annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648006
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379315
Et andet syn 1988792
Jesu ord 1521942
Åndelig Føde 1510991
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 222 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 23 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6931 - 27/04/2009 10:47 Re: Sandheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du besvarer mit spørgsmål:
"Det er vel grundlæggende håbet om en universel kærlighed, du har givet afkald på."
med
Ja hvis den skal styres af det religiøse -


Det forstår jeg sådan, at det er de etablerede religioners styring af mennesker, du er så inderligt imod.

Og her er jeg fuldstændig enig.

Når et menneske har en overbevisning skal den selvfølgelig ha' lov at "styre" det menneskes frie vilje - også når det er en "religiøs" overbevisning - ateisme medregnet smiler
Men den overbevisning skal ikke styre andre mennesker, der selvfølgelig skal have samme ret til deres egne individuelle overbevisninger.

Her, hvor jeg bor, i udkanten af en landsby, hvor man har udstykket noget jord til villaer i 1980'erne, der har vi en landsbykirke lidt udenfor landsbyen.
Den er fra 1200-tallet.
Der er gudstjeneste ca. hver anden søndag formiddag, hvor der som regel ikke deltager over 10 mennesker - udover præst, kirkesanger, organist og kirketjener.
Af og til bruges kirken som koncerthus uden nogen religiøs tilknytning - og i øvrigt bruges kirken til barnedåb, konfirmation, bryllup og begravelser.
Det hele finansieres af kirkeskatten, som medlemmerne betaler i forhold til deres skattepligtige indkomst.

At over 80 % er medlemmer, kan man måske undre sig over, men mon ikke de især er det for at kunne starte deres nyfødte med et ritual, de håber kan gavne barnets liv - og for at have et sted at blive begravet, når de dør.

Det generer ikke mig, jeg er ikke medlem, betaler ikke kirkeskat, men ærgrer mig lidt over at skulle bidrage til præstens løn via statsskatten.

Det er ikke mit indtryk, at folkekirken dominerer samfundet.
Jeg mærker ikke noget til den til daglig, og politisk er det snarere staten, der styrer kirken og ikke omvendt.
Præsterne kan sige omtrent, hvad de vil, fra prædikestolen (Grosbøll), men de må ikke/vil ikke søge at danne en fælles holdning til noget som helst - og de menige medlemmer af kirken bliver slet ikke hørt.

Så for min skyld kan kirken her i Danmark køre, som den vil - hvis bare det kunne hindres, at den rager penge til sig fra min statsskat smiler for den har faktisk ingen indflydels på mit liv - eller på min død (min aske skal spredes over havet).

Nu vender jeg så tilbage til det helt uafhængige "håb om en universel kærlighed", som du ikke har taget afstand fra.

Universel kærlighed er jo nok et noget uklart og vanskeligt begreb, idé, vision.

F.eks. tænker jeg af og til på, om gråspurven elsker livet, og om træerne gør - de er jo også levende væsener, og vi har jo ingen saglig viden om deres eventuelle følelser.

Jeg tænker også på, om det at universet eksisterer, at det ER, om det også er en slags udtryk for en universel kærlighed.
Kærlighed til verden - og til livet - kender jeg jo fra mig selv.

Faktisk synes jeg, man kan blive helt rundtosset, hvis man får øjnene op for alle kærlighedstegnene - at kærlighed er det, der gør, at verden er.

At nogle så bruger begrebet, idéen, visionen: Gud - det gider jeg ikke at hænge mig i.

Det vigtige, det fantastiske, det rent ud sagt vidunderlige - for mig - det er, at verden er.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/04/2009 10:47)
Top Svar Citer
#6932 - 27/04/2009 15:04 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære alle,

Jeg ser, at diskussionen af Gud og Jesus hurtigt bliver til noget med, at vi skal elskes af noget udefra. Sådan vil mange have det bedst - en oplevelse af at blive elsket ubetinget. På den måde gøres Gud til et væsen, der uanset hvad skal elske os. Denne tanke er åndelig dovenskab. Den stiller ingen krav. Og den er, hvad ateister vil kalde "en narresut".

Og når ateisterne - almindelige fornuftige mennesker - stiller spørgsmålstegn til 'dette almægtige og alkærlige væsen', så får de at vide, at de ikke skal forstå, men bare tro!

...men hvem kan tro uden at forstå? Vi tror på det, som vi har forstået lidt af. Som videnskabsmanden tror på sine resultater, fordi han forstår processen, der går forud.

...sandelig, de religiøse tror ikke. Det nærmeste, vi kan komme den tro, de repræsenterer, er at kalde den 'blind tro'... Eller måske endnu bedre: En narresut.

