annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7252 - 02/08/2009 10:03 Re: dødt [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
"Tror du på at vi er her tilfældigt, eller ved du det?"

Alt tyder vi her tilfældigt, mener jeg, bl.a. bevist af Darwin, majoriteten af jordens befolkning tror ikke vi er "skabte" af en gud, ikke fordi man kan stemme om rigtigheden af denne tro.

Biblens historier er jo efterhånden blevet affærdiget som noget sludder, der ikke har noget på sig, men er noget der er opstået fordi mennesket ikke kunne forstå hvorfor det var der og måtte finde en grund til dette, det blev så til at det måtte være en gud der havde skabt dem, historierne er så eskaleret, ligesom HCA´s :Fjeren der blev til 5 høns, men dette skete så i Mesopotamen for ca 3.000 år siden, altså omkring flere årtusinder efter at mennesket begyndte at gå her på kloden.

Andre steder på kloden bl.a. i Kina var man meget længere fremme i civilisationen, der havde man ikke nogen gud man troede på, hvorfor mon dog ikke ?

Jeg har besøgt hovedjægerne på Borneo i 1983 og 1991, de havde slet ingen religion, de havde heller ingen ånder de tilbad, de var total fri for afgudedyrkelse af nogen art, de boede meget utilgængelige steder og missionærer var forment adgang til dem, så de var helt uden for nogen påvirkning i gudelig retning.

Desværre har missionærer de senere år fået adgang til deres bopladser og har lavet megen ravage, idet de har inddoktrineret dem, så de nu er blevet et helt andet folk med splittede meninger og en ødelagt kultur.

"Jeg kender faktisk ikke nogen, der tror på guder"

Mange indiske hinduer tror faktisk på indtil flere guder, ingen har så mange guder som inderne, de tilbeder de mest sjove ting, besøgte engang de tusinde fallosers tempel midt inde i Indien, her tilbad man falloser varierende i størrelse fra 30 cm til nogle kæmper på 3 meter, ved at kaste smørklatter på dem, jeg talte dem ikke, men der var mange og en ulidelig stank fra det harske smør der løb ned af falloserne.

"og som lader deres bevisthed overleve kroppens død"

Og hvor farer bevistheden så hen? du tror på reinkarnation, så må man ikke håbe for dig at du bliver genfødt som myre, de har vist et kort liv og lever i en stadig fare for at blive trådt ihjel, jeg slår ihvertfald mange ihjel, måske nogle af mine forfædre er iblandt disse-uha da.



Redigeret af treram (02/08/2009 10:12)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7253 - 02/08/2009 11:15 Re: dødt [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
I begyndelsen var naturlovene.
Vrøvl, naturlovene kom først efter Big Bang.

I begyndelsen var ordet.
Vrøvl, den primitive danske oversættelse indrømmer ikke at ordet: logos betyder meget, meget mere - tænk blot på f.eks. DSB's gamle logo: Vingen og hjulet. Det er da ikke bare et ord smiler

I begyndelsen var der en meget lille og meget tæt klump, der rummede hele universet (i hvert fald dét univers, vi kender noget til), og som eksploderede.

Var dét begyndelsen?
Det ved vi ikke - og selv hvis det var, ligger det jo umådelig langt uden for vores fatteevne.
Og hvis det ikke var begyndelsen, er vi jo endnu længere ude.

Og der er også kolossal megen mystik om det univers, som den lille klump blev til - med start for ca. 14 milliarder år siden - og sandsynlig slut om yderligere X milliarder år - og endnu kortere den stjerne, vi kalder solen, der skabtes for ca 5 milliarder år siden og som brænder ud, når der ikke er mere brint, om yderligere ca. 5 milliarder år.
Eller om dét, at budskaber ikke synes at kunne sendes hurtigere end lysets hastighed (ca. 300.000 km i sekundet), hvorfor det tager tusinder og atter tusinder af år at nå fra den ene udkant af universet til den anden, mens nogle budskaber mellem "søsterpartikler" overhovedet ikke behøver tid, men overføres øjeblikkeligt - uafhængigt af afstand.
Eller om det at masse og energi synes at være to sider af den samme sag.
O.s.v - o.s.v.

Så Johannes, der skrev, at "i begyndelsen var logos" - og videnskaben, der ikke kan komme længere tilbage end til det tidspunkt, da Big Bang var startet - de er jo faktisk lige meget "på skideren" - for nu at sige det på almindelig dansk smiler

Johannes kaldte logos for Gud - videnskaben kalder begyndelsen Big Bang - selvom de ikke tør hævde, at det er begyndelsen.

Så hvad har vi i dag: Naturlovene - så vidt vi kender dem - og "tilfældighedernes spil", som iflg. videnskaben i virkeligheden er et produkt af samtlige data på et givet tidspunkt underkastet naturlovene, men da vi aldrig vil kunne få alle de data, ender vi i tilfældighederne.

Så kan vi bruge den såkaldte sunde fornuft - som vel nærmest består i ikke at gøre noget direkte ufornuftigt.
Det gjorde fodboldspilleren forleden vist også.
Alligevel blev han ramt af lynet - tilfældigvis!?

Hvad stiller vi op i en sådan situation?
Nogle trækker på skuldrene og erkender magtesløsheden.
Andre søger indflydelse f.eks. gennem bøn - eller de søger blot en livsholdning, der gør magtesløsheden mere udholdelig.

Er det ene bedre end det andet - eller det tredje?
Det har jeg svært ved at se smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/08/2009 11:15)
Top Svar Citer
#7254 - 02/08/2009 13:39 Re: dødt [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Tak for din villighed til dialog.

Det synes for mig, at du tænker på "Gud" som noget uhyre konkret. F.eks. nævner du hinduismens guder. Disse, mener jeg, er snarere at opfatte som aspekter af Gud, Brahman. Og hvad er så Gud - jo, forklaret i Bhagavad-Gita er han det absolute, transcendent og immanent.

Jeg tror, at meget religiøse mennesker - OG religionsforskrækkede mennesker (dig?) - tænker på det åndelige og spirituelle i meget konkrete termer; noget der er langt fra den "mystiske side af religionen", som man siger.

Folkereligion er også efter min mening meget overfladisk og forvrængende af den mere intuitive forståelse af virkeligheden.

Hvordan kan man på nogen måde opfatte denne mere intuitive side, som jeg taler om?

Gennem kærlighed af et rent hjerte, og meditation.
Top Svar Citer
#7255 - 02/08/2009 17:58 Re: dødt [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jamen var der nogen "begyndelse" eller er der nogen ende på det hele, nok noget man aldrig får opklaret helt 100%.

Vi vil have en begyndelse på det hele og det skal saftsuseme være en gud der startede det hele, for det kan da ikke have været der altid, hvorfor kan det ikke have været der altid, selvom men mener det startede for ca 14 mia.år siden, men vi er endnu ikke nået til universets "grænse"langtfra endda, så hvad skjuler der sig ikke derude? ingen ved det endnu.

Og så til en uheldig fodboldspiller der tilfældigvis ragede op på en fodboldbane hvor lynet fulgte naturlovene og gik til den nærmeste gode jordforbindelse, der i dette tilfælde var en stakkels fodboldspiller, at virke som lynafleder kan defor ikke anbefales, så når der er klumper af sorte skyer på himlen, så bør man nok tænke på at man kan blive lynafleder, hvilket i dette tilfælde endte lykkeligt, hvilket også var rent tilfældigt, jeg tror ikke det var en gud der var ond i sulet.

Hvilken en bøn man skulle bede for ikke at blive lynafleder, må du ikke spørge mig om, der er vist ingen speciel, så du er velkommen til at lave een, jeg tror næppe den hjælper nogen.

Der er ikke meget at stille op mod et lyn,andet end sund fornuft, eller måske sende en drage på vingerne med en god jordforbindelse, det er prøvet før, det er kun en noget større strømstyrke der skal jordes, så hvorfor magteløsheden??

Naturkatastrofer kan man sige man er magtesløs overfor, her er det bare at komme væk i en fart, hvis man ellers er i stand til det, men stadig-det er ikke en guds straf for noget som helst, for der er ingen gud/er.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7256 - 02/08/2009 18:26 Re: dødt [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg tænker ikke på gud som noget uhyre konkret, jeg tror ikke der findes nogen gud/er overhovedet.

Meget religionsforskrækkede mennesker som bl.a. mig, skrev du, jeg er ikke religionsforskrækket, jeg mener at religion er den rene stupiditet og burde forbydes, idet den er med til at forvrænge mange ting her i livet, religion er magtbegær, bare se på paverne der virkelig tror de er noget særligt og mener sig berettiget til at gribe ind i menneskers liv og levned, hvilket også præstestanden her i landet før i tiden gjorde, et lille levn er lukkeloven, der blev lavet for at tvinge folk i kirke istedet for at gå på Bakken, Tivoli, biografen o.s.v.

Folkereligionen er overfladisk og forvrænger virkeligheden,siger du, du er af de mange der mener at netop deres måde at tro på er bedre end andre tåbers (sorry) måde at tro på, og hvad forstår du ved virkeligheden?.

Du mener at gennem kærlighed af et rent hjerte og meditation kommer du nærmere til din gud?

Hvad er et rent hjerte rent teknisk ?? for mig er et hjerte en pumpe der pumper blod igennem vore årer til lungerne for at få optaget den livsgivende ilt, altså en kødklump med nogle kamre, muskler og ventilklapper, samt nogle rør der leder blodet i vore legemer, ligesom på alle andre pattedyr, hvad mystisk er der i det.

Jeg er ked af at jeg ikke er i stand til at se nogen forherligelse af hjertet, som jeg ikke kan se det i nyrerne, leveren o.s.v. en romantiseren som vist man skal være troende for at udøve.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk