logo
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
#7352 - 12/08/2009 18:34 Re: Dobbelttydig islam [Re: treram]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Hej Treram.

Hvis du tolker det jeg skriver som værende et udtryk for passivitet, så tolker du det ikke helt korrekt, Treram.

Uanset hvordan vi vender og drejer alt som sker her i vores verden, så kommer det altid udfra vores måde at tænke på. Er der kærlighed i vores handlinger, så vil resultatet også være derefter. Er der frygt, had og vrede i vores handlinger, så vil vi opleve en enorm konflikt imellem mennesker.

Du skriver:

"Der er masser af eksempler på hvordan det går, når mennesket trækker skyklapperne for, og det er ikke til mnneskets bedste."

At stikke hovedet i sandet er ikke at ville se problemet som det virkeligt er. Og problemet er altid mentalt. Så længe vi tror det er et objektivt problem, så længe vil vi også blot lade os vildlede af vores angst for at se på os selv.

Det er jo nemt nok at sige det er forbrydernes skyld, eller muslimernes skyld, eller religionernes skyld osv osv. På den måde kan man få afløb for det man ikke ønsker at tage ansvar for i en selv, og så projicere det ud på ens medmennesker.

Spørgsmålet må være, som Arne er inde på, hvad er det vi virkelig ønsker for os selv og vores medmennesker?

Og hvad skal der til for at vi når vores mål?

Ønsker vi fred, glæde og samhørighed, så må vi også anstrenge os for at praktisere en tankegang som er i overenstemmelse med det vi ønsker. Og gør vi det, så vil vi også opleve en helt anden verden. Men det må komme inde fra os selv, Treram.

Jeg har det fint med at vi har et retssystem. Det er som det skal være. Det jeg sørger for i mit liv, det er at tage ansvar for det jeg tænker og føler, og resultatet er at jeg oplever mig mere og mere forbundet med andre mennesker, og ikke afviser nogen.

Den erkendelse som jeg har oplevet har gjort mig enormt frigjort, er erkendelsen af, at jeg ikke kan eller skal ændre på andre mennesker. Der ligger en enorm befrielse i denne erkendelse.

Jeg kan dele mine tanker og følelser med andre mennesker, men om de ønsker at være en del af mine tanker og følelser er helt op til dem. Men oftes når vi oplever at nogen ikke dømmer os, så opstår der en enorm stor tillid, og så er det vi oplever os meget meget forbundet. Så er vi ikke bange for hinanden. Så er vi ikke bange for at dele tanker og følelser.

Det må du også kende hvis du har børn, Treram.

For mig er et menneske som slår et andet menneske ihjel ikke en forbryder som skal straffes, men et menneske som råber på hjælp. Et menneske som du og jeg, som blot dybest inde ønsker at føle sig elsket og accepteret. Men oftes møder de mennesker som har brug for hjælp, afvisning. Og på den måde bliver de ved med at have en meget destruktiv selv-opfattelse.

Så nej, jeg lukker ikke øjnene for problemet. Problemet er mangel på kærlighed og forståelse, og det er det jeg ønsker at gi til verden. Det er ikke altid nemt, men jeg gør det bedste jeg kan. smiler

Kærligst Jan.

Ps. Var der noget med, at i manglede en livredder til jeres varme sø i skåne. smiler

Top Svar Citer
#7353 - 12/08/2009 18:34 Re: Dobbelttydig islam [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
medlem af støtteforeningen
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg vil alle mennesker det bedste på jorden, intet er mig mere magtpåliggende, men det vil du og Jan åbentbart ikke, for I vil ikke røre en finger for de der ikke bliver respekteret som mennesker, eller mod de der er årsag til terroren, så hvordan I vil komme videre og frelse jorden kan jeg ikke lige få øje på, men det vil I måske heller ikke.

I vil bare lade det hele ske og håbe på et mirakel fra de højere "magter".

#7354 - 12/08/2009 19:41 Re: Dobbelttydig islam [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Din påstand - om mig - at jeg "ikke vil røre en finger for de der ikke bliver respekteret som mennesker", er temmelig skrap, synes jeg.

Hvis mennesker i Danmark ikke bliver respekteret, så vil vores demokratisk vedtagne lovgivning samt de i demokratiets navn udøvende myndigheder sørge for, at de grundlovsfæstede menneskerettigheder bliver respekteret her i landet, vil jeg mene.

Det kniber nok lidt med respekten for vore asylsøgende flygtninge og danskeres udenlandske ægtefæller - og sikkert også andet - men i det store og hele mener jeg, at det fungerer nogenlunde godt.

Har du noget, du vil have ændret?
Har du andre eksempler på, at menneskerettighederne i Danmark bliver alvorligt krænket? - så kom dog med dem!
Hvilke aktiviteter er det, du mangler?
Er det jødeforfølgelser? - muslimforfølgelser? - andet?

Hvad vores krigsførelse i Afghanistan angår er jeg derimod bekymret.

Hvor mange uskyldige civile afghanske mænd, kvinder og børn har danske soldater slået ihjel? - og hvor mange danske soldater har vi selv mistet?
Det hævdes jo tillige med stor sikkerhed, at dansk militær har udleveret afghanske fanger til tortur hos andet vestligt militær.

Er det rimeligt?
Hvad skal det føre til?
Hvad er berettigelsen af vore handlinger?
Har civile afghanere ingen menneskerettigheder?
Hvis vi mener os berettigede til at bekæmpe Taliban, hvordan kan vi da begrunde vores ret til det?
Og hvis vi kan opstille troværdige begrundelser, hvorfor gælder de så ikke f.eks. for Myanmar/Burma (som jo også kan levere både olie og opium)?

Jeg synes bestemt ikke, vi skal være passive - tværtimod - men jeg synes, vi skal have rene linier, når vi handler - og vi skal respektere, synes jeg, at andre meninger end vore egne også har eksistensberettigelse og krav på respekt.
Kolonitiden er forbi.

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (12/08/2009 19:42)
Top Svar Citer
#7355 - 13/08/2009 09:01 Re: Dobbelttydig islam [Re: serotonin]
treram Offline
Hej Jan.

Du vil blæse med mel i munden, det kan ike lade sig gøre, men det ved du måske ikke.

" For mig er et menneske der slår et andet menneske ihjel ikke en forbryder som skal straffes, et menneske som råber på hjælp."

Så er der mange muslimer der råber på hjælp og højest Osama Bin Laden, desuden muslimer der slår deres datter ihjel uden at kny, og dem de mener er vantro, synes du ikke det er lidt langt ude - ærlig talt???

Prøv du at vise din kærlighed til disse mordere, de vil grine af dig.

Du stikker jo hovedet i et hul i sandet som strudsen og lader stå til, det er for slapt.

Jeg tror ikke vi behøver en livredder her, svenske børn svømmer godt og der er ingen høje bølger og understrøm, men vandet er så brunt at du ikke kan se dine egne ben, men meget rent derudover, men man skal lige vænne sig til farven.

Redigeret af treram (13/08/2009 09:02)
#7356 - 13/08/2009 09:30 Re: Dobbelttydig islam [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
Hej Arne.

Ja landets love træder i kraft, når de bliver overtrådt, og nu er de asylsøgende irakske flygtninge, endelig blevet hevet ud af kirken, hvor de troede at de var velforvaret, men nu bliver de så sendt tilbage til Irak, hvor der vel ikke er de store problemer mere.
Så nu vil der lyde et ramaskrig fra venstrefløjen igen, de vil ikke respektere vore love, ser det ud til.

Jeg mener jeg har beskrevet hvilke aktiviteter, der bør tages hånd om, endda indtil flere gange, men kort-vi skal ikke ændre vore danske livsførelse for at behage muslimerne.

Såvidt jeg ved og som du også burde vide, har den afghanske præsident bedt vesten om hjælp til at bekæmpe taliban og extreme islamister og endda bedt om yderligere forstærkninger, men det mener du ikke vi skal acceptere, vi skal lade dem sejle deres egen sø.
Guerillakrig er uhyggeligt, og især i et land som Afghanistan, fordi det er svært at ramme talibannerne da de gemmer sig blandt civilbefolkningen, derfor sker der de modbydelige drab på uskyldige.

Du nævner her Burma som ingen tager sig af, Burmas militærregering har ikke udtrykt ønsker om hjælp og jeg tror ikke at USA eller nogen anden stat ønsker at intevenere, muligvis også grundet Burmas nære samarbejde med Kina, UN prøver at bearbejde Burmas regering, men uden held, mener du vi skal sende en UN styrke til landet og afsætte militæret?.

Ja Burma har store olie og gasreserver og et folk i stor nød, men militærregeringen arbejder for egen vinding, hvilket vi så under tsunamien, de ville ikke modtage hjælp til de mange mill.nødlidende, de lod dem helt i stikken.

Du skriver at koloni tiden er forbi, jeg tror ikke at nogen ønsker at gøre hverken Afghanistan, Irak eller andre muslimske lande til en koloni, de ønsker tværtimod at kunne få styr på landene, så de kan forlade dem snarest.

#7357 - 13/08/2009 14:29 Re: Dobbelttydig islam [Re: treram]
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
- vi skal ikke ændre vore danske livsførelse for at behage muslimerne.

Nej, selvfølgelig, det har jeg da heller ikke gjort - og det ku' jeg da heller ikke drømme om.
Har du?

Så skriver du:
Citat:
Såvidt jeg ved og som du også burde vide, har den afghanske præsident bedt vesten om hjælp til at bekæmpe taliban og extreme islamister

Hov, hov - den vestlige invasion i Afghanistan skete i oktober 2001.
Da fandtes der ikke nogen afghansk præsident!

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7358 - 13/08/2009 14:39 Re: Dobbelttydig islam [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
Hej Arne.
Rigtigt at der ingen præsident var i 2001, men landet blev ledet af taliban med USA medvirken for at bekæmpe russerne, men man vendte sig mod taliban i efteråret for at få fat i Osama Bin Laden og hans gang, samt få bekæmpet opiumsdyrkningen, der jo ikke er en af verdens bedste "opfindelser", hvoraf hovedparten blev distribueret i USA.

Men -- Hov hov, den nuværende præsident har bedt om at få yderligere forstærkninger, til at få fjernet talibannerne, hvilket vist også er størstedelen af befolkningens ønske, idet taliban er lig med religiøs fanatisme, hvor alle lider, men det går mest ud over kvinderne.

Dette mener Jan at vi kan klare med kærlighed og laden stå til, jeg synes nu også du ser muslimerne som værende uden problemer for vesten, ihvertfald ikke noget vi skal tage os af ???.

Redigeret af treram (13/08/2009 14:53)
#7361 - 14/08/2009 09:47 Re: Dobbelttydig islam [Re: treram]
Hej Treram.

Dine forklaringer angående den USA-ledede militære invasion af Afghanistan forekommer mig at være noget vaklende.

Den faktiske årsag til invasionen var mig bekendt en hævnakt efter sabotagen mod tvillingetårnene i New York den 11. september, baseret på en mistanke - men altså kun en mistanke - om at Osama bin Laden - den tidligere forbundsfælle under den sovjettiske besættelse af Afghanistan - stod bag.

På det tidspunkt var opium-produktionen næsten helt ophørt i Afghanistan, på foranledning af Taliban, mens den nu blomstrer mere end nogensinde, fordi Taliban efter besættelsen valgte at finansiere sin modstandskamp ved salg af opium til de vestlige lande, som ikke kan finde ud af at håndtere deres narkotika-afhængighed - med masser af illegal narkohandel, bander og bandekrige samt narkomaners kriminalitet til følge.

For tiden bliver Taliban stærkere og stærkere, den såkaldte genopbygning er ikke rigtig blevet til noget, det høres stadig oftere, at de vestlige lande må opgive at påtvinge afghanerne vore vestlige værdier - herunder også demokrati - og Osama bin Laden er ikke taget til fange.

Og hvad mener afghanerne om Taliban?
Det er der vist ingen, der har spurgt om.

Så hvad ender det med?
Borgerkrig vel sagtens - som det også tegner til i Irak.

Jo, sandelig, vi i de vestlige lande skal ikke bare se passivt til trist

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (14/08/2009 09:47)
Top Svar Citer
#7362 - 14/08/2009 14:34 Re: Dobbelttydig islam [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
Hej Arne.

Jeg tror mere det er dine oplysninger der er vaklende, fordi iflg. hvad jeglæser på bl.a. wikepedia, så var det bl.a.opiumsdyrkningen og Osama Bin Laden, der var årsagen, han har jo selv på et videobånd udtalt at han stod bag 9/11, mærkeligt hvis du ikke har set dette.
Og jeg forstår ikke hvordan du kan være i tvivl om hvad den menige afghanistaner mener om taliban, de vil gerne se dem totalt udryddet, som jeg læser nyhederne, men måske du har nogle andre medier hvor du får dine oplysninger fra.

Men ok hvis det er det du stiler efter-lad dog idioterne slå hinanden ihjel, så kan vi sidde med god samvittighed, det var ikke os der greb ind.

Hvis du læser meget og synes bøger er for dyre, så kan jeg anbefale at købe dem på nettet hos Amazon.co.uk, ok de er på engelsk, jeg har lige købt bl.a.Richard Dawkins: The God Delution, C Hitchens: Portable Atheist og God is Not Great, for ialt 311 dkr, incl.luftpost.Det er paperbacks, The God Delution alene koster i dk på dansk dkr.329,-. De har bare næsten alle mulige og umulige bøger, måske noget også for dig.

#7364 - 14/08/2009 20:02 Re: Dobbelttydig islam [Re: treram]
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Jeg tror mere det er dine oplysninger der er vaklende, fordi iflg. hvad jeglæser på bl.a. wikepedia, så var det bl.a.opiumsdyrkningen og Osama Bin Laden, der var årsagen -

Det stemmer ikke rigtigt med, hvad jeg læser på Wikipedia:
Citat:
Taliban forbød dyrkingen af opiums-valmuer i juli i 2000, stoppede produktion af opium næsten fuldstændig i de områder der var under Talibans kontrol og heroinforsyningen faldt med 65% på verdensplan. Produktionen af opium blev genoptaget igen, efter Taliban-regeringens fald.

Wikipedia fortæller også:
Citat:
Ifølge Talibans egne forklaringer og påstande samlede den lokale mullah Mohammed Omar, der i øvrigt var en veteran fra Harakat-i Inqilab-i Islami-fraktionen, i foråret 1994 en styrke på 30 talibanere, efter at have hørt om en bortførelse og voldtægt af to kvinder ved en kontrolpost. Han reddede ifølge Taliban kvinderne og hængte kommandøren. Efter denne hændelse blev disse fromme religiøse krigere stærkt efterspurgt af landsbyboere, der var plaget af de uregerlige mujahedin soldater. Taliban bevægelsen var dermed opstået.

Det er så - iflg. Wikipedia - Talibans version.
Måske er det propaganda, men hvordan kan vi vide, at vores version ikke også er propaganda?

Det er fint nok at gribe ind - men det skal være "med rent mel i posen" - og det føler jeg mig ikke overbevist om, at vi har.

Der skal snart være valg i Afghanistan.
Stemmeprocenten vil vise, hvor meget afghanerne tror på vore værdier.

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (14/08/2009 20:02)
Top Svar Citer
Side 4 af 4 < 1 2 3 4

Nyeste indlæg
Den Evige Filosofi
af Arne Thomsen
24/05/2012 17:58
Gud er årsagen til Breiviks morderiske handlinger.
af treram
24/05/2012 14:49
Confessions of the West
af treram
24/05/2012 14:24
Konfirmationsalderen
af Zenia
19/05/2012 13:32
Historien om syndfloden
af Simon
17/05/2012 21:59
Søg på Google