Gud er ikke et væsen, der siger: "Sikke nogle søde mennesker - de skal alle hjem til mig, hvis de bare sige 'oh Jesus'!"...

Gud ER kærlighed. Og kærlighed opleves ved at give den, ikke ved at kræve den. Jeg siger jer, som sandt er: Det er saligere at give end at modtage. Og igen siger jeg: Som vi sår, således skal vi høste. Og igen skal det lyde: VEND OM!

Jesus gav sine disciple den mission at forkynde hans befalinger. Men befalingerne er nu blevet glemt til fordel for en narresut. Kærligheden - som vi skal dyrke over for vores medskabninger - er glemt til fordel for en forestilling om et væsen, der elsker os ubetinget. Altid lyder det fra det religiøse vanvid 'os, os, os'...

...sådan dyrkes religionen for selvisk vindings skyld, mens kærligheden dyrkes for andres skyld. Hvad er da størst?

Igen: Kærlighed opleves ved at give den, ikke ved at kræve den. Og det er ved at elske, at vi skal kende Gud, for Gud ER kærlighed. Dette betyder også, at når vi elsker vores medskabninger, giver i det skjulte, og velsigner dem der forbander os, SÅ dyrker vi Gud. Så blomstrer livets essens indeni os selv. Se dette fører til sandhed og skønhed af ubegribelige dimensioner!

Tag derfor ordene til hjertet: Vær god mod dem der ringeagter jer og lad kærligheden være det største i jeres liv!
Top Svar Citer
#6933 - 27/04/2009 16:20 Re: Sandheden [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg kan godt se din skelnen mellem krævende og givende kærlighed - og det berettigede i at påstå, at man ikke kun skal kræve.

Men jeg synes, du skyder ved siden af i din kritik af mig.

Jeg skrev om fuglenes og træernes (mulige) kærlighed til livet - og min egen ligeså - og jeg skrev om universets væren som et udtryk for kærlighed.

Jeg erkender, at jeg oplever mig elsket af Jesus Kristus (det tog sin tid at acceptere det), og det fører mig til at elske verden - af alle kræfter.

Sving du bare pisken over dét.

Det ændrer intet - for mig.

Det er det meningsfulde i mit liv smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/04/2009 16:21)
Top Svar Citer
#6934 - 27/04/2009 19:11 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne (før var det "kære alle"),

Gud er som vandet for fiskene. "Hvor er vandet?", spørger de den kloge fisk. Den kloge fisk svarer: "I lever og rører jer i vandet, og I kender det ikke!".

Gud elskede verden således, at han gav sin enbårne søn for, at enhver, som tror på ham, må blive frelst ved ham. De, der tror og adlyder, vil blive frelst. Tror du på, hvad Jesus siger? Er du villig til at adlyde ham? Jesus kalder, og fårerne hører hans røst.

Jesus siger, at vi vil modtage, som vi giver. Giv, og der skal gives dig. Ja, et topfyldt mål skal du gives i favnen! Tilgiv, og du skal få tilgivelse.

...Men tilgiver du ikke din broder, skal du heller ikke selv tilgives af Gud...

- Som vi behandler andre, sådan vil vi selv blive behandlet. Dette vil et uselvisk hjerte, der sætter andre først, aldrig knurre over.

I Gud er sandheden og den hellige ånd, og den gives til dem, som adlyder Jesus' bud - han fuldkommede loven, så at kærlighed er lovens opfyldelse. Tror du på Jesus, når han siger, at det er hos enhver, der efterlever hans ord og bud, at han og hans fader vil tage bolig?

For gode hjerter er det indlysende, at vi modtager, som vi giver. Og de kunne aldrig drømme om at kræve, at det var omvendt. Det er ved at elske vores medmennesker, at vi skal smage Guds kærlighed i os selv. For Gud ER kærlighed - derfor er det ved at elske, at vi modtager den. Jesus vidner om Gud, og det er ved at holde fast i Jesus' ord, at vi bærer frugt - og det mangefold!

Det er et forknyt hjerte, der kræver, før det vil give. Men et sådant hjerte er slet ikke åbent til at modtage!

Det er også forknytte hjerter, der føler sig mere berettigede til Guds kærlighed. Husker du historien om farisæeren, der stod og bad? Han mente sig overlegen og var sikker på Guds kærlighed. Selv mente han også, at han gjorde alt det rigtige - af alle kræfter.

...det er smukt at elske, men gør godt i det skjulte og tro dig ikke ren og uselvisk... man bør ikke påstå, at man elsker verden af alle kræfter...

Men Gud elskede verden (verden!) så meget, at han gav sin enbårne søn, for at enhver (enhver!) kunne blive frelst ved ham. Derfor lader Han sine ord gjalde overalt og for evigt gennem Jesus - og Han vil netop elske og tage bolig i enhver, som TROR OG ADLYDER Jesus.

Lad dem, der har ører, høre!
Top Svar Citer
#6935 - 27/04/2009 21:38 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Jo, det var faktisk dyrlægens skøn, at det kunne være en hjerneblødning eller en tumor, der pressede ind på centralnervesystemet. Mit spørgsmål gik mere på, hvad det præcis er, der sker i sådan et hjerneblødnings-forløb. Det var jo en pludselig og voldsom død, min kære hund havde. Jeg kan vist ikke rumme at gå mere ind i dette her men mange tak for dine ord omkring det! Du har sikkert prøvet at aflive mange dyr..

Godt at høre, at det er gået så godt med din hofteoperation - de jo næsten uundværlige sådan nogle hofter :-)

Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal svare på det, du skriver om Jesus og Helligånden. Det er okay, at du er skeptisk og ikke mener, at man med Jesus Kristus kan fremhæve nogle værdier, der skulle gøre sig mere gældende i kristendommen ift andre religioner. Mit ærinde var ikke religionsvidenskabeligt eller komparativt men blot at fremhæve Jesus som levende qua min tro på Jesus som Guds Søn etc. Det betyder selvf. ikke, at næstekærligheden kun hører til i kristendommen, nej, det har masser af filosoffer gennem adskillige århundreder forsøgt at råde bod på bl.a. med termen, den gyldne regel (og/eller den naturlige lov - her kunne Ipso Facto jo passende have budt ind med et filosofisk tillæg). Kærlighed er ofte et centralt motiv, hvad enten vi beskæftiger os med religioner, filosofi eller kunst.

Hvad angår Helligånden, synes jeg ikke, at du behøver at hænge dig i dogmatiske formuleringer såsom østkirkens eller vestkirken treenighedslære. Jesus taler om, at efter hans bortgang vil han (Jesus eller Gud eller Jesus/Gud) sende os Talsmanden, dvs. Helligånden, og netop derfor kan vi sige, at Jesus stadig lever og er iblandt os. Det er selvfølgelig noget, der skal føles naturligt for en, men jeg kan slet ikke forestille mig et trosliv uden Ånden. Og jeg tror virkelig - hvis vi nu godtager vidnesbyrdet om Jesus som Kristus - at disciplene elskede ham.

Til sidst skriver du, Arne, lidt overraskende for mig:

"Beretningen om Jesus og Peter, det gik på vandet, tager du frem i forbindelse med spørgsmålet om, hvad Jesus mon ville have sagt til den ikke troende Treram.
Peter kunne gå på vandet, men kom i tvivl - og sank.

Det overbeviser vist ikke Treram - og egentlig heller ikke mig.

Og den Jesus Kristus, jeg bilder mig ind at fornemme, tror jeg snarere ville have medfølelse med et menneske, der kun har naturlovene og tilfældigheder at støtte sig til - og som endda er tilfreds hermed!"

Der skal åbenbart ikke så meget til for at "forarge" dig, men det er også okay, så må jeg jo prøve at forklare mig lidt nærmere. For det første var det et lidt tilfældigt valg af skriftsted. Inden da var jeg ved at skrive noget med, at Jesus nok bare ville lægge en kærlig hånd på Trerams skulder eller måske velsigne ham som et lille barn. Men hvorfor ikke gribe til en fortælling om 'tro og tvivl' og men ikke mindst en fortælling om mødet mellem Jesus og disciplene, hvor de bekender, at han er Guds søn? Hvad var egentlig det provokerende ved det? Jesus stod da ikke morede sig over, at Peter sank i vandet (synd for dig, lille Peter) men sagde derimod, da de skreg af frygt i båden: "Vær frimodige, det er mig, frygt ikke!". Men Peter ville efterprøve, om det nu var Jesus og trådte ud på vandet, hvor han blev grebet af frygt (tvivl) og begyndte at synke. Men han druknede ikke. Jesus greb hans hånd med ordene: "Du lidettroende, hvorfor tvivlede du?".

Ja, hvorfor tvivlede du, Peter?

Mvh
Anne smiler



Redigeret af ALH (27/04/2009 21:44)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 23 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 22 23 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Stor kranindsats sættes i gang ved Bør..
18/04/2024 15:56
Politiet forlænger opholdsforbud
18/04/2024 15:40
Teenager fængslet i drabssag i bandemil..
18/04/2024 14:58
Børsens brand får Herregårdsmuseet mi..
18/04/2024 14:43
11 nye uddannelser er blevet godkendt: F..
18/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk