annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7604 - 13/10/2009 15:53 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: serotonin]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Jan.

Jo tak jeg har det strålende, bortset fra kulden der langsomt sniger sig ind på os, jeg ville gerne være i Thailand de næste 6 måneder, men min viv studerer svensk, så det bliver muligvis kun til en kort smuttur.

Og du er gået helt bananas med dit banan-gen, jamen hvorfor ikke, det var rart at høre lidt fra dig her på Trosfrihed, vi er jo kun få men højt på strå. engel

Jeg flyver som en elefant med stækkede vinger, var det ikke Dumbo der kunne flyve ?.





Redigeret af treram (13/10/2009 15:57)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7605 - 13/10/2009 18:21 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
"Det var som så med enigheden kan jeg se, og jeg som mente vi var enige.
Du har så tilbragt livet med at elske universet, mens jeg har elsket mine hustruer-een ad gangen, sådan har vi hver vore syn på kærligheden og hvordan den opleves, men ikke fordi jeg ikke elsker universet, blot på en lidt anden måde, jeg ser det ikke som noget "helligt", men som noget utroligt storslået -"

Jeg synes nu ikke, der er noget i vejen for at elske både hustruer og universet smiler - det har jeg da gjort - begge dele smiler - det sidste dog først sent i mit liv.

Jeg synes det er et mirakel, at universet eksisterer - og som vi jo er en meget lille, men dog en del af yeah

Du skriver, at du finder universet storslået, og det er jeg selvfølgelig ikke uenig i, men universet er for mig ikke en selvfølge - og derudfra kommer jo så nok oplevelsen af, at det er helligt.
(Det er der nogle, der mener kan forklares ad fornuftens vej: "ole bjørn: Følelsen af "hellighed" er ganske enkelt et resultat af elektrokemiske processer i hjernen, primært i den posteriomediale cortex. Det er konstateret ved målinger af hjernens elektriske impulser i kontrollerede forsøg." - en "forklaring", som sikkert er videnskabeligt troværdig, men som bare ikke "ganske enkelt" forklarer noget som helst af det egentlige i at opleve hellighed - efter min mening).

Nu ka' jeg jo godt regne ud, at "hellighed" for dig sikkert lugter af præstestyre og religiøs råddenskab, men det, jeg synes, jeg oplever, er dugfrisk og helt fri for den slags.

Det samme gælder egentlig også begrebet Gud, som jeg meget nemt kan undvære - nok mest fordi det er totalt umuligt at give det ord et indhold.

Så måske er vi alligevel ikke så langt fra hinanden.
(Jeg er selvfølgelig helt enig med "sidelinjemanden", når han skriver: "ole bjørn: Ja, Arne, det er uhyre fornuftigt at basere sit liv på kendsgerninger, i stedet for at basere det på fantasier og meningsløse spørgsmål.", der er bare - for mig at se - lige den lille detalje, at de til rådighed stående "kendsgerninger" er håbløst utilstrækkelige smiler )

Men hvad kan vi forlange af os selv her - vi er jo bare nogle intelligensmæssigt højtudviklede pattedyr - og så heller ikke mere blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/10/2009 18:22)
Top Svar Citer
#7607 - 14/10/2009 09:39 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Det var nu nærmest for a drille dig lidt, at jeg skrev at du havde tilbragt din tid med at elske universet, mens jeg kvinderne.
Men jeg elsker nu også universet, men mest jorden hvor jeg elsker at rejse rundt på ikke turistplagede steder, men ude i et "vilde"og opleve hvordan menneskerne lever der.

Du har misforstået mig helt hvis du tror tror at min aversion først og fremmest gælder præstestyrer og religiøse råddenskaber, det er for mig totalt tåbeligt, hjerneforladt, at tro på, at der findes en gud der har skabt det hele og at denne gud finder behag i at mennesket samles i specielle huse hvor de falder i svime over guden og beder til den som var de ikke rigtigt kloge i hovedet, det viser menneskets utilstrækkelighed til selv at tænke, præsterne og den religiøse råddenskab er så et biprodukt af jammerligheden.

Troen er en traditionsbunden sygdom, der kun langsomt bliver kureret, det kræver nemlig at have mod for at kunne blive kureret fra den, de fleste hænger fast i kviksandet og vil ikke hjælpes op, de er skidebange for følgerne, tænk hvis der nu alligevel findes en gud--pladder.

Heldigvis er vi jo et intelligent højtudviklet pattedyr som du skriver og ikke andet, men det viser alligevel at med stigende intelligens falder tilslutningen til religionen.
Hvilket statistikkerne jo også er et tydeligt tegn på, men det går stadig for langsomt, flere århundredes løgne og dårlige påvirkninger tager sin tid at blive kvit.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7608 - 14/10/2009 18:00 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du ved, vi er enige om råddenskab i religioner, men du tilføjer:
Citat:
"- det er for mig totalt tåbeligt, hjerneforladt, at tro på, at der findes en gud der har skabt det hele -"

- og det er det jo din gode ret at mene.

Men du er jo "i bar røv og wiklers" - for nu at blive i drilleriet smiler

For du aner jo ikke, hvordan det kan være, at verden ER.

De fleste mennesker hælder vist til det gæt, at verden er skabt - og nok færre til, at verden altid har været - og måske også, at verden altid vil være - både før Big Bang og efter at Universet er "faldet fra hinanden".

Skabelsesteorien forudsætter jo en skaberkraft - at skabe ud af intet - hvilket for os mennesker er totalt absurd.

Altid-teorien - eller Evigheds-teorien - er vel næsten endnu mere absurd ("Fra evighed og til evighed", siger præsten).

Hvilken en af dem hælder du til?

Eller har du en tredje teori?

Hvis du ikke ved, hvad du vil tro - for du kan jo ikke vide - hvorfor så være så hånlig overfor tilhængere af skabelsesteorien?

Og du behøver jo ikke at hæfte en ældre herre med langt hvidt hår og skæg - siddende på en sky - på skabelsesteorien.

Så gør du det for let for dig selv, synes jeg.

Jeg er "totalt på røven" her smiler - men det hindrer mig bestemt ikke i at være både betaget, begejstret og forelsket i at verden ER yeah

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/10/2009 18:02)
Top Svar Citer
#7609 - 14/10/2009 20:07 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne-drillepind.

Det kan da godt være at jeg er i " bar røv og viklers ", men skabelsesteorien som fortalt i gt er jo en gudsjammerlig historie at blive pudset på; så tog gud noget "lerstøv" op i hånden og pustede liv i og så var Adam skabt o.s.v.det bare rene sludder hele vejen igennem, menneskeskabt sludder, for at tage et lille enkelt eksempel, så opstod lerstøv 100 % sikkert, mange 100 mil.år efter jordens "fødsel".

Det er skabelsesberetningen som den står i gt, at præsten henne i gudehuset bl.a. prakker de stakkels mennesker ind og hvorfor siger han sådant noget sludder, hvis han ikke selv alvorligt tror på det 100%, det er jo hele kirkens underlag der er ude i kviksandet, intet passer overhovedet med hvad man kan tænke sig til er sandhed.

Big Bang kan muligvis sammenlignes med en gud, så lad os bare sige at the Big Bang er vorherre, for han er jo ikke en gammel hvid håret og skægget bessefar på en lille hvid sky, som du siger, der holder hånden over os alle, sandsynligvis er the Big Bang skideligeglade med os alle, at mennesket ikke kan få det ind i deres hjerner, beror på at de ikke er lige ( rigtigt)kloge allesammen, andet facit kan jeg ikke komme til.

Og dem der forbinder en gud med en Jesus, har så et endnu større problem, for hvis det ikke er en gammel hvidhåret idiot der voldtog og besvangrede Maria, hvem var det så-forklaring udbedes venligst, det kan godt være det var et stort knald, men i hvertfald ikke the Big Bang, du er jo så forblændet af dit Jesus ikon, så du må da have en (sø) foklaring ha ha ler




Redigeret af treram (14/10/2009 20:11)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk