annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7393 - 23/08/2009 17:06 Re: Ny bog forklarer Vollsmose-skyderier [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram (skal du ikke snart logge ind?).

Jeg kan ikke undgå at blive i godt humør, når jeg læser dine - i mine øjne - rasende udfald mod "de troende".

Franco, Lenin, Hitler, Stalin, Mussolini, Pol Pot og mange flere ser jo nærmest ud til at være det rene vand - sammenlignet med "de troende".

Men jeg er da enig i, at forbrydelser begået i de forskellige religioners navne er uhyggelige, rædselsfulde, enorme og afskyelige.

Og noget kunne tyde på, synes jeg, at du er på nippet til at deltage i disse brutaliteter - i ateismens navn - men jeg har dog tillid til, at du foretrækker at kæmpe med ord i stedet for med sværd.

Angående "de troende", dem der ubetinget og bogstaveligt accepterer toraen eller bibelen eller koranen eller andre religioners skrifter, som noget "videnskabeligt":
Hvor mange af den slags mennesker tror du egentlig, der findes i Danmark???
Mit gæt er, at de et forsvindende mindretal.

Jeg tror, der f.eks. er mange flere, der mener, at det er vores ret her i Vesten - og pligt - med magt at udbrede vore idéer om demokrati og økonomi til resten af verden.
Men det er måske i orden???
Det er jeg ikke så sikker på, vi har moralsk ret til.

Du mener, at visionen om ikke at slå ihjel ikke havde behøvet en myte om Moses.
Her vil jeg gerne pege på, at på den tid - for to tusind år siden og tidligere - var det forbundet med livsfare at vove sig ind i en anden stammes teritorium.

En almindelig fremgangsmåde var, at den fremmede, den indtrængende, blev stillet foran stammens øverste.
Ville han ikke se dig i øjnene, var dit liv i overhængende fare, men "løftede han sit åsyn på dig og gav dig fred" (som det siges under den lutherske højmesse, hvor stammens øverste er udskiftet med Gud), var du hilst velkommen og kunne nyde gæstfrihedens gavmildhed.

Ikke at slå ihjel var bestemt ikke en selvfølge på den tid, hvor Moses - iflg. myten - kom ned fra bjerget.

Jeg synes, det er et godt eksempel på, at det ikke så meget er de personer, beretningerne hægtes op på, som det er de nye visioner, det handler om - og som må have nogle "kulisser" at være i.

Når du ser det som en selvfølge ikke at slå ihjel, kan du ikke afvise, vil jeg mene, at det er den gamle vision - pakket ind i Moses og bjerget - der lever videre i dig.

Tilsvarende i kristendommens beretning om den barmhjertige samaritaner.
Var det præsten, der hjælp den nødlidende?
Var det levitten (hjælpepræsten)?
Nej, det var samaritaneren, den uglesete og fremmede (kunne vel være en muslim i Danmark i dag).
Og Jesus siger til spørgeren: Hvem af de tre var en næste for den nødlidende? Spørgeren: Ham som viste barmhjertighed. Jesus: Gør du ligeså!

Det var normalt at ignorere en fremmed nødlidende (som præsten og hjælpepræsten gjorde) men den uglesete gjorde noget nyt.
Er det en selvfølge i dag? Spørg flugtbilisten.

I koranen er omsorgen udvidet til også at omfatte dyr (Kan ikke huske, hvor det står).
Så langt er kristendommen vist endnu ikke nået.

Jeg synes, du "hælder barnet ud med badevandet" - uden at værdsætte, hvad du har fået overleveret af de forgående generationer (Der er ikke meget mere end ca. 66 generationer mellem os og år nul).

Jeg tror ikke på, at det at bevare fremmedes liv, og det at være barmhjertig mod fremmede er din egen opfindelse.
Jeg tror det er landvindinger i menneskenes udvikling, som fortjener at værdsættes.

Men når vi så kommer til religionernes (og ideologiernes) ugerninger, da er jeg enig med dig.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/08/2009 17:06)
Top Svar Citer
#7394 - 23/08/2009 17:52 Re: Ny bog forklarer Vollsmose-skyderier [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Hvor er det dejligt at læse et indlæg, der vidner om tolerance! Tak for det :-)

T.
Top Svar Citer
#7395 - 23/08/2009 21:34 Re: Ny bog forklarer Vollsmose-skyderier [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym / T.

Tak for venlige ord.
De luner - og den slags hænger jo ikke på træerne her smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7397 - 24/08/2009 03:06 Re: Ny bog forklarer Vollsmose-skyderier [Re: Arne Thomsen]
Lea
Uregistreret

Hej Arne

Jeg vil også rose dig for din tolerance og medmenneskelighed. Må Gud fortsat velsigne dig
Top Svar Citer
#7398 - 24/08/2009 10:18 Re: Ny bog forklarer Vollsmose-skyderier [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Lea.

Tak for dine meget venlige ord.

Jeg er en lille smule utryg ved begrebet tolerance.
Jeg vil for eksempel nødig være tolerant overfor mennesker, der undertrykker andre mennesker - eller kloden i det hele taget.

Undertrykkelse findes, mener jeg, i mange former, og i demokratisk prægede samfund, hvor der ikke er så megen fysisk vold, er sådan noget som demagogi og propaganda (som jeg opfatter som bevidste forsøg på at forføre flest mulige mennesker) ikke lige det, der appellerer til min tolerance smiler

Desuden har vi vel alle en tendens til at tænke og føle provinsielt.
Her i den vestlige verden er vi for eksempel gode til logik og teknologi, men vores opmærksomhed på vores eget sind er da vist ikke rigtig noget at prale af - globalt set smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/08/2009 10:19)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk