annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6880 - 19/04/2009 14:55 Hvorfor er polygami ikke tilladt.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu ser jeg at man vil gå efter muslimer med flere koner, idet polygami ikke er tilladt i Danmark.

Så kom jeg til at tænke på hvorfor polygami er ulovligt i Danmark, hvor stammer dette fra?
To mænd kan blive gift og to kvinder kan blive gift, men der må ikke være flere end to indblandet i et dansk ægteskab.

Nu er det ikke fordi jeg tror det er nogen lykke med flere koner, hvilket jo også giver to svigermødre uha da da, men der må have været en grund til at det er kendt ulovligt.

Det ser ud til at den muslimske gud godkender indtil flere koner, men den protestansiske-katolske m.fl. gud, som vel er den samme, ikke godkender mere end en kone.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6882 - 19/04/2009 23:01 Re: Hvorfor er polygami ikke tilladt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, den er virkelig sjov.

Og det allersjoveste er vel, at polygami nok altid har været praktiseret - "hustru til venstre hånd" - både åbent og skjult - var jo almindelig her i landet i fortidens patriarkat.

Adskillige kvinder har da også haft flere mænd til at forsørge sig - og var de tilstrækkelig højt på strå socialt, blev de vist ikke anset for at være horer, ludere, prostituerede.

I 60'erne og 70'erne med ungdomsoprør, Flower Power, hippier osv. - og med kollektiver - var polygami hos begge køn da vist næsten normen.

Der er jo også historierne om, at det var kvinderne, der opdagede hemmeligheden ved at så og høste i det gamle Mesopotamien, hvorfor de klarede sig bedre end de mandlige jægere og fiskere, og man derfor ikke vidste, hvem der var far til børnene (kvindelig arvefølge og kvindelige guder i mellemøsten).

Alt i alt monogami på overfladen - mens polygami trivedes - og trives - mere eller mindre åbenlyst - dog i nærmeste fortid patriarkalsk præget - som vi ser det fortsat praktiseret f.eks. i Mellemøsten.

Nu har vi jo bl.a. i Danmark en "gud", der er næsten stærkere end alt andet: Janteloven - og hvis muslimer eller andre forsynder sig mod denne lov ved åbent at bedrive polygami - så "Gud nåde og trøste dem" - så hedder det: "bliv væk fra vort kvarter".

Men hvorfor dog ikke lade mennesker gøre, som de har lyst til på dette område.
De skader jo ikke andre derved smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/04/2009 23:01)
Top Svar Citer
#6883 - 21/04/2009 08:42 Re: Hvorfor er polygami ikke tilladt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

I et buddhistisk land som Thailand, er det fuldt legalt at have 2 hustruer-plus det løse, har du penge har du mange af de løse.
Mærkeligt nok er der ikke så megen jalousi indblandet i forholdene, men kvinderne accepterer (vistnok) at de må dele manden med andre, de løse må bare ikke blive for faste, skal helst være nye hver gang de går i byen og det sker tit.

Ellers vil jeg nok mene at det ikke er en fair behandling af kvinder.
I et land som Malaysia giver regeringen et tilskud, hvis en gift mand tager en enke til kone sammen med de andre tre, så verden er skruet lidt forskelligt sammen, må man sige.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6887 - 22/04/2009 08:40 Re: Hvorfor er polygami ikke tilladt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, patriarkalsk "flerkoneri" er jo stærkt udbredt.
Den nye mand i demokratiske Sydafrika har netop fået sig kone nr. 6, som er 30 år yngre end ham selv, fortæller medierne.

Og om der eksisterer/har eksisteret matriarkater med "flermanderi" diskuteres - ser det ud til, når man søger orientering på internettet.

I vore vestlige demokratier går vi jo ganske meget ind for kønnenes ensartede ligestilling, mens man i andre kulturer mere går ind for et kønsrollemønster med forskelle mellem de mandlige og de kvindelige roller/funktioner.
Det behøver jo ikke nødvendigvis at hindre ligeværdighed, men det sender nok ikke kvinder ud på arbejdsmarkedet.

Hos os tilstræber vi ligestilling på arbejdsmarkedet, men alligevel er det mændene, der dominerer dér.
Hvor meget dét hænger sammen med menstruation, børnefødsler og amning ved jeg ikke, men at der er en fysiologisk forskel her, kan vi jo ikke hindre - uanset mer eller mindre tvungen og frivillig barselsorlov til mænd smiler

Det er vel naturligt for arbejdsgivere at ønske et stort udbud af arbejdskraft, så dér har kvindernes vandring fra "kødgryderne" til fabrikker og kontorer m.m. nok været velkommen.
Men hvor meget, dette er gået ud over hjem og børn, er vel ikke så helt ligetil at afgøre.

Spørgsmålet her er vel, om en hjemmegående husmor kan være ligestillet med en udearbejdende mand.

Hvis dét ka' la' sig gøre, vil jeg gå ind for kvindernes fulde frihed til selv at vælge mellem hjemmet og "karrierens jagtmarker".

Og angående "flermanderi" så gad jeg nok vide, hvor meget vestlige kvinder - diskret - egentlig dyrker dette smiler

Den ikke diskrete form kender vi jo - og den fordømmer vi jo som prostitution - mens de mandlige deltagere mærkeligt nok ikke kaldes prostituerede smiler

Ja, hvad kan vi mennesker dog ikke finde på - f.eks. at tage bad uden tøj på - også på stranden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/04/2009 08:41)
Top Svar Citer
#6891 - 22/04/2009 17:54 Re: Hvorfor er polygami ikke tilladt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
30 års forskel, kan jeg sagtens slå, min viv er 42 år yngre end mig, og vi har det bare utroligt godt sammen.
Hvad kvindernes adgang til arbejdsmarkedet angår, ser man nu flere og flere med bl.a.ingeniøruddannelser der begå sig godt i før udtalte mandejobs.

En hjemmegående husmor er i et noget andet løntrin end den udearbejdende, men det er vel at fortrække at være hjemmegående, mens eventuelle børn vokser op, hvilket jeg engang selv foretrak og som havde en meget positiv indvirkning på vores børn, der er kommer meget vel "af vejen" med headhuntede stillinger.
Der er nok mere flerkoneri end der er flermanderi-(sjovt ord), men fornylig blev der offentlig gjort noget vedrørende mange danske kvinders sexferier i syden, som involverede de lokale mænd, der derved blev mobbet af deres egne.

De mandlige prostituerede der "betjener" kvinder kaldes jo for gigoloer, mens de der "betjener" andre mænd faktisk kaldes for prostituerede, mener jeg.


Og sådanne nogen har vi slet ikke her i Sverige, så svenskerne tager til Danmark istedet for, ja verden er ikke sådan at styre og slet ikke sexdriften.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk