annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 23 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6983 - 04/05/2009 08:08 Re: Sandheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu bor du jo i Sverige (og i Thailand), og i Sverige har man jo netop opfyldt dit (og mit) ønske om at adskille kirke og stat.
Det har betydet, at kirken markerer sig mere - også politisk - hvilket mange andre foreninger jo også gør, men det ser ikke ud til at have ændret afgørende ved denne forenings medlems-tilslutning.

Og det vil jeg tillade mig at gå ud fra, at du respekterer smiler

Angående dit motto: "Du kan, hvad du vil", så forstår jeg selvfølgelig din indstilling, der stimulerer til at bruge de kræfter, man har - hvis man altså har nogle.

Men hvis du gik ud til de 20-30.000 børn på denne klode, der dør af sult og sygdom, hver dag, selv om vi ret let kunne hindre det meste, så tror jeg ikke, de ville kunne forstå dig.

Vil du virkelig fastholde et "Haha" til dét? trist

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/05/2009 08:09)
Top Svar Citer
#6989 - 05/05/2009 14:59 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære alle, (taget fra en diskussion på en anden debatside),

Enhver kan lære Gud at kende. Ved at elske. Ved at øve uselviskhed fra et rent hjerte. Også de sprogligt svage. For der er en forståelse af livet, der rækker langt ud over sprogets grænser. Du kan komme til visse konklusioner, som f.eks. at reinkarnation er et faktum, men du kan ikke levere en rationel argumentation, fordi forståelsen af, hvorfor det er sådan, er større, end hvad sproget kan præstere. Dog er der stadig ikke tale om gætværk og en følen-sig-frem. Der ER tale om forståelse, men en måde at forstå på, som ikke mange kender til (som det lille bitte barn endnu ikke har lært at tænke logisk).

Alligevel kan du ved hjælp af sproget påvirke mennesker til at bevæge sig ad den vej, der vil hjælpe dem til at få forståelse.

"Elsk dine fjender og gør godt mod dem der hader dig" - disse ord vil hos nogle vække deres vilje til at elske. Andre vil lukke ørerne. Men de, som vender om af vilje, de vil få mere forståelse.

Når Jesus taler om sandheden, vejen og livet, så er det ved en sprogbrug, hvor du vil brøle "inkonsistente ord og begreber" - men andre vil virkelig forstå. Det samme gælder det, som jeg her siger.

For sproget kan sagtens give forståelse, selv om ordene ikke bruges konsistent. En astronom vil kunne fortælle dig, hvad en stjerne er. Alligevel vil en person, der har været forelsket, forstå, hvad det vil sige, når en dreng fortæller en pige, at hendes far må have taget stjernerne ned og sat dem i hendes øjne.

Pigen siger jo ikke: "Jeg har lært i skolen, hvad en stjerne er, så jeg fatter ikke, hvad du taler om". Hun ved udmærket godt, hvad han mener. Sikken en evne vi mennesker har til at fortolke det talte!!

Når Jesus siger, at salige er "de rene af hjertet", så taler han jo heller ikke om hjertet af kød, altså pumpemusklen.

Når Jesus fortæller om Gud, så vil hans lignelser og udtryk også kunne vække menneskers forståelse - nemlig dem som har oplevet at elske og være absolut uselviske.

Så selv om sproget ikke bruges konsistent og præcist, så kan det vække forståelse. Men der må være en vis modenhed hos lytteren. "Stjernerne i øjnene" forstås af ham og hende, der har oplevet forelskelsen og en kvindes smilende udstråling, mens en to-årig nok ikke vil forstå det - og en autist vil ikke have en chance! Jesus' ord vil forstås af dem, som har en åndelig modenhed.

- Men de, som forventer præcise beskrivelser og konsistente ord, vil ikke kunne forstå, hvor meget de end lytter. Men andre vil være i stand til at fortolke ordene, fordi de har noget, der gør dem i stand til at fortolke...

- Og du må jo huske på, at Jesus ikke bare siger "Gud", og det er så det. Meget af det, han siger, handler om "Gud". Ligesom poeten kan kredse om "kærlighed" på sin facon, der vækker følelser, så kan Jesus vidne om "Gud" på sin måde, der vækker forståelsen. I begge tilfælde kræves det af lytteren af have en vis modenhed (og der er tale om to forskellige, afhængigt af om vi taler om poesi eller ånd).

Og troen på, at Gud er et "væsen", har virkelig lavet gak i den. Det gør alting ulogisk.

--------------------
Gør godt mod dem der ringeagter jer og lad kærligheden være det største i jeres liv!
Top Svar Citer
#6991 - 05/05/2009 17:11 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja kirke og stat er blevet adskilt her i Sverige og medlemstallet er falde med omkring 25%, som er et stort tal, synes jeg.
Jeg tror dog at tallet villle blive endnu større i Danmark, hvis man nogensinde får taget sig sammen til at få rettet på misforholdet.

De stakkels børn der dør hver dag af underernæring, sygdom og krige, kan sikkert ikke bare gøre som de vil, de er fanget i fælden, men det var nu heller ikke dem jeg hentydede til.
Men hvis man ikke havde en pengekrævende religion som den katolske, kunne disse penge bruges til at hjælpe disse ulykkelige børn med, men paven den nar, skal helst sidde på en guldtrone med sin egen hær og et have et hav af store paladser til at opholde sig i, med sin horde af pragtklædte kardinaler, der også skal have mad hver dag og de just ikke ud til at sulte.

Og hvis du tror det hjælper børnene at bede, må du tro om, det får de hverken mad eller medicin af, den "gode gud" hjælper overhovedet ingen, det er bare noget mennesket er blevet narret til at tro, og siger lidt om menneskets intelligens, det er dem jeg griner af haha.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6992 - 05/05/2009 19:46 Re: Sandheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Om flere danskere end svenskere vil melde sig ud af folkekirken, hvis kirke og stat adskilles også i Danmark, aner jeg ikke.
Men det afgørende vil formentlig være, tror jeg, om tilslutningen kommer under 50 %.

Nej selvfølgelig ville det være både for billigt og for hyklerisk at bede til en gud for de sultende, syge og døende børn i den tredje verden.
Det er jo os, der sulter dem (bl.a. med handelspolitik og militær magt), og løsningen kan selvfølgelig kun være, at vi i det mindste ophører dermed.

For mit vedkommende har min religiøse kærlighed til verden og til den mest lidende del af menneskeheden medført, at jeg er gået ind i dét politiske parti, jeg tror bedst kan bringe os på rette spor.

Det var en overraskelse for mig, at jeg nåede til, at dét var nødvendigt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/05/2009 19:46)
Top Svar Citer
#6994 - 05/05/2009 22:17 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Så du vil hellere hjælpe børnene med bønner, det er så dit valg, det tror jeg ikke børnene har megen glæde af, jeg mener ikke at vi med vores politik skader børnene, tværtimod er vor tilstedeværelse i Afghanistan en hjælp til at pigebørn nu kan få lov til at modtage undervisning, noget de med andre ting var afskåret fra da talibannerne havde magten, et kedeligt tegn på hvad religion er skyld i, men dem mener du også vi skal ophøre med at hjælpe at få et nogenlunde normalt liv, selvom de er ganske uskyldige kvinder, der også har et krav på et indholdsrigt liv.

Det der sker mange steder i Afrika, er vel ikke noget vores handelspolitik er skyld i, men en magtkamp blandt korrupte regeringsledere og oprørere, der vel nok bliver lige så korrupte hvis og når de får magten, hvilket historien har bevist.

Det er så spændende at høre hvilket der er det rette spor, for os danskere.

Mon det er det "katolske" parti du er gået ind i, siden du ikke vil give respons på mit antikatolske indslag.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 23 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 22 23 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk