsmissen mellem stat og kirke den eneste vej frem..

Som sådan er jeg selv tilhænger af et sekulært samfund, men et sådan samfund kræver jo, at alle må acceptere og erkende, at ingen skal have fortrin frem for andre, mens man tager hensyn til forskellighederne..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#7907 - 13/11/2009 12:28 Re: ADSKIL KIRKE OG STAT - SIGER PRÆSTER [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Jeg er meget enig med dig i, at selve samfundet skal være sekulært, hvorved jeg forstår, at den politiske magt ikke skal være "forlovet" med nogen bestemt religion eller anden livsopfattelse eller livsanskuelse.

Samtidig skal det enkelte menneske selvfølgelig have sin fulde både politiske og trosmæssige frihed - uanset hvad det er, han/hun tror på - og ikke tror på.

Den gamle institution der blev startet af Harald Blåtand omkring år 960, som en del af hans statsmagt, og som i dag kaldes den danske folkekirke får hermed omsider sin frihed - og hvad det kan føre til, er jo ikke til at vide.

Men selvfølgelig skal den have chancen, synes jeg, for ny vækst og udvikling - på lige fod med alt andet "af den slags" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/11/2009 12:29)
Top Svar Citer
#7910 - 13/11/2009 16:40 Re: ADSKIL KIRKE OG STAT - SIGER PRÆSTER [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det er en meget spændende diskusion om folkekirkens adskillelse fra staten, jeg ville også mene at et sekulært samfund ville være betydeligt bedre end den binding til staten som folkekirken har nu.

Og at den så også selfølgelig selv må sørge for at skrabe penge sammen, til lønninger, pensioner, uddannelser og driften af kirkerne , uden statens og andre troende samt ateisters medvirken.

Det vil nok blive en brat overgang, med et betydeligt mandefald blandt præsterne, for det ser ud til at mange medlemmer er tilbøjelig til at opgive folkekirken helt, mange har meldt sig ud efter Brorson kirkens præsts lovbrud og den dag kontingenter stiger måske dobbelt eller triple op, tror jeg at folk hurtigt får sig meldt ud af folkekirken ligesom det skete i Sverige.

Der vil også blive endnu flere kirker ledige, så der bliver brug for gode forslag hvad de så kan bruges til, de er jo ikke videre energiøkonomiske, og skal de bruges heltids bliver det en dyr affære at varme dem op.

Desværre er jeg bange for, at der går mange år inden politikkerne er modne til at sætte det på dagordenen, selvom flertallet ikke selv er medlemmeraf folkekirken.

Samtidig må så inddoktrineringen af børn ophøre i skolerne, ligesom præster ikke skal have adgang til skolerne for at få børn overtalt til minikonfirmationer.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk