annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7624 - 18/10/2009 11:42 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu må vi til at højne debatniveauet her så Ipso Facto kan deltage, og du tror at han kan komme med korte og inspirerende indlæg, nå lad os nu se hvad der sker.

Ja vi er for såvidt enige i hvad trosfrihed går ud på, kan jeg se, det var da altid noget.

Men det fratager ikke retten til at trampe lidt på de troende, det er dem der mener at have ret til jorden alene, vi andre får allernådigt lov til at være her, fordi flertallet har en eller anden form for en tro, der giver dem mere ret og krav på respekt, tror de da.

Og du ved hvor min respekt ligger for de troende.

Hele Cirkusset og her mener jeg de troendes Cirkus er skabt for at hylde indtil flere guder, hvoraf de værste er gud, Allah, Muhammad, Jesus og det hellige spøgelse og ikke andet, ikke for at gøre mennesket frit-tværtimod, for at fængsle mennesket så at det ikke behøver at stå på egne ben, det hele betemmer disse sølle figurer.

"Du ville ikke have betænkligheder ved at blive voldtaget af gud ved det hellige spøgelse, hvis du var Maria, når du på forhånd var blevet orienteret om dette" . Arne du er jo pivreligiøs, du tror det bare ikke, du narrer dig selv også med; efter forud at blive orienteret af ærkeenglen Gabriel ( der jo senere også gav Muhammed koranen )" og hvem havde så skrevet koranen? og på hvilket sprog var den skrevet? og på hvilket materiale var den skrevet? du kommer jo med dine hentydninger som var de historiske, mens jeg siger at jeg ikke tror en disse på noget af det.

Den absolutte sandhed indebærer at man må acceptere at der findes en gud, siger du, det kunne jo også være at du blev overrasket, når sandheden er at der ingen gud/er eksisterer eller har eksisteret og hvad så ?.

Det er jo bevist at ligemeget hvormeget du håner, genere, tramper på guderne,Jesus eller beder til dem, INTET sker, sker der endelig noget, sker det i syge hjerner modtagelige for virus.

Men jeg må dog indrømme at hvis du generer, håner og tramper på Muhammed, så sker der ting og sager, men han er nu heller ingen gud, bare en sølle psykopat der burde været sat i et dybt fangehul.



Redigeret af treram (18/10/2009 11:44)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7626 - 18/10/2009 15:41 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.
Du skriver:
Citat:
"Men det fratager ikke retten til at trampe lidt på de troende, det er dem der mener at have ret til jorden alene, vi andre får allernådigt lov til at være her, fordi flertallet har en eller anden form for en tro, der giver dem mere ret og krav på respekt, tror de da."

Er der nogen, der tramper på dig?

Du skriver:
Citat:
"Hele Cirkusset og her mener jeg de troendes Cirkus er skabt for at hylde indtil flere guder -"

Det er ikke sådan, jeg opfatter "hele cirkusset".

Jeg skrev - om den store uvidenhed, vi alle er underlagt:
Citat:
"Og på det grundlag er det jo så, at "cirkusforestillingerne" begynder - eventyrene, myterne, idéerne, inspirationerne, intuitionerne, følelserne, fornemmelserne og fantasierne - det hele på særdeles "gyngende grund" - men bedre vilkår har vi jo ikke!"

Det kan du ikke lokalisere som kun værende noget, der gælder "de troende" - det gælder da os alle, skulle jeg mene smiler

Jeg tror ikke på, at du kan holde Big Bang eller et rytmisk univers - eller et multiunivers - udenfor "cirkus-arenaen" - ej heller troen på, at det er tilstrækkeligt med fornuften alene blinker

Du skriver - om mig:
Citat:
"Du ville ikke have betænkligheder ved at blive voldtaget af gud ved det hellige spøgelse, hvis du var Maria, når du på forhånd var blevet orienteret om dette" . Arne du er jo pivreligiøs, du tror det bare ikke, du narrer dig selv også med -"

For mig ser det ud som om, du ikke magter ad adskille myte og "virkelighed" - og som om du ikke tør leve dig ind i mytens verden - og når jeg forsøger det, så mener du åbenbart, at dét giver dig belæg for at påstå, at jeg tror på denne myte om Marias bebudelse, som en historisk kendsgerning.
Men det gør jeg jo netop ikke!

Derimod ser jeg denne myte som et forsøg på at se en forening mellem det menneskelige og "det guddommelige".

En tilsvarende myte, uden for kristendom og sædvanlig religiøsitet, ville vel f.eks. handle om en "forening" mellem mennesket og Big Bang.
Den har endnu ingen skabt (selv om du vel selv har taget et ganske lille første tilløb smiler ).

Det skulle ikke undre mig, om du så ville indvende, at mennesket jo ikke eksisterede på det tidspunkt, da Big Bang er beregnet at være startet.
Men den slags småligheder er myter jo netop hævet over i sin kunstneriske frihed (kunne man vel kalde det) til at søge ind til sin egen inderste kerne smiler

Du skriver - om mig:
Citat:
"Den absolutte sandhed indebærer at man må acceptere at der findes en gud, siger du -"

Nej, nej, nej - det har du fået galt i halsen - men måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok, da jeg skrev:
Citat:
"Du vil helst ikke høre ordet Gud.
Det ord er jeg heller ikke så vild med, men jeg bøjer mig for, at det kan være vanskeligt at undgå, når man søger at nærme sig idéen om den absolutte sandhed smiler "

Det, jeg mener, er, at ordet Gud kun er et hjælpeord.

Den absolutte sandhed - hvis den eksisterer - og hvis vi oven i købet kendte den - sandheden bag universtes væren - som nogle mystikere hævder at have oplevet - kan næppe udtrykkes med ord - og ordet Gud, tror jeg, vil være helt umuligt primitivt.

Så jeg mener altså det modsatte, af, hvad du fik ud af det! blinker

Og at du har lyst at "trampe på" mennesker med en anden livsanskuelse end din - det imponerer mig ikke blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/10/2009 15:42)
Top Svar Citer
#7628 - 19/10/2009 20:19 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg ved da ikke rigtigt om der er nogen der tramper på mig, det oplever jeg ikke, men har dog oplevet det endog meget som du nok ved, ok det er også at trampe på mig at jeg skal tvangsindlægges til at deltage i kirkens håndlangeres lønninger og pensioner.

Så derfor vil jeg ikke frasige mig retten eller pligten til at trampe igen.

Vi har vel en pligt til at sige vores mening om det bestående kirkevælde om det så er protestantisk, katolsk eller muslimsk.

Det ser ud til at du befinder dig på gyngende grund, jeg mener jeg har fast grund under mine futter, jeg er ikke så let at vælte af pinden, for det er jo i grunden kun al det gudelige der er på gyngende grund, nærmest udi kviksandet, men desværre synker det ikke helt i og forsvinder.

Jeg har ingen svævende meninger, hvis jeg selv skal sige det, alt er for mig klart og gennemskinneligt, måske lige pånær universets historie, men ellers er der skam ingen slingrer i valsen.

Jeg tør ikke leve mig ind i myternes verden, siger du, jamen hvad skulle jeg der efter, jeg klarer mig somsagt vældig fint uden myter og guddommelige narrestreger.

Heldigvis kan jeg læse ud af dine indlæg, at myternes bog biblen overhovedet ikke siger noget sandfærdigt, eller det skal fortolkes i en helt anden retning end man læser det, jo det forstår jeg, det er logik for skrældemænd.
De "idioter" der har fundet på røverhistorierne kunne da godt have gjort det lettere for deres ofre, så de ikke behøvede at omfortolke hver et ord.

Og hvad tror du at de stakkels skolebørn, der bliver tvangsfodret med samme historier tænker, de tror sku på vrøvlet lige indtil de opdager at julemanden heller ikke eksisterer, men børn har man lov at "trampe" på, det er endda en pligt-vorherrebevars.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7632 - 20/10/2009 18:19 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du står på fast grund, og alt er klart og gennemskinneligt (på nær universets historie), skriver du - samtidig med, at du mener, jeg befinder mig på gyngende grund:

Det sidste vil jeg gi' dig helt ret i - og det første forekommer mig at være beundringsværdigt - selv om jeg har lidt svært ved at forstå dig her.

At have check på de tre rumdimensioner, på masse og energi, på vores daglige materielle verden, det kan jeg sagtens følge dig i.
Det har jeg også, synes jeg.

Men så er der jo "den fjerde dimension", tiden, og hvad den bringer.
Her synes jeg, det er knapt så klart - ja faktisk totalt uklart.

Selvfølgelig ved vi jo, at vi skal dø - pludseligt - eller under tiltagende svækkelse og hjælpeløshed, og måske også med smerter, ydmygelser og angst - men så ved vi jo heller ikke ret meget mere om, hvad tiden vil bringe os, vil jeg mene.

Dertil kommer så - for mit vedkommende - min totale uvidenhed om universets væren.

Det kan man selvfølgelig vælge at ignorere - som du vist gør (?) - men det kan jeg ikke, og det er dét, der giver mig anelser, inspirationer, fornemmelser, intuitioner - og begejstringer.

Jo, det er på gyngende grund, men for min mentalitet: Hellere dét, end at være indespærret i en - synes jeg - snæver materiel verden alene styret af en for mig at se utilstrækkelig fornuft.

Her er det så at vi er temmelig forskellige - og hvorfor skulle vi ikke kunne være det?

Vi lever i den samme verden, men det er vidt forskelligt, hvordan vi oplever den - og det er da netop det spændende og inspirerende ved det, synes jeg smiler

Det er selvfølgelig din sag, om du vil "trampe på" mennesker, der oplever verden anderledes, end du gør - og du har jo, som du skriver, også et gammelt regnskab at gøre op med mennesker i din fortid, som ville påtvinge dig en eller anden bastant form for kristendom - vel endda med janteloven i ryggen.

Det er vel i dag reduceret til et demokratisk flertal, der endnu ikke har fået taget sig sammen til at skille stat og kirke - selv om alt vel tyder på, at det kommer.

Jeg vil ikke være med til at trampe på andres meninger og holdninger, men jeg vil til enhver tid være med til at kæmpe imod "meningstyranni" enten det så er ideologisk, religiøst eller hvad det nu er.

Og det er vel så dér, du og jeg står - og det er vel ikke helt så ringe endda blinker

Myter er jo så ikke lige "din kop te", men jeg ka' ikke modstå fristelsen til at nævne myterne om Narcissos og Ekko - den første så optaget af sit eget selv, at han druknede i sit spejlbillede ved søens brev - og den anden helt uden et selv, og derfor kun et ekko af andres påvirkninger.

Sådan nogle historier ka' jeg godt li' smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/10/2009 18:20)
Top Svar Citer
Array
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk