annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7257 - 02/08/2009 19:38 Re: dødt [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Om du var religionsforskrækket var vist fulgt op med et spørgsmålstegn. Sagen er, at du bliver ved med at sige 'guden' og andet, der antyder, at hvis man tror på Gud, så betragter man Gud som noget konkret.

Jamen Treram, du beskylder mig for at mene, at min måde at tro på er bedre end andres måder at tro på, fordi jeg afviser folkereligionen som det rene pjat. Men du gør jo nøjagtigt det samme!

Og så siger du 'din gud' igen. Enten så provokerer du bevidst, eller også er du temmelig mindrebemidlet oven i bøtten... jeg har jo fortalt dig, at Gud ikke behøver at blive betragtet som 'en ting' om du vil, eller en 'skabning' der flakker omkring med en tryllestav.

Om hjertet. Igen: Enten provokerer du med vilje, eller også er du mindrebemidlet oven i bøtten. Det kan sgu da ikke være rigtigt, at man skal fortælle en voksen mand, at "hjerte" kan bruges billedligt...

Men du kan da også bare rende mig i røven :-D
Top Svar Citer
#7258 - 02/08/2009 19:58 Re: dødt [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

...........gad vide om du kender dét udtryk............ :-D
Top Svar Citer
#7259 - 03/08/2009 11:26 Re: dødt [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nej, jeg ved ikke om der var nogen begyndelse, men hvis der ikke var, er det vel endnu mere ufatteligt, end hvis der var!

Det er jo denne overvældende ufattelighed, som får nogle til at bruge ordet: Gud (at der så hos nogle kommer mere eventyragtige og ret primitive tilføjelser oveni - som nogle oven i købet slår andre i hovedet med - ja, det kan man jo grine/græde over).

Jeg var nok lidt for kortfattet angående den kristne bøn.
Her i vestkirken (protestanter og katolikker) synes jeg, at det er blevet forsimplet - næsten som barnet, der trygler sin far - mens den oprindelige kristne bøn, som er bevaret i den ortodokse kirke, er en flerfaset begivenhed, der starter med at man ser på sig selv og sine egne handlinger, og når frem til det, de kalder metanoia, en anden (bedre) måde at gribe tingene an på.
Den næste fase er glæden og forundringen over alt det, der ER (de kristne siger: Det skabte eller Skaberværket).

Hvis du piller "Gud" og "Skaber" ud af denne form for bøn, kan der vel være en hel del "sund fornuft" i det? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/08/2009 11:27)
Top Svar Citer
#7260 - 03/08/2009 20:03 Re: dødt [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kan godt være enig med dig i at ; det er meget ufatteligt hvis der ingen begyndelse er, men det er vel lige så ufatteligt hvis et eller andet??? kunne have skabt dette megaunivers, det måtte vel også være stort for at kunne det, her hjælper det ikke bare at puste i lidt "lerstøv" og vips er universet der.

At det skulle have været en lille superkoncentreret energibombe der pludselig "sprang ud" i det store intet og derefter eskalerede "skabelsen" sig, her er det så den troende siger; jamen det var en gud der skabte det hele- nå - og hvem skabte så guden og hvem skabte den der skabte guden og hve...., for at sige at gud bare var der, er for simpelt-dur ikke.

Men det kan vi slås længe om endnu, uden at få at vide hvem der har ret - fandens også, så vi må le eller græde længe endnu og jeg vil kun le.

Hvad angår bønner, har jeg endnu ikke haft behov for at bede om noget man alligevel ikke får, de der beder må da føle sig snydt, men de bliver ved og ved og intet sker, andet end i deres egne hjerner, som de på en eller anden mystisk måde har fået snydt, så de tror de bliver hørt, hvilket de jo også har fået at vide henne i kirken og så skal det jo nok være "sandt".

Men det er da godt hvis nogle mener det hjælper, så får de mindre at lave på de psykiatriske afdelinger.

Ja lad os endelig pille gud og skaber ud af bønnen, men hvem skal den så stiles til, hvis der skal være sund fornuft med i spillet??

Buddhister beder meget, hvem de beder til, må jeg indrømme at jeg ikke er klar over, selvom jeg er gift med en buddhist, men hun beder nu ikke såvidt jeg ved??? de har jo ingen gud og skaber at bede til, men måske de beder til buddha.
Og selv små unger der knapt kan gå kan deres bønner, de er proppet ned i halsen på dem med modermælken af alle de arbejdssky halvkriminelle munke.





Redigeret af treram (03/08/2009 20:12)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7261 - 03/08/2009 22:16 Re: dødt [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

"mens den oprindelige kristne bøn, som er bevaret i den ortodokse kirke, er en flerfaset begivenhed, der starter med at man ser på sig selv og sine egne handlinger, og når frem til det, de kalder metanoia, en anden (bedre) måde at gribe tingene an på.
Den næste fase er glæden og forundringen over alt det, der ER (de kristne siger: Det skabte eller Skaberværket)."

- Det lyder spændende, Arne. Hvordan lyder denne bøn?
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk