annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7126 - 03/06/2009 09:47 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at vi er enige angående det umulige i beviser og modbeviser om gudsforestillinger.

Du skriver:
Citat:
"Nu har vi jo intet andet end videnskaben, til at finde ud af hvordan universet er skruet sammen, -"

Det er jeg da også enig i, men det spørgsmål, jeg stillede Simon, og som han åbenbart ikke vil svare på:

Anerkender du, at mennesket aldrig vil kunne forstå verden fuldt ud - ja eller nej?

det kunne jeg så også passende stile til dig.

Hvis du mener, at videnskaben - med dens ubeviste udgangspunkter (aksiomer) og særlige metodik skulle kunne nå den fuldstændige forklaring af verden, så kan jeg ikke se rettere, end at du gør videnskaben til en religion, hvor dogmerne nu blot kaldes aksiomer.

Og hvis du mener (som jeg) at videnskaben aldrig når den fulde sandhed, hvad du jo antyder - så hjælper det jo ikke meget at sige:
Ja men vi har jo ikke andet.

Det minder mig om manden, der fortalte at han var faldet over bord i atlanterhavet mens en haj nærmede sig.
Ja, men hvad gjorde du så? - spurgte tilhørerne.
Jeg kravlede op i et træ - svarede fortælleren.
Ja, men der er da ingen træer i atlanterhavet. - sagde tilhørerne.
Hvad skulle jeg ellers ha' gjort? - svarede fortælleren.

Jeg ser, du fastholder, at du er kommet videre end til: "der må være noget der har skabt det hele", men du fortæller ikke noget om, hvor du er kommet hen.
Er det en forklaring på hvorfor Big Bang (vist nok) skete, du har fundet?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/06/2009 09:47)
Top Svar Citer
#7127 - 03/06/2009 14:11 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Den "søforklaring", du disker op med for at gøre mig "troende", tror jeg ikke overbeviser andre end dig selv.
Og din argumentation for at jeg skulle føle mig bedre end ateister - i direkte modstrid med mine egne gentagne modsatte udtalelser - er for mig at se "helt ude i hampen".

- Hvad er det da der adskiller dit livssyn fra andre religiøse troende?

"Du gentager, for jeg ved ikke hvilken gang, dine grundløse påstande...osv.".

- Nej, jeg spør' om du ikke ku' vise os et eksempel på den universelle forståelse der overskrider "miniuniverset" - nu har jeg begrænset indlægget her til et klart spørgsmål - går det bedre an, Arne? blinker

mvh
Simon
Top Svar Citer
#7128 - 03/06/2009 19:10 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Anerkender du, at mennesket aldrig vil kunne forstå verden fuldt ud-ja eller nej?"
Indtil nu mener jeg at vide hvordan livet og mennesket er "opstået" og jeg mener ikke her den gudelige opfattelse, men hentyder til Darwin, det er ikke noget at forstå hvorfor vi er hvad vi er, eller hvorfor vi er her, hvilket jo er rent tilfældigt, så her er ikke mere at forstå.

Hvorfor universet eksisterer er en anden sag, som videnskaben jo arbejder på højtryk for at finde ud af, om den når et resultat er muligvis mere tvivlsomt, for the Big Bang krævede jo lidt rumforurening for at kunne udvikles i et rum, der ikke eksisterede andet som et uendeligt intet uden noget som helst.

Om vi nogensinde kan forstå verden fuldt ud, tror jeg ikke, andet end den bare er tilfældig uden nogen mission overhovedet, men at det er uandede fantastiske kræfter der "hersker" i universet, har videnskaben da efterhånden fundet ud af, når man læser på "Universe" ser man de mest fantastiske opdagelser med nye kæmpestjerner, der langt overgår "vor" lille bundsenbrænder af en sol og som udstråler så enorme mængder af energi, at det på det nærmeste er ufatteligt.

Så jeg vil nok tro at det hele har været her altid og vil blive her forever, bortset fra at stjerner brænder ud og dør,mens nye opstår i et uendeligt never ending drama.

Og at det ikke har en pot pis med en gud der skaber sig, at gøre, er jeg helt overbevidst om.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7129 - 03/06/2009 20:11 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Nej Simon - den går ikke!

Du spø'r:
Citat:
"Hvad er det da der adskiller dit livssyn fra andre religiøse troende?"

"andre religiøse troende" - hvabehar!

Det er jo et spørgsmål af samme art som: Tæver du stadig din kone - eller er du holdt op?

Hermed har du i mine øjne fuldstændig diskvalificeret dig selv.

Derefter forlanger du et eksempel på en "universel forståelse", som du vedholdende søger at pådutte mig, men som jeg utallige gange har fortalt dig, at jeg ikke har.

Mit hovedspørgsmål til dig er ikke af samme art (Anerkender du, at mennesket aldrig vil kunne forstå verden fuldt ud - ja eller nej?), men uha - det skal du sandelig ikke nyde noget af at tage stilling til - uanset at det jo ellers er yderst relevant smiler

Din debatform er - set med mine øjne - mildt sagt ikke hæderlig, og det gider jeg ikke at spilde min tid på.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/06/2009 20:11)
Top Svar Citer
#7130 - 03/06/2009 20:18 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
"Så jeg vil nok tro at det hele har været her altid og vil blive her forever, bortset fra at stjerner brænder ud og dør,mens nye opstår i et uendeligt never ending drama."

Min kommentar:
Jo, det er jo en tro, man udmærket kan have - den er jo, så vidt jeg ved, ikke lang fra buddhisternes - og dermed fik du da så nok skudt idéen om Big Bang i sænk smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 10:30
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Nyheder fra Religion.dk